Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zawiłe rachunki za energię. I to w trzech wersjach

Barbara Majewska
W rachunkach za energię trudno się zorientować
W rachunkach za energię trudno się zorientować Małgorzata Genca
- Nie rozumiem, dlaczego na początku każdego roku dostaję od firmy energetycznej aż trzy rachunki? Dlaczego muszę płacić z góry za prąd, którego jeszcze nie zużyłam? - z takim zapytaniem zwróciła się do nas nasza Czytelniczka.

O problemie zawiłych rachunków za energię elektryczną pisaliśmy w ubiegłym tygodniu. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się tzw. rachunkom prognozowanym.

Jak wyjaśniły nam PGE Lubelskie Zakłady Energetyczne, taki system rozliczeniowy ma swoje uzasadnienie w taryfach zatwierdzonych przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. To w nich zawarty jest zapis określający możliwość pobierania opłat na podstawie prognozowanego poboru energii.

W lubelskiej spółce obowiązuje sześciomiesięczny cykl rozliczeniowy. Lublinianie otrzymują w jednej przesyłce listowej trzy faktury za prąd i usługi dystrybucyjne. Pierwsza faktura (rozliczeniowa), obliczana jest na podstawie odczytu z liczników. Pozostałe dwie (prognozowane), wystawiane są w oparciu o przewidywane zużycie energii.

3
Tyle rachunków za prąd otrzymują lublinianie na początku każdego roku
133 zł
To prognozowana opłata za prąd za 2 mies. dla 4-osobowej rodziny na Czubach

Niektórzy lublinianie są zadowoleni z takich rozliczeń. Na przykład pani Agnieszka, mieszkająca na lubelskich Czubach. - Na pierwszej fakturze mam do zapłacenia 131 zł. Później co dwa miesiąc po 133 zł. Wiedząc z góry, jakie to kwoty, mogę sobie zaplanować wydatki - wyjaśnia pani Agnieszka.

Rachunki prognozowane stosowane są także przez innych dostawców, m.in. gazu i ciepła.

Jak przypomina lubelska spółka energetyczna, lublinianie mają obecnie możliwość wyboru okresu rozliczeń dla usług dystrybucji energii. Przekłada się to na częstość otrzymywania faktur, ale i na koszt zastosowanego abonamentu.

Rachunkom za prąd przyjrzał się ostatnio także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Uznał, że są niejasne i wymagają uproszczenia.

- Wiele opłat wyróżnionych na nim jest stałych, niezmiennych od ilości zużytego prądu i jednocześnie niezrozumiałych, np. za przesył, za porę dnia, dystrybucję czy strefy opłat - informuje Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK.

Niejasności w rachunkach można wyjaśnić w biurze obsługi klienta PGE LZE przy ul. Wolskiej 12 lub pod numerem telefonu: 81 445 11 78 begin_of_the_skype_highlighting              81 445 11 78      end_of_the_skype_highlighting.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski