Dzieci od momentu rozpoczęcia nauki spędzą w szkołach różnych szczebli od 12 do 17 lat, zanim podejmą pracę zawodową. Nikt nie da im gwarancji, że zdobyte w tym czasie kwalifikacje będą najbardziej użyteczne w przyszłości. Nikt nie przewidzi, jak po upływie tylu lat będzie wyglądał rynek pracy. Ile powstanie nowych zawodów, a ile profesji przestanie być opłacalnych.
- Wniosek jest jeden - mówi Sławomir Sosnowski, Marszałek Województwa Lubelskiego. - W szkole powinniśmy kształtować przede wszystkim kompetencje ogólne, które będą umożliwiały ciągły rozwój zawodowy. Możliwe do zrealizowania działania pozwolą na wydobycie potencjału i rozwój uzdolnień uczniów, co w przyszłości może im pomóc w osiągnięciu sukcesu na rynku pracy. Młodzi ludzie uczestnicząc w inspirujących zajęciach będą mogli rozwinąć swoje umiejętności z zakresu technologii informacyjnych i komunikacyjnych, matematyczno-przyrodniczych i języków obcych. Ważne jest też rozwijanie właściwych postaw i cech: kreatywności, innowacyjności, gotowości pracy w zespole. We współczesnym świecie rozwój tych kompetencji jest ważny już od najmłodszych lat.
Projekty pozwalają też na zbudowanie pozytywnego obrazu szkoły jako instytucji, która wspiera rozwój potencjalności uczniów oraz pasji nauczycieli. Taka właśnie jest Szkoła Podstawowa im. Marii Dąbrowskiej w Jarosławcu, która realizuje projekt „Szkoła Przyszłości”. W ramach projektu zorganizowane będą zajęcia dodatkowe dla uczniów, które pozwolą im zainwestować w rozwój intelektualny, a w perspektywie zawodowy. Jak zauważają eksperci ze szkoły uczniowie często nie mają dostatecznej motywacji do stawiania sobie ambitnych celów na miarę własnych możliwości. Czasami nie wierzą w celowość działań i szanse sukcesu. Potrzebują realnych celów i punktów odniesienia, aby przekonać się, w jakim kierunku się rozwijać i uwierzyć, że cel jest możliwy do osiągnięcia.
- Chcielibyśmy to zmienić poprzez realizację zajęć dodatkowych prowadzonych ciekawymi metodami i z zastosowaniem nowo zakupionych pomocy dydaktycznych, w tym multimedialnej pracowni językowej, dywanu interaktywnego czy robotów do nauki programowania - przyznają nauczyciele.
Poprzez konkurs 12.6 Kształcenie ogólne, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego daje szkołom możliwość niesienia pomocy uczniom w rozwijaniu umiejętności samokształcenia i odpowiedniego motywowania, co w przyszłości będzie procentować w ich życiu zawodowym i prywatnym. Wejdź na www.rpo.lubelskie.pl i dowiedz się więcej o konkursie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?