Doradcy firmy Tax Care przepytali ponad 1000 przedsiębiorców. Sprawdzali, gdzie prowadzą własną firmę. Najpopularniejszy jest wynajem, co wynika m.in. z możliwości rozliczenia w kosztach czynszu. Jeśli pracujemy we własnym domu możemy zmniejszyć podatek poprzez amortyzację. Co ciekawe, aż 7 proc. badanych korzysta z lokalu udostępnionego nieodpłatnie. Najlepiej skorzystać tu z pomocy rodziny.
Dlaczego wynajem?
Dlaczego przedsiębiorcy najczęściej decydują się na wynajem? Po pierwsze, na początku działalności nie mają pieniędzy na kupno własnej siedziby. Uzyskanie kredytu na ten cel jest natomiast dosyć trudne. Jeśli już młodzi przedsiębiorcy korzystają z bankowego wsparcia, to zwykle pieniądze przeznaczają na inwestycje, zakupy materiałów i surowców itp.
– Najem jest korzystny, gdy przedsiębiorca szuka lokalu o określonych cechach, np. na cele gastronomiczne czy też dostosowany do świadczenia określonych usług – mówi Joanna Szlęzak-Matusewicz z Tax Care. – Wtedy zakup lokalu i dostosowywanie go do własnych potrzeb może okazać się zbyt kosztowne w porównaniu z gotową ofertą rynkową.
Nie bez znaczenia są też inne korzyści finansowe. Czynsz można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i tym samym zmniejszyć dochód do opodatkowania. Jeśli działamy we własnym lokalu, wygenerowanie takich kosztów jest niemożliwe.
Kiedy pracujesz u siebie
Prowadzenie działalności we własnym domu ma swoje plusy. Dowodzi tego fakt, że aż 35 proc. ankietowanych wybiera takie rozwiązanie. Dzięki temu mogą zaliczyć do kosztów podatkowych część wydatków związanych z utrzymaniem mieszkania. Jeżeli podatnik zajmuje tylko część lokalu na cele firmowe, rozlicza się proporcjonalnie w stosunku do wydzielonej pod działalność gospodarczą powierzchni.
Koszty zakupu mebli biurowych czy opłaty za media również pozwolą zmniejszyć dochód do opodatkowania. Jeśli kupimy lokal zarówno do celów mieszkaniowych, jak gospodarczych, możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu odsetek od kredytu hipotecznego. Niestety, jedynie w proporcji, w jakiej mieszkanie wykorzystywane jest do prowadzenia firmy.
W przypadku najmu, do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć czynsz. Z kolei w przypadku własnego mieszkania kosztem może być amortyzacja lokalu. Oczywiście tylko ta, która dotyczy pomieszczeń firmowych.
Nieodpłatne użyczenie - wyjście awaryjne
Największy kłopot mają przedsiębiorcy, którzy nie mają własnego mieszkania, w którym można byłoby zarejestrować działalność gospodarczą i nie mają środków na wynajęcie lokalu. Z badań wynika, że stanowią oni 7 proc. ankietowanych. Ta grupa może wykorzystać pomoc innych, którzy za darmo udostępnią przedsiębiorcy własny lokal.
Podatkowo, to mało opłacalne rozwiązanie. Nie można wówczas rozliczyć w kosztach np. amortyzacji. Plus to brak czynszu. W kosztach przedsiębiorca rozliczy jednak ewentualne wydatki na media. Przedsiębiorca użytkujący nieodpłatnie środki trwałe użyczone przez innych może zaliczać do kosztów wydatki poniesione w związku z ich utrzymaniem. W tym celu warto zawrzeć pisemną umowę użyczenia, w której określone będą koszty, jakie pokrywa przedsiębiorca.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?