Lotnisko w Świdniku: Tor kolejowy będzie gotowy latem

DUN
Szynobusy dowożące pasażerów z dworca PKP w Lublinie, przez Świdnik, wprost do terminalu, to jeden z elementów, który ma wyróżniać lubelskie lotnisko. Rozwiązania, jakie projektanci przewidzieli dla Świdnika, nie ma żaden inny port w Polsce. Żeby jednak wcielić ten plan w życie PKP Polskie Linie Kolejowe muszą wybudować 2,2 kilometra nowego toru dojazdowego, który połączy stację w Świdniku z lotniskiem. W czwartek ogłoszono przetarg na wykonawcę inwestycji.

- Otwarcie ofert nastąpi 29 lutego - zapowiada Małgorzata Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji w Lublinie.

W optymistycznej wersji umowa ze zwycięzcą zostanie podpisana miesiąc później. W pesymistycznej - jeśli firmy biorące udział w postępowaniu oprotestują rozstrzygnięcie - mniej więcej pod koniec kwietnia. Od tego czasu wybrany wykonawca będzie miał 120 dni na realizację inwestycji więc tor powinien być gotowy do końca wakacji. - Termin może wydawać się krótki ale chodzi o budowę jednego toru więc naszym zdaniem będzie wystarczający - tłumaczy Małgorzata Kwiatkowska.

Szacunkowa wartość budowy toru wraz z infrastrukturą towarzyszącą to 8 mln zł netto. Cała inwestycja ma jednak kosztować prawie 15 mln zł (ponad 60 proc. pochodzi z Unii Europejskiej). Pozostałe środki przeznaczone zostały m.in. na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz budowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Chodzi m.in. o sygnalizacje na przejazdach. Te elementy wykona firma Kolejowe Zakłady Automatyki z Lublina, która wygrała przetarg w ubiegłym roku.

Do lotniska dojadą tylko szynobusy spalinowe bo linia nie będzie zelektryfikowana. Dwa lata temu takie rozwiązanie wzbudziło sporo wątpliwości. - W zamkniętym terminalu nie wolno nawet palić, natomiast tu ktoś chce wpuścić do częściowo zamkniętego pomieszczenia pojazd produkujący tyle gazów wylotowych co kilka TIR-ów. Przecież Inspektorat Sanitarny po pierwszym pomiarze poziomu CO2 lub hałasu zamknie terminal dla maszyn spalinowych - twierdził Maciej Pelak z portalu www.infokolej.pl.

Piotr Jankowski, rzecznik Portu Lotniczego Lublin uspokajał, że projektanci terminalu przewidzieli używanie pojazdu spalinowego. - Dlatego budynek będzie półotwarty, zaplanowano też odpowiednie systemy wentylacji - wyjaśniał. Tego samego zdania byli przedstawiciele PKP PLK.

Droga będzie później
Do lotniska dojedziemy także przebudowaną drogą wojewódzką nr 822. Zarząd Dróg Wojewódzkich zapowiada, że nie będzie ona gotowa do czasu uruchomienia lotniska - ma być zbudowana do wiosny 2013 r. Nie wiadomo jednak, czy zostanie wtedy uruchomiona bo warunkiem jest realizacja przez GDDKiA węzła Mełgiew na obwodnicy Lublina. Tymczasem jego zakończenie planuje się na grudzień 2013 r. Do portu można będzie oczywiście dojechać innymi drogami - od strony Mełgwi przez Franciszków albo krajową "siedemnastką" i dalej przez Krępiec.

Wideo

Komentarze 34

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
on
Powiedzcie mi jedno jak bedzie tor do terminalu to oddzieli parkingi tak a jak przejście na 2gą strone przez tory czy terminalem hehe ?
j
jon
sądząc z ograniczonego zasobu słownictwa - należysz do inteligentnych inaczej ?
j
jon
do produkcji prądu spala się węgiel. też zatruwa powietrze
j
jon
nie znasz się na pewno.
jak intensywny ruch będzie ?
pomyśl wcześnie nieco
F
Fang
nie takie jak przy budowie kolei za batiuszki cara gdzie mimo iż był jeden tor /jak do Lubartowa/ to wiadukty były budowane pod dwa tory.Car był rozrzutny nie to co nasi ekonomiści planujący na rok do przodu.Oni wiedzą że przyszłe pokolenia też powinny mieć coś do roboty /nowe projekty,poprawki,modernizacje-trakcja elektryczna/.Chwała urzędnikom że myślą perspektywicznie.
M
Mieszkaniec Lublina
Nie budowali lotniska ŹLE !!!
Inni mają skąd latać a MY tylko kilometry robimy do Wawy !!!
Budują OD PODSTAW !!! lotnisko też ŹLE !!!
Bo za małe, bo wieża kontroli lotów kontenerowa, bo nie na prąd szynobus itd itd ... !!!
Ludzie kto wam jest w stanie "dogodzić" ?!!
L
Lub. potęgą!
Z przecieków wiem,że najkorzystniejszą ofertę na budowę drogi woj.822 złożył BUDIMEX. Ta firma w naszym regionie buduje bardzo dużo,prawie,że wszystko. Powinni otworzyć w Lublinie oddział,ponieważ właśnie to ta firma rozwija nasze miasto.:)
M
Michalski
Przepraszać to będziemy wszyscy za puste lotnisko, w postaci wysokich podatków, i jeszcze bardziej zaniedbanego miasta (brak pieniędzy na sprzątanie, na zieleń, na kwiaty!).
A Świdnik, w interesie busiarstwa, dołoży wszelkich możliwych starań, aby autobusy ZTM nie dojeżdżały do Świdnika, jeśli już, to będą mieć zaplombowane drzwi od Zadębia aż do terminalu, tak, aby nikt nie skorzystał z autobusu jako z komunikacji miejskiej Tatary-Lublin
M
Michalski
Zgadzam się z tą opinią. Poza tym dodam, że nie potrafisz nic, po za wyzywaniem, hurralotniskowcu! Czy wiesz, że nawet Rzeszów ma straty, nie mówiąc o Bydgoszczy czy Łodzi?
Dworzec PKP w Lublinie ma najgorsze ze wszystkich miast położenie. Nadaje się tylko do pociągów dalekobieżnych. Jeśli uważasz, że ktoś z Warszawy będzie tu jechać na lotnisko, to cóż...
g
gjhk
sam się je..ij!!! MANIEK słusznie zauważył, że należy ułatwić turystom zwiedzanie interesujących ich miejsc, wszak "lotnisko" w Świdniku będzie najczęściej osługiwać trasę TelAviv- Lublin. Bo kto i po co by tutaj budował tzw. port lotniczy??
j
jon
wygodny dojazd autobusem na lotnisko ?
ze Sławinka może, albo z Konopnicy ?
j
jon
no myślę logicznie, nie musisz jechać własnym, ktoś z rodziny albo kolega podrzuci. no problem
ale jak lubisz atrakcje typu podróż MPK Lublin albo taxi - powodzenia
S
Skryba
Np. w Paryżu na lotnisku Charles de Gaulle. Do terminalu doprowadzona jest jedna nitka kolejki, która dowozi a następnie zabiera pasażerów z lotniska. Jest miejsce za lotniskiem gdzie składy się mijają. Kursuje co kilka minut, ale to jest lotnisko-gigant a nie lokalne w Lublinie.
L
LeGo
I tylko wieża lotów będzie nie murowana, a kontenerowa...

Chodzą słuchy, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej obawia się jego nierentowności, a więc i inwestować w wieżę murowaną nie ma zamiaru, bo kontenerową można zwinąć szybciej niż zajmuje postawienie.
b
były mieszkaniec lublina
W Wiedniu świetnie funkcjonuje "Badner Bahn" (WLB) coś w stylu warszawskiej WKD, łączy pobliskie Baden, następnie podwiedeńskie wielkie centrum handlowe by w śródmieściu jeździć po ulicach jak tramwaj aż do samej Opery. W Antwerpii, Rostoku a ostatnio też w Krakowie tramwaj w centrum funkcjonuje jak metro, więc wykorzystując ukształtowanie terenu nie trudno wyobrazić sobie przystanek pod Placem Litewskim. Coś takiego byłoby możliwe także w Lublinie o ile obejmowałby także połączenie ze Świdnikiem (obsługa samego lotniska to trochę zbyt mało). Jest oczywiście jeszcze kwestia taka że tramwaje, WKD i kolej mimo że mają taki sam rozstaw szyn wykorzystują różne napięci prądu, ale są przecież pojazdy dwusystemowe. Życzę sukcesów.
Dodaj ogłoszenie