Finał sądowej epopei MPK Lublin. Wyrok sądu kończy sprawę autobusów zasilanych gazem ziemnym

Małgorzata Szlachetka
Dwa feralne autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym nie były najlepszą inwestycją MPK.
Dwa feralne autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym nie były najlepszą inwestycją MPK. MPK
Żeby opowiedzieć od początku tę historię, trzeba cofnąć się do 2007 roku, gdy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie wynajęło od warszawskiej spółki Alkom dwa używane mercedesy zasilane sprężonym gazem ziemnym.

- Z technologicznego punktu widzenia one od początku nie nadawały się do eksploatacji - przyznaje Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin od 2011 roku.

Efekt był taki, że dwa pojazdy dłużej stały w warsztacie niż woziły pasażerów. W MPK słyszymy, że problem miał tkwić w pracy silnika, a maszyny zostały zamówione na fali ówczesnej mody na "gazowce".

Ostatecznie autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym nie zdominowały taboru MPK, a dwa nabytki od firmy Alkom okazały się nietrafioną inwestycją. - Wozy były wadliwe i miesiącami stały bezużytecznie. Dlatego MPK Lublin jeszcze w 2007 roku wypowiedziało umowę spółce Alkom, a ta wytoczyła miejskiemu przewoźnikowi proces - przypomina Weronika Opasiak, rzeczniczka prasowa MPK w Lublinie.

Sprawa była w sądzie od 2008 roku. Po ponad siedmiu latach mamy przełom. 13 stycznia Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo firmy Alkom, która domagała się od MPK 751 tysięcy złotych. (Miała to być zapłata za trzyletni wynajem dwóch autobusów, bo taki okres przewidywała zawarta w 2007 roku umowa). Sąd uznał, że MPK płacić nie musi, a Alkom ma dodatkowo przelać MPK ponad 17 tysięcy złotych tytułem zwrotu kosztów procesu. Przegrany ma poza tym zapłacić 3369 złotych wynagrodzenia dla biegłych.

W tym przypadku chodzi nie o jedną, ale cztery opinie specjalistów z zakresu motoryzacji, w tym pracownika naukowego Politechniki Lubelskiej. - Orzeczenie nie jest prawomocne - dodaje sędzia Katarzyna Kisiel, rzecznik prasowy ds. cywilnych w Sądzie Okręgowym w Warszawie.

Na razie obie strony złożyły wnioski o dostarczenie wyroku z uzasadnieniem. Teraz przysługuje im prawo odwołania się do sądu apelacyjnego.

Autobusy, o które przez ponad 7 lat toczyła się sądowa batalia, nadal stoją na parkingu MPK Lublin. Już wyblakły kolor karoserii pokazuje, że czas nie obszedł się z nimi łaskawie.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

s
sandra

One od początku miały taki dziwny kolor z zewnątrz... wewnątrz też masakrycznie wyglądały, a do tego nawet wyświetlacze nie były do końca sprawne. Niech nikt nie mówi, że w MPK się zniszczyły!!! O autobusach na CNG było wtedy głośno i owym autobusem o nr 2286 jechałam kilka dni po tym jak wyjechał na obsługę linii. Dno totalne od pierwszej chwili!!! Ludzie się jeszcze złościli, bo były tylko dwie pary drzwi, a jeździły na oblężonych liniach :/

K
KK

Jeśli nie będzie komu jeździć, to wtedy będą podwyżki. Klasyczna zasada rynku.

K
K31

Dajcie je na trasę Lublin - Świdnik. W porównaniu z taborem "prywaciarzy" to będzie luksus.

o
od busiarza

Pan dyrektor nic nie kupuje, bo kupuje ZTM. Ostatnio kupili minibusy do przewozu niepełnosprawnych. Pan Fulara zarudnił kierowców i opiekunów na umowę zlecenie, zyski weźmie dla firmy. Być może na nagrody bo to niespodziewany zysk

M
Mechanik

Bo prezesowi Fularze wciaąż myli się rola organizatora komunikacji z przewoźnikiem. Dlatego zajmuje się pierdołami typu aplikacja do sprzedaży biletów i bushonus. A w nocy rozmyśla jak tu pojechać do Łęcznej. Tylko Panie Prezesie,mżeby pojechać trzeba mieć czym, a Pan nie masz czym jeździć po Lublinie.

b
były kierowca

Pan Prezes Fulara nie kupił żadnego nowego autobusu. MPK ostatni autobus kupiło w 2009 r. 6 lat temu. I to jest firma transportowa.

g
gazmen

wydałeś dogłębną opinię. Jestem pewien,że doktorat na w kieszeni. Tymczasem dowiedzsię, co to jest CNG, którym napędzane są autobusy zakupione przez MPK. Reszta przekracza twoje zdolności percepcyjne./

M
Mpk

Dajcie wszystkim kierowcom podwyżki w końcu bo nie będzie miał kto jeździć!

O
Ość

już inaczej pomalowany i z innym silnikiem stary Mercedes - jeszcze chyba jeździ w godzinach szczytu? Od czasu do czasu go spotykam... Nie wiem, czy to z tej serii model, ale ja nim lubię jechać. Bo ma, poza tym, co wyliczyłeś - dobre, miękkie zawieszenie, szybko tłumiące drgania, w jakie wpadają inne, o "twardszym" zawieszeniu - na nierównościach jezdni, drgania i rezonanse o nieprzyjemnej częstotliwości i długo się utrzymujące, od których potrafią zadzwonić zęby... Swego czasu, kiedy w autobusie spędzałem (bywało) i ponad 40 minut jadąc do czy z pracy - dosyć istotna "przeszkadzajka". Nie wiem, czy ktoś pamięta tych kilka "berlietów" (bodajże), jeżdżących jakiś czas po Lublinie (z siedzeniami z rur przykrytych płachtami z plastiku) - te, to były, pod tym względem - koszmarne...

.

Panie prezesie, owszem te wozy to porażka. Ale jakoś nigdzie nie mogę znaleźć informacji ile pojazdów zakupił Pan do mpk od kiedy jest Pan prezesem ?

S
Szeptun Puntur

Lepiej do nich nie wsiadaj, bo wysiądziesz dopiero w Zielonej Górze. Cierpliwie czekaj na pojazd z logo MPK. Uważaj na Meteor bo jak wsiądziesz do ich autobusu to wystrzelisz w kosmos.

j
ja

Te dwa modele to złomy bez działającej klimy i bez otwieranych okien jezdziły [jak były sprawne]tylko w te dni gdy nie było upału.Ogólnie model 405 jest OK cichy,wygodny,zimą ciepły,zrywny i mało awaryjny.

s
silnik

Zużywa się ok 30% szybciej, zapiekają się wtryskiwacze jeżeli jeździsz długo na samym gazie. Nie wspomnę już o starszych silnikach do żuka. chyba ,że ktoś mało jeździ.

123

A może Mi ktoś wyjśni co robia autobusy PKS ZIELONA GÓRA na trasie linii 32 numer boczny 6010 ??oraz rejestracja obcego województwa .....Chyba, że to autobus rejsowy.....i pewnego dnia odjedzie do Zielonej Góry ?????

Z
Zx

Z jakimi filtrami i jakie problemy - przybliż mi temat.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3