Limity pasażerów, nowe autobusy i nie tylko. ZTM w Lublinie podsumował 2020 rok. Ile straciła komunikacja na pandemii?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
ZTM podsumował 2020 r. Ile straciła komunikacja na pandemii? Zobacz w galerii archiwum
- Wyjątkowy rok, który zapamiętamy na długo - właśnie ZTM podsumował mijający 2020 r. Dla lublinian oznaczał on limity podróżnych w autobusach i trolejbusach, podwójne ceny biletów miesięcznych, ale też dostawę pierwszej partii nowych przegubowych trolejbusów.

- Wyjątkowy rok, który zapamiętamy na długo – przyznaje Monika Fisz z ZTM. Organizator transportu publicznego w Lublinie podsumował 2020 r. Ten, podobnie jak w innych sferach życia, upłynął pod znakiem covid-19.

Epidemia i związane z nią restrykcje zrujnowały finanse ZTM

- Nowa rzeczywistość, której warunki zmieniają się dynamicznie wraz z wprowadzanymi przez władze centralne wytycznymi, spowodowała zmiany w zakresie liczby pasażerów lubelskiej komunikacji miejskiej. Zauważalny jest spadek o około 40 proc. w stosunku do roku ubiegłego – wylicza Fisz.

To przełożyło się na spadek dochodów. Wyniósł ok. 40 proc.
W kwietniu 2020 r. dochody ZTM spadły o blisko 81 proc. (wyniosły 1,2 mln zł, rok wcześniej było to - 6,2 mln zł). W sierpniu ten wskaźnik wynosił 31 proc., a w październiku – 67 proc.

Zaostrzony limit pasażerów i zawieszenie kursów nocnych

Od połowy października wrócił zaostrzony limit pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej – jest to 30 proc. liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, a zajętych może być połowa miejsc siedzących. Np. „przegubowiec” zabrać może tylko około 45 pasażerów.

Epidemia zatrzymała w zajezdniach autobusy nocne. Przestały jeździć definitywnie z końcem października (wcześniej miały przerwę wiosną).

Podwójny cennik na bilety okresowe

Dla pasażerów olbrzymią tegoroczną zmianą było wprowadzenie podwójnego cennika na bilety okresowe. Wszedł w życie od połowy października. Dla osób, które mają Lubelską Kartę Miejską (mogą się o nią starać tylko płacący podatki w Lublinie) stawki się nie zmieniły. Dla pozostałych poszły w górę od 15 do 35 proc.

Autobusy elektryczne

W maju ZTM podpisał umowę na dostawę 12 autobusów elektrycznych. Pojazdy dostarczy Solaris. Kontrakt opiewa na 32 mln zł. Na początku grudnia do Lublina dotarło pięć przegubowych trolejbusów (to pierwsza transza z 15 pojazdów zamówionych pod koniec 2019 r.)

Trzecia fala - ważne zmiany

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie