Gwarancje i reklamacje – co trzeba wiedzieć. Poradnik Konsumenta odc. 3

Anna Nagel
Gdy robimy zakupy w zwykłym stacjonarnym sklepie, nie mamy wątpliwości, że towar objęty jest gwarancją producenta i że mamy prawo reklamować go, jeżeli jest wadliwy. Takie same prawa przysługują nam w tzw. sprzedaży na odległość. Jedyne, czym różni się procedura to to, że nie składamy reklamacji osobiście przy sklepowej ladzie, lecz na odległość. Warto zatem walczyć o swe prawa.

Zawierając transakcję na odległość powinniśmy wiedzieć jednak o tym, że prawo do złożenia reklamacji przysługuje nam jedynie wtedy, gdy kupimy dany produkt u przedsiębiorcy, nie u osoby prywatnej. Nie obejmuje ono zatem zakupów towarów od osób fizycznych np. poprzez serwisy aukcyjne.

Prawo do reklamacji obejmuje wszystkie towary, także te z wyprzedaży. Jeżeli zatem kupujemy towar w czasie np. sezonowej przeceny, a sprzedawca zaznacza, że na towary przecenione nie przysługuje gwarancja, to powinno to wzbudzić naszą czujność. Klauzula taka jest niezgodna z przepisami i w sytuacji konfliktu ze sprzedawcą prawo będzie po naszej stronie, jednak sam fakt wprowadzania klientów w błąd świadczy o tym, że sprzedawca nie jest uczciwy.

Podobnie ma się rzecz z towarami niepełnowartościowymi, które zostały przecenione ze względu na określoną wadę. Gwarancja w tym przypadku nie obejmuje jedynie tej określonej wady, a nie całego przedmiotu. Sprzedawcy nie mogą również dowolnie określać terminu rozpatrzenia reklamacji, bo jest on określony przepisami i wynosi 14 dni. Co więcej, jeżeli po upływie tego okresu nie dostaniemy odpowiedzi, oznacza to, że sprzedawca uznaje nasze roszczenia. Klient musi jednak zgłosić reklamację w ciągu dwóch miesięcy od pojawienia się wady.

Nieprawdą jest, że reklamacje przyjmowane są tylko na podstawie paragonu (lub jego kopii). To stwierdzenie jest sprzeczne z przepisami, które określają jedynie, że musimy przedstawić „dowód zakupu”, którym równie dobrze może być np. wyciąg z karty kredytowej lub potwierdzenie przelewu. Pamiętajmy jednak, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, poniesiemy koszty transportu reklamowanego towaru w przypadku, w którym reklamacja nie zostanie uznana. W przeciwnym wypadku sprzedawca musi nam je zwrócić.

Zgodnie z nowymi przepisami, które wejdą w życie pod koniec roku, w przypadku reklamacji to klient będzie decydował o tym, jaką formę zadośćuczynienia wybierze. Dziś tylko od woli producenta zależy, czy wadliwy produkt naprawi, czy da nam nowy taki sam, czy odda gotówkę.

W dokonywaniu zakupów na odległość bardzo ważne jest to, z kim zawieramy transakcję. O tym, jak sprawdzić, czy mamy do czynienia z rzetelną firmą, napiszemy już za tydzień.

Partnerem cyklu jest:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3