Do udziału w tegorocznym Forum Sztuki zostali wybrani najzdolniejsi wykonawcy, którzy w atrakcyjny sposób potrafią zaprezentować twórczość nie tylko współczesnych ale i wybitnych, nieżyjących już, polskich kompozytorów jak: Andrzej Panufnik, Ludomir Michał Rogowski i Jan Adam Maklakiewicz.
W piątkowy wieczór na koncercie Inauguracyjnym wystąpiła Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod kierunkiem Sławka A. Wróblewskiego. Na początek Orkiestra zagrała kompozycję z 2004 roku „Zorze I – Praskie” Jerzego Kornowicza. W wykonaniu solistki Małgorzaty Rodek (sopran) usłyszeliśmy też cykl pieśni "Śpiewokwiaty i Śpiewobajki" Witolda Lutosławskiego. Po przerwie orkiestra symfoniczna przypomniała jeszcze Poemat symfoniczny „Grunwald” Jana Adama Maklakiewicz i Ludomira Michała Rogowskiego „Dubrovacke impresje” z 1950 r.
Bardzo ciekawy okazał się niedzielny koncert nie tylko dla koneserów muzyki współczesnej ale też dla młodzieży, która gustuje w electric boogie, locking, pop ping czy funk. Wizualizację muzyki przygotowali tancerze ze Studia Tańca UDS w Lublinie. Było na co popatrzeć. Koncert otwierał Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej poprowadzony przez Elżbietę Krzemińską. Na pierwszym planie stanęli obdarzeni niezwykle pięknymi głosami soliści: sopranistki Michalina Siedlecka i Paulina Kowalczyk oraz tenor Michał Obuchowski. Chór z udziałem solistów wykonał The Latin Jazz Mass” Martina Völlingera. Na długo zapadnie w naszej pamięci interpretacja mszy jazzowej. Występ chóru wzbogacili dodatkowo zespół instrumentalny w składzie: Piotr Chilimoniuk (fortepian), Piotr Kamienobrodzki (saksofon), Michał Wąsik (gitara basowa) i Krzysztof Ulański (perkusja) oraz tancerze ze Studia Tańca UDS w Lublinie.
Tu należy podkreślić, że członkowie lubelskiej grupy UDS zaprezentowali bardzo wysoki poziom wykonawczy, w tym nie tylko imponującą technikę i sprawność fizyczną ale też wyczucie rytmu i muzykalność. Wyczucie rytmu było zwłaszcza potrzebne podczas występu Tria Perkusyjnego Filharmonii Lubelskiej. Mariaż tańca współczesnego z bogactwem barw i efektów akustycznych wydobywanych z instrumentów przez trzech wirtuozów: Włodzimierza Sypniewskiego, Andrzeja Zawiszę i Stanisława Siedlaczka, dla mnie osobiście okazało się największą atrakcją wieczoru i jednocześnie pięknym podsumowaniem trzydziestoletniej pracy Tria Perkusyjnego. Brawo dla choreografów: Anny Łukasiak, Pauliny Zarębskiej, Adriany Trepiak i Michała Hendzla, którzy przygotowali młodych tancerzy z UDS.
Z kolei Trio Perkusyjne nie tylko pokazało spektrum możliwości jakie mają instrumenty perkusyjne ale też z powodzeniem potrafiło zagrać na własnych ciałach a także, tu uwaga... na krzesłach. Świetnie zabrzmiał w ich wykonaniu utwór Toma Wagnera „Krumme Stühle” . Poza tym było swingująco, jazzowo a nawet orientalnie. Wszędzie zaś dominował wszechwładny rytm i godna podziwu synchronizacja muzyki z tańcem.
Organizatorami XVIII Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego są Filharmonia Lubelska i Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej. Koncertom towarzyszy wystawa grafiki Andrzeja Mosio, absolwenta Instytutu Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Zakończenie Forum w środę 9 kwietnia.
W poniedziałek 7 kwietnia o godz. 18:00 zapraszamy do sali kameralnej Instytutu Muzyki WA UMCS na koncert kameralny z udziałem Gabrieli Klauzy przy organach, Doroty Całek – sopran i Urszuli Świerczyńskiej – fortepian oraz Karola Garwolińskiego - fortepian, Dariusza Drzazgi – skrzypce i Szymona Krzemienia – wiolonczela. W wykonaniu artystów usłyszymy Trio Andrzeja Panufnika, na organy Z cyklu Hamburg Guy Boveta i Litanię Jean Alain. Artyści przypomną też kompozycje Ludomira Michała Rogowskiego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?