Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK: biura podróży ciągle łamią prawo

Alicja Zboińska
Turyści nie zawsze mogą liczyć na pomoc organizatorów
Turyści nie zawsze mogą liczyć na pomoc organizatorów fot. archiwum
Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, biura podróży potrącają za duże kwoty klientom, którzy rezygnują z wyjazdu. Przykładem jest tu Triada. W swoim regulaminie biuro to zapisało, że przy rezygnacji na 45 dni przed wyjazdem klient straci 10 proc. ceny wyjazdu. Jeśli rezygnacja nastąpi do 31 dni przed imprezą, biuro potrąci 20 proc. Gdybyśmy zrezygnowali sześć dni przed wyjazdem, stracimy aż 90 proc. ceny.

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, biura podróży potrącają za duże kwoty klientom, którzy rezygnują z wyjazdu. Przykładem jest tu Triada. W swoim regulaminie biuro to zapisało, że przy rezygnacji na 45 dni przed wyjazdem klient straci 10 proc. ceny wyjazdu. Jeśli rezygnacja nastąpi do 31 dni przed imprezą, biuro potrąci 20 proc. Gdybyśmy zrezygnowali sześć dni przed wyjazdem, stracimy aż 90 proc. ceny.

UOKiK podpadło także biuro Alfa Star z Radomia. Klient, który po wpłacie zaliczki lub całej kwoty odstępuje od umowy, jest zobowiązany do zapłaty 500 zł z tytułu rezygnacji, a 100 zł przy imprezach z własnym dojazdem - czytamy w regulaminie.

Takie praktyki są niezgodne z prawem - podkreśla UOKiK. Organizator nie może zachować więcej pieniędzy, niż już wydał na zorganizowanie wypoczynku. Nie może żądać wynagrodzenia za nieponiesione koszty.

Ale to nie koniec nieprawidłowości. Łódzkie biuro Trade & Travel Company sp. z o.o. uznało, że skoro klient rezygnuje z wyjazdu w trakcie imprezy, gdyż nie spełniła jego oczekiwań, to firma nie ponosi za niego odpowiedzialności. Podobnie jest w przypadku awarii środków transportu i złych warunków atmosferycznych.

Zdaniem Anety Styrnik z biura prasowego UOKiK, biuro podróży nie może w takim wypadku zostawić swoich klientów bez pomocy.

Nawet biuro organizujące pielgrzymki - Arcus z Bydgoszczy - nie grało fair.

Uznało, że może odwołać wyjazd, jeśli nie zgłosi się wystarczająca liczba uczestników. Tymczasem zgodnie z prawem, klient nie może cierpieć z powodu kłopotów firmy.
O tym, jakie mogą być konsekwencje takich praktyk, przekonała się łodzianka Paulina Majewska, która wybrała się z biurem do Tunezji. Powrót do kraju przesunięto o 12 godzin.

- Nie przedłużono nam rezerwacji w hotelu, nie dostaliśmy nic do jedzenia, picia - denerwuje się na samo wspomnienie łodzianka. - Skończyły się nam pieniądze, gdybyśmy nie mieli z mężem zaskórniaków, bylibyśmy głodni. Biuro uznało, że opóźnienie to wina linii lotniczej i pod jej adresem kazało kierować pretensje. Koszmar.

Grzech kolejny: organizatorzy licząc się z tym, że mogą zostać pozwani, zastrzegają w umowach, że sprawy będą rozpatrywane przed sądami w miejscowościach, w których firma jest zarejestrowana. To może skutecznie zniechęcić niezadowolonych urlopowiczów do sądowego dochodzenia swoich praw.

Takie praktyki wykryto m.in. w Triadzie, Trade & Travel Company, Travelplanet.pl, Alfa Star. UOKiK podkreśla, że klienci mogą pozwać biuro do sądu w miejscu swojego zamieszkania.

Joanna Szydłowska-Bartniak, kierownik działu sprzedaży i marketingu Trade & Travel Company sp. z o.o. - Konsorcjum Polskich Biur Podróży w Łodzi, zapewnia, że zastrzeżenia UOKiK zostały już uwzględnione.

- Nie mieliśmy zamiaru wprowadzać klientów w błąd - zapewnia pani kierownik. - Przepisy zmieniają się tak często, że trudno za nimi nadążyć, ale najważniejsze, że warunki uczestnictwa są zgodne z obowiązującymi przepisami.

Swój regulamin zmieniła także Triada.

Nieuczciwi organizatorzy muszą liczyć się z tym, że prezes UOKiK może wszcząć postępowanie, a maksymalna grzywna wynosi 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: UOKiK: biura podróży ciągle łamią prawo - Dziennik Łódzki

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski