18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

XVIII Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego (FOTO)

Joanna Biegalska
Tancerze Studia Tańca UDS w Lublinie
Tancerze Studia Tańca UDS w Lublinie Joanna Biegalska
W ostatni weekend rozpoczęliśmy festiwal muzyki współczesnej otwierając tym samym cykl koncertów poświęconych kompozycjom XX i XXI wieku. W przygotowanie XVIII Forum Sztuki Współczesnej zaangażowano środowisko artystyczne Lublina. Już podczas inauguracji było dynamicznie, zaskakująco i wzruszająco a kolejne dwa spotkania z muzyką jeszcze przed nami. Forum zbiegło się też z niezwykle miłą uroczystością, z 30-leciem Tria Perkusyjnego Filharmonii Lubelskiej, które świętowało swój jubileusz w niedzielę.

Do udziału w tegorocznym Forum Sztuki zostali wybrani najzdolniejsi wykonawcy, którzy w atrakcyjny sposób potrafią zaprezentować twórczość nie tylko współczesnych ale i wybitnych, nieżyjących już, polskich kompozytorów jak: Andrzej Panufnik, Ludomir Michał Rogowski i Jan Adam Maklakiewicz.

W piątkowy wieczór na koncercie Inauguracyjnym wystąpiła Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod kierunkiem Sławka A. Wróblewskiego. Na początek Orkiestra zagrała kompozycję z 2004 roku „Zorze I – Praskie” Jerzego Kornowicza. W wykonaniu solistki Małgorzaty Rodek (sopran) usłyszeliśmy też cykl pieśni "Śpiewokwiaty i Śpiewobajki" Witolda Lutosławskiego. Po przerwie orkiestra symfoniczna przypomniała jeszcze Poemat symfoniczny „Grunwald” Jana Adama Maklakiewicz i Ludomira Michała Rogowskiego „Dubrovacke impresje” z 1950 r.

Bardzo ciekawy okazał się niedzielny koncert nie tylko dla koneserów muzyki współczesnej ale też dla młodzieży, która gustuje w electric boogie, locking, pop ping czy funk. Wizualizację muzyki przygotowali tancerze ze Studia Tańca UDS w Lublinie. Było na co popatrzeć. Koncert otwierał Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej poprowadzony przez Elżbietę Krzemińską. Na pierwszym planie stanęli obdarzeni niezwykle pięknymi głosami soliści: sopranistki Michalina Siedlecka i Paulina Kowalczyk oraz tenor Michał Obuchowski. Chór z udziałem solistów wykonał The Latin Jazz Mass” Martina Völlingera. Na długo zapadnie w naszej pamięci interpretacja mszy jazzowej. Występ chóru wzbogacili dodatkowo zespół instrumentalny w składzie: Piotr Chilimoniuk (fortepian), Piotr Kamienobrodzki (saksofon), Michał Wąsik (gitara basowa) i Krzysztof Ulański (perkusja) oraz tancerze ze Studia Tańca UDS w Lublinie.

Tu należy podkreślić, że członkowie lubelskiej grupy UDS zaprezentowali bardzo wysoki poziom wykonawczy, w tym nie tylko imponującą technikę i sprawność fizyczną ale też wyczucie rytmu i muzykalność. Wyczucie rytmu było zwłaszcza potrzebne podczas występu Tria Perkusyjnego Filharmonii Lubelskiej. Mariaż tańca współczesnego z bogactwem barw i efektów akustycznych wydobywanych z instrumentów przez trzech wirtuozów: Włodzimierza Sypniewskiego, Andrzeja Zawiszę i Stanisława Siedlaczka, dla mnie osobiście okazało się największą atrakcją wieczoru i jednocześnie pięknym podsumowaniem trzydziestoletniej pracy Tria Perkusyjnego. Brawo dla choreografów: Anny Łukasiak, Pauliny Zarębskiej, Adriany Trepiak i Michała Hendzla, którzy przygotowali młodych tancerzy z UDS.

Z kolei Trio Perkusyjne nie tylko pokazało spektrum możliwości jakie mają instrumenty perkusyjne ale też z powodzeniem potrafiło zagrać na własnych ciałach a także, tu uwaga... na krzesłach. Świetnie zabrzmiał w ich wykonaniu utwór Toma Wagnera „Krumme Stühle” . Poza tym było swingująco, jazzowo a nawet orientalnie. Wszędzie zaś dominował wszechwładny rytm i godna podziwu synchronizacja muzyki z tańcem.

Organizatorami XVIII Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego są Filharmonia Lubelska i Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej. Koncertom towarzyszy wystawa grafiki Andrzeja Mosio, absolwenta Instytutu Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Zakończenie Forum w środę 9 kwietnia.

W poniedziałek 7 kwietnia o godz. 18:00 zapraszamy do sali kameralnej Instytutu Muzyki WA UMCS na koncert kameralny z udziałem Gabrieli Klauzy przy organach, Doroty Całek – sopran i Urszuli Świerczyńskiej – fortepian oraz Karola Garwolińskiego - fortepian, Dariusza Drzazgi – skrzypce i Szymona Krzemienia – wiolonczela. W wykonaniu artystów usłyszymy Trio Andrzeja Panufnika, na organy Z cyklu Hamburg Guy Boveta i Litanię Jean Alain. Artyści przypomną też kompozycje Ludomira Michała Rogowskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski