Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kryzys nam niestraszny: Na święta przeciętna rodzina wyda 1950 zł

Źródło: raport Deloitte
Mimo ciągłego ostrzegania o zbliżającym się kryzysie gospodarczym przeciętna polska rodzina wyda w tym roku na święta Bożego Narodzenia ok. 1950 zł.
Mimo ciągłego ostrzegania o zbliżającym się kryzysie gospodarczym przeciętna polska rodzina wyda w tym roku na święta Bożego Narodzenia ok. 1950 zł.
Według raportu firmy doradczej Deloitte 13 proc. Polaków wierzy, że w najbliższym czasie poprawi się sytuacja gospodarcza w kraju. Może dlatego na najbliższych świętach nie będziemy oszczędzać.

Jednocześnie tylko 35 proc. z nas spodziewa się pogorszenia wskaźników ekonomicznych. Dane te pokazują, że na tle atmosfery panującej w innych krajach Europy, Polacy są umiarkowanymi optymistami. Znajduje to odzwierciedlenie w nastrojach w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia. W 2011 roku przeznaczymy na zakupy o 150 zł więcej niż w ubiegłym.

Polacy od lat stosują zasadę „zastaw się, a postaw się” i w tym roku nie będzie inaczej. Mimo ciągłego ostrzegania o zbliżającym się kryzysie gospodarczym przeciętna polska rodzina wyda w tym roku na święta Bożego Narodzenia ok. 1950 zł. Jeśli chodzi o prezenty Polacy, jak większość Europejczyków, postawi na użyteczność. Autorzy raportu "Zakupy świąteczne 2011" dowodzą, że w czasach kryzysu staje się to pewnego rodzaju tendencją.

Zgodnie z przewidywaniami najwięcej pieniędzy Polacy przeznaczą na zakup prezentów, a następnie na żywność. 

Zdecydowana większość z nas, bo 75 proc., przeznaczy na ten cel swoje oszczędności, a 23 [proc. zapłaci za nie kartą kredytową. Zbliżony procent osób planuje sfinansować zakupy pożyczką od rodziny lub znajomych, kredytem bankowym lub w jeszcze inny sposób.

I to właśnie w przypadku pożyczek bankowych rodzi się największy problem.

Zła sytuacja gospodarcza wymusiła zaostrzenie polityki kredytowej banków. Komisja Nadzoru Finansowego nakłada coraz bardziej restrykcyjne przepisy na banki, w efekcie czego coraz więcej Polaków traci zdolność kredytową, niejednokrotnie nie mając innych zobowiązań finansowych. W takiej sytuacji klienci zwracają się o pomoc do instytucji pozabankowych, które coraz częściej przekonują do siebie nowoczesną i elastyczną ofertą.

Polacy charakteryzują się jeszcze jedną kluczowa cechą – lubią wiedzieć co i gdzie kupują. Dlatego 90 proc. z nas sprawdzi w internecie opinie o sklepie i wybranych produktach, a także porówna cenę konkretnego asortymentu. Natomiast, 63 proc. Europejczyków i 50 proc. Polaków skorzysta z funkcjonalności portali społecznościowych, w celu zasięgnięcia opinii o interesujących ich towarach. Analitycy podkreślają, że ten trend może świadczyć o braku zaufania do informacji udzielanych przez dostawców i producentów.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski