Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konfrontacje Teatralne: Taniec po czterdziestce ma sens (RECENZJA, PROGRAM)

Andrzej Z. Kowalczyk
Dorothea Tuch/materiał organizatora
Z dużym zadowoleniem przyjmuję fakt, iż od kilku lat w programach kolejnych odsłon Konfrontacji Teatralnych znajdują się spektakle z obszaru teatru tańca; pojmowanego zresztą dość szeroko. I nierzadko są to realizacje, które dobrze i mocno zapisują się w historii festiwalu. Wczoraj mieliśmy kolejny przykład takiego spektaklu.

Oto kompozytor i performer Matteo Fargion (dobrze pamiętany u nas z pokazanej na Międzynarodowych Spotkaniach Teatrów Tańca realizacji stworzonej z Jonathanem Burrowsem) pokusił się na zrealizowanie spektaklu siłami tancerzy i choreografów w „wieku emerytalnym”, co w tym zawodzie w państwach bardziej cywilizowanych niż Polska oznacza 40 lat. Tak powstała realizacja „7 Dialogues”, złożona z siedmiu solówek, z których trzy zobaczyliśmy w Lublinie.

Oczywiście spektakle z udziałem tancerzy czterdziestoletnich i starszych nie są czymś niespotykanym; sam widziałem takich wiele. Jednak uczynienie właśnie z tak dojrzałego wieku fundamentu realizacji to już zjawisko zdecydowanie rzadsze. Rzadsze, ale bardzo cenne. I to nie w wymiarze społecznym, jako „aktywizacja zawodowa seniorów”, lecz par excellence artystycznym. Zaprezentowane wczoraj solówki Jone San Martin, Brit Rodemund i Ty’a Boomershine’a wyraziście pokazały, jak pięknie i twórczo można wykorzystać wieloletnie doświadczenia sceniczne. Jak wiele w tańcu współczesnym może być punktów wyjścia i kierunków, w których można podążać. Jak bardzo wraz z wiekiem wzrasta świadomość ciała i umiejętność coraz pełniejszego wykorzystywania wszelkich dostępnych środków wyrazu. Nie mam zamiaru nikogo przekonywać, że życie zaczyna się po czterdziestce, ale jestem pewien, iż na niej się nie kończy. Nawet dla tancerzy.

Nie pamiętam już, który z czołowych polskich choreografów powiedział mi kiedyś: „Tańczy się nie nogami, ale głową”. Spektakl „Fragmenty (z) 7 Dialogów” to znakomite potwierdzenie tej tezy.

PROGRAM NA DZIŚPoniedziałek – 9 października

Godz. 16.00 – Sala Widowiskowa CK: Scena InVitro – „Ponowne zjednoczenie Korei” (120 min.), bilety – 30/20 zł

Godz. 18.00 – Labirynt: Teatr 21 – „Klauni, czyli o rodzinie” (110 min.), bilety – 30/20 zł

Godz. 20.00 – sala Teatru Osterwy: Teatr Polski w Bielsku-Białej – „DyBBuk” (150 min.), bilety – 40/30 zł

Godz. 20.00 – kino CK: „Kontrolerzy”, reż. N. Antal (105 min.), bezpłatne wejściówki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski