Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Finał sądowej epopei MPK Lublin. Wyrok sądu kończy sprawę autobusów zasilanych gazem ziemnym

Małgorzata Szlachetka
Dwa feralne autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym nie były najlepszą inwestycją MPK.
Dwa feralne autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym nie były najlepszą inwestycją MPK. MPK
Żeby opowiedzieć od początku tę historię, trzeba cofnąć się do 2007 roku, gdy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie wynajęło od warszawskiej spółki Alkom dwa używane mercedesy zasilane sprężonym gazem ziemnym.

- Z technologicznego punktu widzenia one od początku nie nadawały się do eksploatacji - przyznaje Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin od 2011 roku.

Efekt był taki, że dwa pojazdy dłużej stały w warsztacie niż woziły pasażerów. W MPK słyszymy, że problem miał tkwić w pracy silnika, a maszyny zostały zamówione na fali ówczesnej mody na "gazowce".

Ostatecznie autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym nie zdominowały taboru MPK, a dwa nabytki od firmy Alkom okazały się nietrafioną inwestycją. - Wozy były wadliwe i miesiącami stały bezużytecznie. Dlatego MPK Lublin jeszcze w 2007 roku wypowiedziało umowę spółce Alkom, a ta wytoczyła miejskiemu przewoźnikowi proces - przypomina Weronika Opasiak, rzeczniczka prasowa MPK w Lublinie.

Sprawa była w sądzie od 2008 roku. Po ponad siedmiu latach mamy przełom. 13 stycznia Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo firmy Alkom, która domagała się od MPK 751 tysięcy złotych. (Miała to być zapłata za trzyletni wynajem dwóch autobusów, bo taki okres przewidywała zawarta w 2007 roku umowa). Sąd uznał, że MPK płacić nie musi, a Alkom ma dodatkowo przelać MPK ponad 17 tysięcy złotych tytułem zwrotu kosztów procesu. Przegrany ma poza tym zapłacić 3369 złotych wynagrodzenia dla biegłych.

W tym przypadku chodzi nie o jedną, ale cztery opinie specjalistów z zakresu motoryzacji, w tym pracownika naukowego Politechniki Lubelskiej. - Orzeczenie nie jest prawomocne - dodaje sędzia Katarzyna Kisiel, rzecznik prasowy ds. cywilnych w Sądzie Okręgowym w Warszawie.

Na razie obie strony złożyły wnioski o dostarczenie wyroku z uzasadnieniem. Teraz przysługuje im prawo odwołania się do sądu apelacyjnego.

Autobusy, o które przez ponad 7 lat toczyła się sądowa batalia, nadal stoją na parkingu MPK Lublin. Już wyblakły kolor karoserii pokazuje, że czas nie obszedł się z nimi łaskawie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski