MKTG SR - pasek na kartach artykułów

10 cytatów na Dzień Dziecka. „Dzieci są jak filiżanki. Żeby się napić, trzeba najpierw nalać”. Zainspiruj się tymi słowami

Magdalena Konczal
Inspirujące myśli na Dzień Dziecka.
Inspirujące myśli na Dzień Dziecka. unsplash/ Stephen Andrews
Dzień Dziecka obchodzimy corocznie 1 czerwca. Z tej okazji przygotowaliśmy 10 cytatów, które o wychowaniu i budowaniu relacji powiedzą nam więcej, niż niejeden podręcznik dla rodziców czy nauczycieli. Przeczytajcie te słowa i przypomnijcie sobie, jak niezwykły potencjał, ufność, prostotę i kreatywność mają w sobie dzieci.

Spis treści

Cytaty o dzieciach. Inspirujące myśli pedagogów, psychologów i ekspertów

Dzień Dziecka to doskonała okazja do tego, by przypomnieć sobie, co na temat budowania więzi z najmłodszymi mówią znani pedagodzy czy psychologowie. Z myślą o rodzicach, wychowawcach i nauczycielach zebraliśmy inspirujące słowa ekspertów.

Dzień Dziecka. Sprawdź, jak zmieniał się sposób wychowywania dzieci

Wiek XX był przełomowy, jeżeli chodzi o sposób postrzegania i wychowywania dziecka. To właśnie wtedy narodziło się sporo nurtów pedagogicznych, które zachęcały do tego, by postrzegać dziecko w sposób podmiotowy, realizować jego potrzeby, a nie traktować jedynie jako wykonawców poleceń dorosłych.

Te tendencje można dostrzec nie tylko, badając historię pod kątem kształtowania się relacji rodzinnych, ale także patrząc na ówczesną literaturę. To właśnie w XX wieku powstały utwory Korczaka (z kontrowersyjnym wówczas „Królem Maciusiem Pierwszym” na czele), Astrid Lindgren (w tym miejscu warto wspomnieć chociażby o wciąż lubianej Pippi Pończoszance) czy Roalda Dahla („Charlie i fabryka czekolady”, „Matylda”).

To właśnie w XX wieku, pod koniec lat 70., powstała antypedagogika – nurt pedagogiczny zakładający, że dzieci nie powinny być wychowywane poprzez manipulację, ale dzięki rozwijaniu się w atmosferze swobody i życzliwości. U schyłku ubiegłego stulecia, a dokładnie w 1981 roku, zaczęła kształtować się metoda wychowawcza zwana pozytywną dyscypliną. To podejście, zakładające m.in. rezygnację z nagród i kar, oparte jest o psychologię indywidualną Alfreda Adlera – ucznia Freuda.

Tendencje zapoczątkowane w XX wieku jeszcze silniej rozwijały się w naszym stuleciu. Coraz większą popularnością cieszy się dziś Rodzicielstwo Bliskości (Attachment Parenting), którego twórcą jest John Bowlby, zaś propagatorem William Sears. Więcej mówi się też obecnie o Porozumieniu bez Przemocy (NVC – Non violence communication), zapoczątkowanemu w latach 60. przez Marshalla B. Rosenberga.

Wszystkie te nurty wychowawcze, koncepcje czy tendencje łączy jedno. Ich twórcy i propagatorzy postulują, by starać się lepiej zrozumieć zachowania dziecka, nawet wówczas, gdy rodzicowi lub wychowawcy wydają się one trudne. Dorośli coraz częściej zaczynają wdrażać je w życie, akceptując złość dziecka czy prawo do podejmowania własnych decyzji.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj
StrefaEdukacji.pl
!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski