Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czat Kuriera z Krzysztofem Żukiem, prezydentem Lublina (WIDEO)

DS
Gościem redakcji Kuriera Lubelskiego był prezydent Lublina Krzysztof Żuk, który ubiega się o reelekcję. Zapraszamy do zadawania pytań.

Ile kosztowały billboardy przedwyborcze Pana Prezydenta?

Tym się zajmuje komitet wyborczy Platformy Obywatelskiej, którego jestem kandydatem. Wszystko ma być zgodne z kwotą limitu. Stosowne sprawozdanie zostanie złożone komisji wyborczej.

Od czterech lat słyszymy o potrzebie remontu kładki przy UMCS. Dlaczego przez 4 lata nie została przejęta przez miasto i wyremontowana?

Ponieważ senat UMCS nie przekazał miastu stosownej uchwałą i taka sytuacja ma miejsce do dzisiaj. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych wydatek z budżetu miasta może być dokonany wyłącznie na zadania miasta i dotyczyć majątku miasta. Stąd czekamy na uchwałę senatu, by móc się zaangażować finansowo w remont kładki. W przeciwnym wypadku, to UMCS musi wyremontować kładkę.

W tym roku swoją działalność kończy tor przy ul. Zemborzyckiej. Jaką alternatywę ma Pan dla lubelskich motocyklistów?

Przypomnę, że tor został sprzedany przez PZM-ot jednemu z deweloperów. Oczekiwaliśmy, że przychody z tej transakcji zostaną wykorzystane na realizację przygotowanego przez nas i przez sąsiednią gminę Lubartów projektu budowy toru nie daleko obwodnicy Lubartowa. Tak się nie stało. Zarząd PZMOT-u odmówił udziału w tym projekcie. Wskazana wyżej lokalizacja toru jest najlepsza ze wszystkich, które analizowaliśmy (Jest ujęta w planie przestrzennego zagospodarowania gm. Lubartów). I nadal jest możliwa realizacja tego projektu. O ile przeznaczymy na to środki z Regionalnego Programu Operacyjnego w roku przyszłym.

Miasto Lublin chce być partnerem w tym projekcie, ale z punktu widzenia obowiązujących przepisów prawa możemy angażować się finansowo tylko wtedy, gdy będzie to projekt realizowany w ramach tzw. zintegrowanych inwestycji terytorialnych finansowanych z RPO.

W jaki sposób koszty inwestycji w stadion miejski mają się zwrócić? Nie ma drużyn, które są w stanie zapełnić ten obiekt, reprezentacja Polski też raczej na nim nie zagra.

Stadion jest dopuszczony do rozgrywek międzynarodowych i w tym tygodniu uzyskał stosowny certyfikat dla rozgrywek polskiej ekstraklasy. Z punktu widzenia sportowego stadion może być zatem wykorzystywany zarówno dla organizowania meczów lokalnych drużyn jak i drużyn polskiej ekstraklasy. Stosowne rozmowy są prowadzone.

Z drugiej strony stadion znakomicie może być wykorzystany dla organizowania koncertów z uwagi na to, że może pomieścić 25 000 uczestników (włącznie z murawą). Poza tym stadion ma bardzo dobrą akustykę. Pod tym względem jest jednym z najlepszych w kraju. Potwierdził to koncert organizowany przez TVN.

Do końca roku znany będzie szczegółowo kalendarz wszystkich koncertów i projektów kulturalno-sportowych.

Jaki jest Pana stosunek do problemu nadużywania uprawnień przez funkcjonariuszy Straży Miejskiej oraz do problemu rozwiązania Straży Miejskiej bądź też do ograniczenia ich uprawnień - np. poprzez odebranie nadzoru nad przenośnymi fotoradarami?

Jestem za dalszym istnieniem Straży Miejskiej. Z uwagi na brak regulacji prawnych, które powoływałyby policję municypalną. Stąd też dla utrzymania porządku publicznego, a także zwiększenia bezpieczeństwa zwłaszcza w dzielnicach Straż Miejska jest potrzebna.

Inną kwestią są działania straży związane z kontrolą prędkości na ulicach. Jestem za przekazaniem tych kompetencji wyłącznie policji.

Oczywiste jest, że funkcjonariusze Straży Miejskiej nie mogą przekraczać granic ustalonych przez prawo. I jestem w tym przypadku, za wyciąganiem konsekwencji wobec funkcjonariuszy działających niezgodnie z prawem.

W jaki sposób chce pan spłacić zadłużenie lub zredukować dług Lublina? Jakie wydatki miejskie zostaną obcięte, a jakie dochody mają zostać zwiększone? Czy będzie podwyżka opłat za wodę, ścieki, śmieci? Czy podrożeją bilety MPK? Czy zostaną sprzedane miejskie spółki? Jakie budynki i tereny miejskie mają zostać sprzedane? Bez zadania tych pytań i konkretnych odpowiedzi na nie nie ma co mówić o prezentacji programu dla miasta.

PiS prowadząc negatywną kampanię zarzuca mi działania związane z prywatyzacją spółek, więc oświadczam że nie podejmowałem żadnych faktycznych ani formalnych działań związanych z prywatyzacją spółek. Do tego zresztą potrzebna jest uchwała Rady Miasta, a o taką nie występowałem.

W 2010 roku jak zostałem prezydentem miasto było zadłużone na ok. 700 mln zł. Zaciągałem 400 mln zł pożyczek i kredytów w europejskich bankach i BGK (najtaniej w Polsce) po to, by przyciągnąć półtora miliarda środków europejskich (w ramach tzw. wkładu własnego). Ten montaż finansowy pozwolił zrealizować ponad dwa miliardowe inwestycje. Tak bardzo potrzebne mieszkańcom.

Jednocześnie w ciągu mojej kadencji spłaciłem blisko 400 mln zł starych długów w tym jeszcze po prezydencie Pruszkowskim.

Kredyty służą wyłącznie finansowaniu inwestycji i pozyskiwaniu środków europejskich. Chronią wydatki bieżące (na oświatę, kulturę, sport) i nie planuję ich zmniejszać. Nie planuję wymienionych przez internautów podwyżek.

Proszę rozwinąć koncepcję rewitalizacji Podzamcza, gdy dworzec PKS będzie przeniesiony.

Nie można tego zrobić w dwóch zdaniach. W związku z tym odsyłam na stronę internetową urzędu. W związku z wyłożeniem do konsultacji społecznych jest tam przedstawiona szczegółowa koncepcja rewitalizacji. Ogólnie mogę tylko potwierdzić, że nadal będą tam zapisane w planie funkcję dotyczące handlu i usług. Planujemy budowę zielonego targowiska z jednej strony ulicy Ruskiej i hali targowej po drugiej stronie. A także wykorzystanie części terenu Podzamcza do wykreowania przestrzeni publicznej (dotyczy to vis a vis Zamku w okolicy Cerkwi)

Trwa dyskusja czy obniżyć al. Tysiąclecia i połączyć wybudowaną płaszczyzną Podzamcze czy zostawić tak jak jest. Decyzje w tym zakresie będą podjęte na sesji grudniowej.

Po co lublinianom, na niektórych odcinkach obwodnicy tak dużo lamp oświetleniowych (co ok. 30 m.)? Czy będzie mieszkańców stać na ich utrzymanie i opłaty za prąd. Przecież samochód ma własne oświetlenie.

Obwodnica leży poza granicami miasta i koszty jej utrzymania ponosi GDDKiA. Jednocześnie trzeba pamiętać, że projektanci muszą stosować się do obowiązujących przepisów. Stąd wynika ilość lamp i ekranów akustycznych. Natomiast w granicach miasta Lublina są oświetlone z powodu zapewnienia bezpieczeństwa. Koszty oświetlenia ponosi tutaj miasto.

Panie Prezydencie, wkrótce zostaną oddane do użytku dwie duże inwestycje w centrum miasta tj. Centrum Spotkań Kultur i nowa siedziba Urzędu Marszałkowskiego, które tym samym zwiększą napływ pojazdów do tej części miasta. Same inwestycje posiadają parkingi podziemne, które zapewne będą płatne i interesanci z nich nie będą korzystać. W tym momencie ilość miejsc parkingowych na ul. Skłodowskiej jest dość mała i już nie wystarcza dla mieszkańców, gdyż zajmuje je głównie klienci CH Plaza. Jakie działania podejmie Pan w nowej kadencji, aby zwiększyć ilość miejsc parkingowych w tej okolicy by ułatwić życie mieszkańców? Być może należało by wydzielić miejsca tylko dla mieszkańców lub zwiększyć ilość miejsc parkingowych poprzez wybudowanie miejsc parkingowych kosztem trawników, jak Miasto wykonało to na ul. Radziszewskiego?

Wszystkie działania, które zwiększą ilość miejsc parkingowych będą podejmowane. Oznacza to zatem lokalizacje parkingów tam, gdzie będziemy mieli możliwości. Rozważamy propozycję uprzywilejowania mieszkańców w dostępie do miejsc parkingowych i do końca roku program rozwiązania parkowania w Śródmieściu powinien być przedstawiony do konsultacji.

Kiedy w Lublinie będzie rozszerzona strefa płatnego parkowania?

W momencie w którym zostaną wyremontowane i przebudowane pozostałe ulice Śródmieścia rozważymy taką możliwość. Dzisiaj rozszerzenie strefy byłoby dysfunkcjonalne z punktu widzenia organizacji ruchu.

Dlaczego ryzyko powstania roweru miejskiego przejęli mieszkańcy Lublina, a zyski z reklam czerpie operator bez ponoszenia ryzyka? Ile Pan zamierza dopłacić w przeciągu najbliższych lat do tej "inwestycji" ? Wiemy już, że Warszawa po 5-ciu latach funkcjonowania roweru miejskiego dodatkowo oprócz kosztów związanych z inwestycją w rower miejski dołożyła jeszcze 10 mln zł dodatkowo do jego obsługi?

Przetarg rozstrzygnęliśmy w taki sposób, że finansując inwestycję nie ponosimy kosztów na utrzymanie systemu roweru miejskiego, które pokrywa firma Nextbike wyłoniona z przetargu i to ona ponosi ryzyko uzyskania zysków bądź poniesienia strat z tytułu utrzymania sprawności systemu (serwisowania, napraw, czy innych kosztów eksploatacyjnych). Miasto Lublin nie ponosi zatem bieżących kosztów utrzymania systemu.

Do czego mają służyć kamery na przejściach dla pieszych na każdym nowo budowanym skrzyżowaniu? Do inwigilacji? Czy do mandatów? A może jest inny ich cel, ale chyba nie są dla bezpieczeństwa skoro montuje się je w takich miejscach (np. przy Selgrosie) gdzie nie było nigdy drogi i wg statystyk nie ma nawet informacji o tym by wydarzył się tam jakiś wypadek z udziałem pieszego?

Kamery są elementem systemu monitoringu miejskiego, który zwiększa bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i mieszkańców. Są one instalowane w uzgodnieniu z Radami Dzielnic, a część z nich będzie wchodziła do systemu inżynierii ruchu mającego na celu koordynowanie przepustowością ruchu. System jest ten aktualnie w trakcie budowy.

Moja dzielnica Tatary potrzebuje po ok. 3 mln zł rocznie przez 4-6 lat na zadania do 500 tys. zł. Czy deklaruje Pan zabezpieczenie tych środków w swojej ewentualnej kadencji?

Na potrzeby dzielnic chcę w następnej kadencji skierować co najmniej 150 mln zł. Na drobne remonty i inwestycje dotyczące między innymi dróg, chodników, skwerów, placów. Tatary są jednym z priorytetów naszych działań rewitalizacyjnych. Po zakończeniu modernizacji ul. Łęczyńskiej podejmujemy działania związane z przebudową dróg i ciągów pieszych w dzielnicy Tatary.

Głównym problemem jest niewyodrębnienie geodezyjne ciągów pieszo-jezdnych i tę kwestię musimy ze wspólnotami rozstrzygnąć tak by w przyszłym roku móc wykonać przebudowę ciągów komunikacyjnych Tatar.

Kiedy ul. Lubartowska od Tysiąclecia do Bajkowskiego doczeka się nowych chodników. Przejazd wózkiem inwalidzkim albo wózkiem z dzieckiem to koszmar.

Będzie ona modernizowana w trakcie realizacji programu rewitalizacji części Śródmieścia ze środków nowej edycji Regionalnego Programu Operacyjnego. Uzgodnione działania, które miał wykonać prywatny inwestor (budujący parking podziemny przy ul. Świętoduskiej) zostały przez niego odłożone w czasie i stąd miasto będzie chciało wykonać modernizację ze środków własnych i RPO.

Czy przegłosuje pan uchwałę mieszkańców odnośnie zaniechania działań zmierzających do prywatyzacji miejskich spółek LPEC, MPWiK, MPK?

Jak już wyjaśniłem wcześniej nie podejmowałem formalnych i faktycznych działań związanych z prywatyzacją spółek. Ten zarzut jest elementem negatywnej kampanii PiS w związku z którą pozwałem PiS w trybie wyborczym do sądu.

Proszę powiedzieć, czy planowana jest reorganizacja układu linii komunikacji miejskiej. Trakcja trolejbusowa jest sukcesywnie budowana, ale oprócz odcinka na Abramowickiej, w większości wisi bezużytecznie lub jest użytkowana "na siłę" (linia 154). Trolejbusów mamy nadmiar, a w przypadku autobusów panuje całkowita zapaść taborowa i konieczność zlecania przewozów podwykonawcom z wątpliwej jakości taborem. Oczywistym wydaje się elektryfikacja linii, co widzimy na linii 56.
Kiedy planowane jest zreorganizowanie transportu tak, by wykorzystywać trakcję i tabor oraz uaktualnić przebieg linii do dzisiejszych realiów? Są linie, które nie zmieniły trasy od lat, choć nie funkcjonują już miejsca gdzie miały dowozić pasażerów (głównie duże zakłady pracy), a nowe osiedla są słabo skomunikowane z miastem.

MPK potrzebuje jeszcze około 60 nowych autobusów i około 50 trolejbusów, żeby w całości wymienić swój tabor. Te zakupy będą realizowane z nowej edycji PO Polska Wschodnia. Wniosek w tej sprawie został już przygotowany.

Reorganizacja układu komunikacyjnego dokonywana jest na bieżąco przez ZTM w uzgodnieniu z Radami Dzielnic. Można przyjąć, że będzie ona kontynuowana ze względu na potrzebę wprowadzenia komunikacji w głąb nowych osiedli.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski