Dartem z Warszawy do Lublina już we wtorek

Sławomir Skomra
Kolejowa spółka czeka jeszcze na dostarczenie 15 pociągów Pesa Dart od producenta
Kolejowa spółka czeka jeszcze na dostarczenie 15 pociągów Pesa Dart od producenta Piotr Jaruga
Z opóźnieniem, ale jest. Nowoczesny pociąg Pesa Dart zacznie kursować na trasie Warszawa - Lublin. PKP Intercity planuje, żeby docelowo było pięć połączeń dziennie z Lublina takimi składami

Po raz pierwszy Darta, czyli kolejowe cacko, spółka PKP Intercity pokazała w Lublinie w październiku.

Pasażerowie, którzy oglądali pojazd na Dworcu Głównym PKP, byli zachwyceni. - To duża odmiana w stosunku do tego, czym jeździ się teraz - mówiła wówczas Halina Popiel i miała powody do zadowolenia.

Zamówione przez kolej składy wyposażone są w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, bezprzewodowy internet, toalety dostępne dla osób niepełnosprawnych. W całym pociągu są podłogi bez progów, wyznaczono też miejsca do przewożenia rowerów, a obok foteli są gniazdka elektryczne. Słowem - wszystko to, co powinny mieć pociągi na miarę XXI wieku.

Jeszcze bardziej pasażerów ucieszyły zapowiedzi kolejarzy, że Darty zostały przeznaczone na lubelskie tory.

Pociąg Dart w Lublinie. Będziemy nim jeździć do Warszawy (ZD...

Pierwszy kurs między Lublinem a Warszawą miał się odbyć 13 grudnia, w dniu kiedy w życie wchodził nowy rozkład jazdy PKP.

Tak się jednak nie stało, bo bydgoskie zakłady, w których PKP zamówiły pociągi, nie zrealizowały zamówienia na czas.

Niedawno Intercity odebrało pierwsze 2 z 20 zamówionych składów. - Żebyśmy mogli je umieścić w rozkładzie, musimy mieć ich więcej - tłumaczyła kolejowa spółka.

Tak się właśnie stało. Intercity ma już 5 pociągów i zgodnie z obietnicami, jeden z nich będzie obsługiwał trasę Lublin - Warszawa.

We wtorek, 29 grudnia Dart (skład „Bystrzyca”) wyjedzie ze stolicy o godzinie 16.41 i zamelduje się w Lublinie o godzinie 19.03. Po nocowaniu w Lublinie, następnego dnia o godzinie 5.56 skład wyjedzie do Warszawy. I tak już będzie codziennie.

To nie koniec, bo jak PKP Intercity będzie odbierało kolejne maszyny, to Dartów na lubelskich torach będzie przybywać.

Zgodnie z wcześniejszymi planami, z Lublina dziennie ma być pięć połączeń obsługiwanych przez te pociągi. Wszystkie mają jeździć do Warszawy, a dwa z nich będą kursowały dalej - do Wrocławia i Katowic.

Darty z 360 osobami na pokładzie mogą jeździć z prędkością 200 km na godzinę. W polskich warunkach rozpędzą się do 160 km/h.

Jeszcze jesienią prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz mówił, że dzięki temu uda się skrócić czas podróży z Lublina do stolicy do mniej niż 2 godzin. Na razie to są jeszcze plany i do Warszawy Dart dojedzie w 2 godziny i 19 minut.

Statystyki jasno pokazują, że Polacy wrócili do podróżowania pociągami. Od stycznia do początku grudnia PKP Inter-city przewiozło 28,5 mln pasażerów, czyli o 5 mln więcej niż w analogicznym okresie w 2014 roku. W przyszłym roku spółka chce obsłużyć 37 mln osób.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pp
Hehe , niech tylko zacznie się sezon piłkarski i pierwszy wyjazdowy mecz motoru to dopiero wtedy zobaczymy czy te pociągi są solidnie zrobione. A w nocy to bym proponował 2 piesze dwuosobowe patrole pilnujące tego cacka wprowadzić bo taki ładny i nowy a pseudo graficiarze lubią takie obiekty.
J
Jaros
Powinni puścić darty lub podwyższyc standard podróży na najdalszej trasie do Szczecina.Teraz to co jezdzi jako tlk gałczyński to padaczka.
B
Ble
Czy skończy się dyktowanie kto ma siedzieć koło kogo? Rozsadzają całe rodziny i znajomych po różnych kątach wagonu. Rezerwacja miejsc - tak! Ale bez zmuszania do tego albo tego numeru co tylko wydłuża zajmowanie miejsc.
j
jj23
a co z pendolino już nie chcecie a takie dobre i zegarki dawali a tu co nic?
W
Weteran
Tylko obwawa, aby to cacko nie zostalo zdemolowane w przeciagu kilku miesiecy, lub po jednym przejezdzi np pseudokibicow!!!
+
Busiarz a sprawdz czy nie ma cie na szrocie nowe częsci dostarczyli ha ha ha
O
Ość
Wersja obecnie produkowanego Darta, która została zamówiona i jest odbierana przez PKP IC NIE OTRZYMAŁA homologacji do 200 km/godz, a do 160 km/godz. Fakt, że podczas prób pojechał nieco ponad 200 km/godz nie stanowi podstawy do otrzymania homologacji na tą prędkość. Z prędkością 160 km/godz z Lublina do OTWOCKA (ale nie do Warszawy Wschodniej, bo z Otwocka do Warszawy Wschodniej max 120 km/godz) będzie mógł jechać DOPIERO po kompleksowym remoncie linii kolejowej (Dorohusk) Lublin - Warszawa, który to remont (a właściwie przebudowa i budowanie niektórych odcinków od nowa, jak np od Pilawy do Otwocka, obecnie jednotorowego) rozpocznie się DOPIERO po 2017 roku. Z tym, że ten remont nie dostosuje linii do uzyskania na niej prędkości 200 km/godz... chyba że plany się zmienią.
Ale, to takie mało istotne szczegóły...
I pomyśleć, że, kiedy na przełomie lat 80/90 ubiegłego wieku unowocześniano tą linię, docelowo miała być dostosowana do 150 km/godz - i niektóre jej fragmenty, z Lublina do granic województwa Lubelskiego - rzeczywiście zostały dostosowane do takiej prędkości... choć obecnie tylko na bardzo krótkich odcinkach (łącznie ok 26 km) można osiągnąć prędkość 140 km/godz., na pozostałych - od 40 do 120 km/godz., bo linia uległa częściowej degradacji, a także zmieniły się przepisy dotyczące bezpieczeństwa eksploatacji.
Tak nawiasem - Pendolino, podczas odbierania kolejnego zestawu do normalnej eksploatacji - pojechał z prędkością blisko 300 km/godz, ale otrzymał homologację do, tylko - 250 km/godz... i z taką prędkością będzie docelowo jechał po wybranych odcinkach CMK.
d
dociekliwa ewcia
Sławuś Nowak oddaj zegarki i ten złom, psujący się co chwilę Pendolino Włochom!
J
Jadźka
Jeszcze tydzień góra dwa i zabronią, bo to bezprawnie godzi w interesy złombusów...
C
Czytelnik
Super sprzęt, miły akcent na zakończenie roku. Takim pociągiem aż się chce podróżować.
L
Lublin
Intercity i TLK to jest ta sama firma... Jedno i to samo.
I
Inter TLK
TLK to jeden z produktów PKP Intercity, taryfy ekonomiczne są dwie: Intercity z nowymi skladami i TLK ze skladami starszymi
z
zenek
Ja widziałem ten pociąg 21.12.15 w Motyczu jak pomykał w kierunku Wa-wy
K
Kaczor
Jeszcze żeby to dziadowe TLK inwestowało coś :/ pociagi stare, non stop opoźnienia. Intercity przy nich to szczyt marzen i nowoczesności! Solidna firma. TLK ucz się od Inter.
z
zxc
O busiarz się obudził, nie u mechanika ze swoim krążownikiem szos?
Dodaj ogłoszenie