Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

8 lat w Unii Europejskiej: Ile zyskała Lubelszczyzna

DUN
Budowa drogi S17
Budowa drogi S17 Małgorzata Genca
1 maja 2004 r. Polska przystąpiła do Unii Europejskiej. Po ośmiu latach otaczają nas inwestycje powstające za unijne pieniądze: wywalczona przez mieszkańców regionu budowa S17, lotnisko, kilometry dróg i kanalizacji w gminach...

- Choć dostrzegamy także słabości Unii, widzimy na co dzień korzyści. Doceniamy też np. swobodę podróżowania i wielu z nas trudno już dziś wyobrazić sobie, że Polska mogłaby być poza nią- ocenia dr Robert Szwed, socjolog z KUL.

Agnieszka Urban z Głuska przyznaje, że na członkostwie Polski w UE zyskała bezpośrednio: - Skończyłam studia podyplomowe finansowane z europejskich funduszy, w mojej gminie za dotacje wyremontowano drogę. A na studiach, w wakacje, mogłam legalnie pracować w Anglii, dorabiając do stypendium.

Mirella Rogoza-Biel za dotacje z UE uruchomiła firmę Voiceart świadczącą usługi lektorskie. - I tak by powstała, ale bez europejskich środków na pewno nie tak szybko - podkreśla.

Nietrudno znaleźć korzyści w większej skali. Tylko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego od 2007 r. samorządy, firmy, uczelnie, szpitale z regionu podpisały umowy na dofinansowanie w kwocie 3,6 mld zł. - Na UE skorzystali przedsiębiorcy, ale i rolnicy. Są oczywiście minusy integracji. Niezadowolone są np. osoby, które straciły pracę po zlikwidowaniu Cukrowni Lublin. Ale ogólny bilans dla kraju i regionu jest zdecydowanie korzystny. Wiele inwestycji do dziś by nie powstało, gdyby nie europejskie środki - nie ma wątpliwości prof. Marian Żukowski, ekonomista z KUL.

W latach 2004-06 ze ZPORR (Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego), wydano w województwie lubelskim blisko 800 mln zł. Wybudowano i zmodernizowano ponad 308 km dróg, stworzono ok. 345 km sieci kanalizacyjnej. W 2007 roku Polska dostała do dyspozycji nowe pieniądze. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego do 2013 r. lubelskie ma do wydania ok. 4,5 mld zł.

Unijne pieniądze zasilają budowę lotniska w Świdniku, modernizację linii kolejowej Lublin - Lubartów, czy realizację stadionu w Lublinie. Są dziś w niemal każdej gminie. W Lublinie przygotowano za nie infrastrukturę dla strefy na Felinie, w Puławach przebudowano stadion, a gmina Potok Górny zamontowała mieszkańcom na dachach kolektory słoneczne. W Zamościu powstało Centrum Kultury Filmowej, Janów Lubelski buduje park rekreacji "Zoom Natury".

- Bez unijnych pieniędzy wiele z tych inwestycji nie miałoby szans powstać - podkreśla Jan Mołodecki, przewodniczący Związku Gmin Lubelszczyzny i wójt gminy Hrubieszów. - Chociaż w wielu dziedzinach, np. infrastruktury szkolnej, pieniądze, które były do dyspozycji, to kropla w morzu potrzeb - dodaje.

Z środków z RPO korzystały także szkoły, szpitale czy uczelnie. Fundusze na inwestycje dostawali przedsiębiorcy (do tej pory na ponad 1,3 tys. projektów przeznaczono 821 mln zł). Dzięki dotacjom z Kapitału Ludzkiego ludzie zakładają własne firmy. Oprócz RPO są jeszcze programy centralne, jak Infrastruktura i Środowisko czy Rozwój Polski Wschodniej. Dzięki dotacjom z pierwszego powstaje m.in. S17, środki z drugiego przeznaczono np. na budowę internetowej sieci szerokopasmowej.

Eksperci podkreślają jednak, że unijne fundusze można było wykorzystać lepiej. - W Polsce wciąż mówi się o tym, ile wydano. A nie zwraca się uwagi na to, czy efektywnie - oceniał prof. Andrzej Miszczuk z Zakładu Geografii Ekonomicznej UMCS i Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych UW. - Jeśli np. spojrzymy na drogi wybudowane na Lubelszczyźnie za dotacje z RPO, zobaczymy wiele małych punkcików, nie jedną, porządną trasę, która rozwiązuje jakiś komunikacyjny problem.

Specjaliści mówią, że z doświadczeń ostatnich lat powinniśmy wyciągnąć wnioski na kolejną unijną perspektywę 2014-20. - Lata 2007-13 były na załatanie dziur, podniesienie poziomu życia. W kolejnym okresie będziemy musieli inwestować w lokomotywę, nie w wagony. Czyli w projekty, które przyniosą konkretną wartość dodaną: jak nowoczesne technologie, przedsiębiorczość, a jeśli infrastruktura - to tylko najbardziej strategiczna - zaznacza Jacek Sobczak, członek zarządu województwa.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski