Zwiększa się dostęp do kolei w całej Polsce dzięki funduszom unijnym i programom rządowym

Materiał informacyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Nałęczów - jedna z przebudowanych stacji na trasie z Lublina do Warszawy
Polacy z roku na rok zyskują coraz lepszy dostęp do kolei. Po latach znów podróżujemy pociągiem np. z Ostrołęki do Chorzel, z Wieliszewa do Zegrza, ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju czy z Padwi i Mielca do Dębicy. Kolej wraca także do małych miejscowości, m.in. dzięki budowie nowych przystanków. Poprawa dostępności komunikacyjnej to jeden z efektów inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z wykorzystaniem środków unijnych i realizacji programów rządowych.

Polacy z roku na rok zyskują coraz lepszy dostęp do kolei. Po latach znów podróżujemy pociągiem np. z Ostrołęki do Chorzel, z Wieliszewa do Zegrza, ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju czy z Padwi i Mielca do Dębicy. Kolej wraca także do małych miejscowości, m.in. dzięki budowie nowych przystanków. Poprawa dostępności komunikacyjnej to jeden z efektów inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z wykorzystaniem środków unijnych i realizacji programów rządowych.

Poprawa dostępu do kolei powoduje, że coraz chętniej korzystamy z tego najbardziej ekologicznego środka transportu. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2022 roku pociągami podróżowało 342,2 mln osób. To o 97,2 mln więcej niż rok wcześniej i najwięcej w tym stuleciu. Liczba pasażerów kolei z roku na rok się zwiększa m.in. dzięki inwestycjom realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. To dzięki sukcesywnej budowie nowych i odbudowie linii kolejowych, po latach wracają pociągi na nieczynne trasy, tym samym dostęp do kolei pasażerskiej zyskują miejscowości, które nawet od kilkudziesięciu lat były jej pozbawione. Większą dostępność zapewniają także nowe przystanki i zmodernizowane istniejące. By ułatwić podróżowanie wszystkim pasażerom, montowane są windy i pochylnie. Dla osób niewidomych i niedowidzących dostępne są informacje w alfabecie Braille’a.

Rządowe programy – Kolej+ oraz Program Przystankowy są jednym z filarów naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym. W ramach inwestycji budujemy i odbudowujemy linie i przystanki kolejowe, by kolej mogła docierać do jak największej liczby miejscowości. Mieszkańcy w całej Polsce zyskują dostęp do wygodnego i ekologicznego transportu kolejowego - Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Dzięki miliardowym inwestycjom na trasach z Lublina do Warszawy, Łukowa i Stalowej Woli zwiększyła się dostępność komunikacyjna w województwie lubelskim

Kolej stała się wygodnym środkiem transportu, również dzięki nowym przystankom, takim jak Lublin Zachodni oraz Laski i Berejów na odcinku między Parczewem a Lubartowem.

Zmodernizowana stacja Lublin Główny ułatwia podróżowanie koleją wszystkim podróżnym

Do podróży pociągiem zachęcają także zmodernizowane stacje i przystanki na trasie z Lublina w kierunku Warszawy, Stalowej Woli czy Lubartowa. Wygodniej podróżujemy także z przebudowanych peronów w Białej Podlaskiej, w Małaszewiczach i Terespolu. Wszystkie obiekty są lepiej dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Z rosnącej z roku na rok liczby udogodnień korzystają tysiące podróżnych w dużych miastach i w mniejszych miejscowościach.

Uzupełnieniem wielkiej modernizacji kolei są programy rządowe – „Program budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” (tzw. Program Przystankowy) oraz „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”, których celem jest zwiększanie dostępności kolei i walka z wykluczeniem komunikacyjnym.

Program Przystankowy dla lepszej komunikacji kolejowej

W województwie lubelskim rządowy Program Przystankowy obejmuje 21 lokalizacji. Podróżni korzystają z nowych i zmodernizowanych przystanków Sarnów i Leopoldów na linii Łuków – Dęblin oraz Szczebrzeszyn, Długi Kąt, Wólka Niedzieliska, Niedzieliska Kolonia między Lublinem a Suścem. Na trasie Lublin – Łuków powstaną również nowe przystanki Aleksandrów, Jaski, Lisiowólka, Bezwola, Milanów, Bystrzyca koło Lublina, Łagiewniki. Mieszkańcy Chełma, Zamościa i Kraśnika zyskają nowe i zmodernizowane perony na przystankach i stacjach Kraśnik, Chełm Miasto, Zamość Starówka, Zamość Wschód.

Przebudowany przystanek w Szczebrzeszynie, w ramach rządowego Programu Przystankowego

Podróżni coraz częściej wybierają kolej w codziennych i okazjonalnych podróżach, ze względu na oszczędność czasu i wygodę. Dlatego też w ramach prowadzonych inwestycji, realizowanych zarówno z wykorzystaniem środków unijnych, jak i realizacji programów rządowych, poprawiamy dostępność komunikacyjną oraz stwarzamy warunki do rozwoju ekologicznego środka transportu - Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Rządowy Program Kolej + w walce z wykluczeniem komunikacyjnym

Uzupełnieniem inwestycji, które poprawiają dostępność komunikacyjną w Polsce jest realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rządowy „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”. Do realizacji zakwalifikowano 35 inwestycji zgłoszonych przez samorządy 11 województw. Projekty obejmują miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego.

Województwo lubelskie jest największym beneficjentem środków Programu Kolej Plus – łączna wartość projektów w regionie to ok. 3,5 mld zł. Na Lubelszczyźnie do realizacji zakwalifikowano 5 projektów.

W ramach Kolej+ wrócą po latach pociągi na trasy do Włodawy (obecnie uruchamiane są jedynie kursy wakacyjne). Umożliwi to rewitalizacja połączenia Chełm – Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa.

Powstaną także zupełnie nowe połączenia do Janowa Lubelskiego, Biłgoraju i Łęcznej – dzięki budowie nowej linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj oraz utworzenia nowego połączenia kolejowego Lublin – Łęczna/KWK Bogdanka.

Lepszy dostęp do kolei zyskają mieszkańcy Lubartowa, Parczewa i Zamościa w efekcie elektryfikacji linii Łuków – Lublin Północny oraz elektryfikacji linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zamość Szopinek wraz z odbudową i elektryfikacją łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski