Bitwa o chodnik w Lublinie. Piesi kontra samochody (ZDJĘCIA)

Artur Jurkowski, Małgorzata SzlachetkaZaktualizowano 
1,5 m chodnika musi być wolne, by można było przejść. Kierowcy to lekceważą. A to nie jedyny problem. Jest jeszcze brak ławek i podjazdów, krzywe chodniki. Jednym słowem, życie pieszego w Lublinie nie jest łatwe.

Bunt mieszkańców Lublina przeciwko zastawianiu chodników przez auta. - Chcemy uświadomić kierowcom, że miasto nie należy wyłącznie do nich. Pieszy, a przecież chodzi o każdego z nas, także ma prawo czuć się w Lublinie dobrze i bezpiecznie - mówią członkowie Pieszego Lublina. To nowa inicjatywa samych mieszkańców, którzy chcą swobodnie chodzić po mieście.

We wtorek zorganizowali happening przy ul. Hipotecznej. - To miejsce, w którym kierowcy często blokują chodnik. Efekt? Matka prowadząca wózek z dzieckiem nie jest w stanie przejść - podkreślał Łukasz Sobótka z Pieszego Lublina.

Przepisy mówią jasno. Piesi na chodniku muszą mieć 1,5 m szerokości trotuaru tylko do swojej dyspozycji. Ale kierowcy się tym nie przejmują. Parkują samochody kosztem przechodniów.

- Interwencje w takich przypadkach mamy m.in. na Krakowskim Przedmieściu, Bajkowskiego, pl. Wolności, Hipotecznej, Narutowicza - wylicza Robert Gogola, rzecznik prasowy lubelskiej Straży Miejskiej.

Takie parkowanie grozi mandatem w wysokości 100 zł. Dodatkowo kierowca otrzymuje jeden punkt karny. Funkcjonariusze mogą jednak sięgać po zdecydowanie ostrzejsze kary. Chodzi np. o odholowywanie aut na koszt kierowców. - Przy czym nie możemy tej sankcji stosować wszędzie i w każdych okolicznościach - zastrzega Gogola.

Strażnicy odholowują auta zaparkowane tak, że stwarzają zagrożenie w ruchu drogowym. Chodzi m.in. o skrzyżowania, przejścia dla pieszych, zatoki przystankowe, czy koperty zarezerwowane dla kierowców niepełnosprawnych. - To z takich miejsc głównie odholowujemy samochody - przyznaje Robert Gogola.

Auta mogą być też odholowane z ul. Kościuszki, Podwale, Hipotecznej, Narutowicza (przy Victorii), Niecałej, Granicznej. Ale tam pod znakami są tabliczki informujące o takiej możliwości.

Od początku roku wywieziono z lubelskich ulic 321 samochodów. W kolejnych 159 przypadkach kierowcy pojawili się zanim auto zostało odholowane. To drastyczny wzrost. Przez cały ub. rok zostało odholowanych 407 pojazdów. - Po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania niektórzy kierowcy szukają miejsc, gdzie mogą zostawić auto za darmo i tym samym łamią przepisy - tłumaczy Gogola.

Samo odholowanie kosztuje 440 zł. Do tego dochodzi 33 zł za dobę pobytu samochodu na parkingu. I to są górne stawki dopuszczane przepisami. Ale trzeba jeszcze doliczyć mandat. Np. w przypadku parkowania w rejonie skrzyżowania wynosi on 300 zł, a na kopercie dla niepełnosprawnych 500 złotych.

Co zrobić, żeby Lublin był przyjazny dla pieszych

Źle parkujące samochody to nie jedyny problem, z jakim muszą sobie radzić piesi w Lublinie. We wtorek opowiadali o tym mieszkańcy zrzeszeni w grupie Pieszy Lublin.

- W mieście jest za mało ławek. Spójrzmy chociażby na reprezentacyjny deptak. Większość miejsc siedzących jest w ogródkach restauracji w sezonie, żeby z tego skorzystać trzeba coś kupić - zauważa Lukasz Sobótka z inicjatywy obywatelskiej Pieszy Lublin.

- Chroniczny brak ławek w Lublinie wskazuje na brak kultury korzystania z przestrzeni publicznej. Zwróćmy uwagę na Stare Miasto: jedyne poza ogródkami miejsca do siedzenia to rozsypujące się murki placu po Farze i ławka na placu Rybnym - zauważa Marcin Skrzypek z Ośrodka Brama Grodzka-Teatr NN w Lublinie. - Ławka na placu Rybnym to zdobycz ostatniego czasu, powstała po wielu latach starań - dodaje.

Kolejne problemy to zbyt wysokie krawężniki, brak podjazdów na schodach i nierówne chodniki. Bariery architektoniczne, z którymi codziennie muszą walczyć rodzice prowadzący wózki z dziećmi oraz osoby niepełnosprawne.

Inna sprawa to nawierzchnia, z jakiej robione są chodniki w Lublinie.

- Kostka sprawdzała si ę w latach 90., dziś powinno sie ją zastąpić większymi płytami, wykonanymi z materiałów dobrej jakości, na jakich będzie łatwo prowadzić walizkę na kółkach i iść kobiecie na wysokich obcasach. Wzorem dla mnie jest to jak obecnie wygląda plac przed Centrum Kultury - dodaje Skrzypek.

Członkowie inicjatywy Pieszy Lublin zapowiadają, że będą sukcesywnie tworzyć listy miejsc nieprzyjaznych dla pieszych i przekazywać je miejskim urzędnikom.

W jakim kierunku powinny iść zmiany w Lublinie?

Marcin Skrzypek zwraca uwagę na potrzebę tworzenia deptaków, czyli przestrzeni dla pieszych, także wewnątrz osiedli. Uważa także, że nie zawsze najlepszym rozwiązaniem jest robienie ścieżek rowerowych kosztem powierzchni chodników.

- Czasami wystarczyłaby mniej inwazyjna metoda, czyli wyznaczenie pasa dla rowerów na jezdni - wyjaśnia Marcin Skrzypek z Teatru NN.

Członkowie Pieszego Lublina zapowiadają kolejne akcje. Jedną z nich będzie przejście miasta wzdłuż i wszerz, oczywiście na piechotę, aby sprawdzić jakie przeszkody napotyka pieszy na swojej drodze - niepotrzebne barierki, brak chodnika, czy schody w złym miejscu.

Rok Jana Gehla w Lublinie

Jak tworzyć miasto dla ludzi? Na to pytanie od lat próbuje odpowiedzieć Jan Gehl, wybitny duński architekt i urbanista.
W październiku Jan Gehl przyjeżdża do Lublina.

"Jan Gehl jest „twarzą” idei miasta, w którą wierzymy – „miasta dla ludzi” i projektowania zorientowanego na człowieka. Co więcej udaje mu się – a także innym architektom z biura Gehl Architects – wcielać tę ideę w życie. Tworzą oni na całym świecie przestrzenie zrównoważone, w których daje się pogodzić interesy różnych użytkowników: pieszych, kierowców, rowerzystów; osób, które gdzieś się spieszą i tych, co akurat chcą posiedzieć i porozmawiać." - piszą organizatorzy Roku Jana Gehla w Lublinie.

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Materiał oryginalny: Bitwa o chodnik w Lublinie. Piesi kontra samochody (ZDJĘCIA) - Kurier Lubelski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 73

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
p
p-d-p

puścić chodnikami walec drogowy o szerokości wystarczy juz 1.4 m , daje 10 cm promocji

zgłoś
k
kol

A Miastom nie daje.

zgłoś
P
PiSuarek

Wybory chwilowo już były. Jak kaczuszka - kłamczuszka znów cię zapotrzebuje, to zawoła, idź se na urlop!

zgłoś
j
ja

Nic mu to nie pomogło - zapłacił, baw się dobrze a majtki pierz sobie sama! :-)))

zgłoś
3

co innego porysować chcący, a co innego przeciskając się miedzy ścianą domu a samochodem :)) można jeszcze za pobrudzone ubranie domagać się odszkodowania

zgłoś
n
na wszystkich szybach

i sobie zdrapuj godzine :)

zgłoś
Z
Zibi

Ten jak wiem zdawał bez problemu z klasy do klasy otrzymując odpowiednie laurki . PO dziś dzień żyje w nadzie(JI) ,że tych laurek nikt mu nie zakwestionuje -podobnie jak Henochowi Zimanowi nikt nie kwestionuje Orderu Virtuti Militari.

zgłoś
j
ja

Na naukę nigdy nie jest za późno, mniej g***** umrzesz! I nie zasrywaj już świata normalnym ludziom, bo mało kto przejmuje się twoimi chorymi wizjami.

zgłoś
Z
Zibi

A nie- może godzić się że taki"bikiniarz,psiarz,żyd " bezkarnie zasrywa nam cywilizowany swiat tylko dlatego że tak mu się podoba.
Od pewnego czasu popisujesz się swoimi "filozoficznymi madrościami" i wiesz co ? po zapoznaniu sięz nimi taka edukacje po mojemu zacząłbym od ciebie - może jeszcze nie jest za późno

zgłoś
p
p-d-p

bierze wypłatę na zasadzie jak za komuny , czy się pilnuje czy nie wypłata się należy

zgłoś
j
ja

Bo jak nie, to dostaniesz kija w szprychy a jak ci będzie mało, to po ryju też. Gdyby roweractwo nie panoszyło się wszędzie i bezkarnie, toby ludzie nie musieli uciekać przed nim gdzie tylko się da. Miasto jest dla ludzi a nie dla rowerów.

zgłoś
j
ja

Tu kunia się uwiązuje do słupa a nie puszcza byle gdzie.

zgłoś
j
ja

Aktywiści bardzo lubią dostawać po mordzie a nalepkę przyklei mu się na czole, potem da kopa w dupę i puści wolno - niech ma!

zgłoś
m
m

Oj, głupio mu było, jak wszystkie gazety o nim napisały i drogo go kosztowało odmalowanie gościowi samochodu!

zgłoś
j
ja

Nie podoba się, że ktoś ma inne zdanie od twojego? A czy ty w ogóle masz jakieś własne zdanie?

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3