Jednocześnie tylko 35 proc. z nas spodziewa się pogorszenia wskaźników ekonomicznych. Dane te pokazują, że na tle atmosfery panującej w innych krajach Europy, Polacy są umiarkowanymi optymistami. Znajduje to odzwierciedlenie w nastrojach w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia. W 2011 roku przeznaczymy na zakupy o 150 zł więcej niż w ubiegłym.
Polacy od lat stosują zasadę „zastaw się, a postaw się” i w tym roku nie będzie inaczej. Mimo ciągłego ostrzegania o zbliżającym się kryzysie gospodarczym przeciętna polska rodzina wyda w tym roku na święta Bożego Narodzenia ok. 1950 zł. Jeśli chodzi o prezenty Polacy, jak większość Europejczyków, postawi na użyteczność. Autorzy raportu "Zakupy świąteczne 2011" dowodzą, że w czasach kryzysu staje się to pewnego rodzaju tendencją.
Zgodnie z przewidywaniami najwięcej pieniędzy Polacy przeznaczą na zakup prezentów, a następnie na żywność.
Zdecydowana większość z nas, bo 75 proc., przeznaczy na ten cel swoje oszczędności, a 23 [proc. zapłaci za nie kartą kredytową. Zbliżony procent osób planuje sfinansować zakupy pożyczką od rodziny lub znajomych, kredytem bankowym lub w jeszcze inny sposób.
I to właśnie w przypadku pożyczek bankowych rodzi się największy problem.
Zła sytuacja gospodarcza wymusiła zaostrzenie polityki kredytowej banków. Komisja Nadzoru Finansowego nakłada coraz bardziej restrykcyjne przepisy na banki, w efekcie czego coraz więcej Polaków traci zdolność kredytową, niejednokrotnie nie mając innych zobowiązań finansowych. W takiej sytuacji klienci zwracają się o pomoc do instytucji pozabankowych, które coraz częściej przekonują do siebie nowoczesną i elastyczną ofertą.
Polacy charakteryzują się jeszcze jedną kluczowa cechą – lubią wiedzieć co i gdzie kupują. Dlatego 90 proc. z nas sprawdzi w internecie opinie o sklepie i wybranych produktach, a także porówna cenę konkretnego asortymentu. Natomiast, 63 proc. Europejczyków i 50 proc. Polaków skorzysta z funkcjonalności portali społecznościowych, w celu zasięgnięcia opinii o interesujących ich towarach. Analitycy podkreślają, że ten trend może świadczyć o braku zaufania do informacji udzielanych przez dostawców i producentów.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?