Na te informacje czekali zarówno krytycy Portu Lotniczego Lublin, jak i jego zwolennicy. Chodzi wynik finansowy lotniska za ubiegły rok.
Prezes PLL Krzysztof Wójtowicz generalnie jest zadowolony z 12 miesięcy 2015 roku.
- Plan obsługi pasażerów, założony na 2015 rok, Port Lotniczy Lublin zrealizował już w listopadzie - mówi i analizuje ostatni okres: - Pierwsze miesiące nowego, 2016 roku, to ponad 100-procentowe przyrosty liczby pasażerów w porównaniu z rokiem poprzednim. W pierwszym kwartale tego roku obsłużono ponad dwa razy więcej pasażerów niż przed rokiem. W kwietniu zanotowano rekordową liczbę pasażerów - 32,4 tys. osób. To lepiej niż niektóre lotniska z dużo większym stażem - dodaje prezes.
Minus, ale mniejszy
Finansowo port też poradził sobie lepiej niż rok wcześniej.
- To dzięki wyższym przychodom oraz racjonalizacji kosztów. W ubiegłym roku udało się zmniejszyć koszty działalności i zwiększyć dochody, dzięki czemu za 2015 rok port lotniczy poprawił wyniki sprzedaży o ponad 7,5 mln - wylicza Wójtowicz.
Dla porównania, w 2013 roku ten punkt w budżecie wyniósł 4,6 mln złotych.
- To znaczny progres, co ostatecznie umożliwiło poprawienie wyniku finansowego netto o ponad 5 mln zł, z minus 31,7 mln zł do minus 26,5 mln zł - informuje Wójtowicz.
Co w zamian?
Już po pierwszym roku działalności władze PLL tłumaczyły, że strata finansowa to jedno, a pozafinansowe zyski dla regionu to zupełnie inna sprawa.
Chodzi o postrzeganie lotniska jako magnesu dla inwestorów, miejsca pracy w biznesie okołolotniskowym (np. punkt cargo), rozwój miejscowych firm czy oszczędność czasu podróży.
Nadal dokładamy
Największymi udziałowcami PLL są samorząd województwa i miasto Lublin. Co roku, poprzez obejmowanie kolejnych udziałów w spółce, to one dotują port.
W tegorocznym budżecie województwa na ten cel przeznaczono niewiele ponad 18 mln zł. Lublin dołoży do lotniska 13,5 mln złotych.
Ten rok dla lotniska ma być jeszcze lepszy. - Takie skokowe tempo rozwoju pozwala z optymizmem patrzeć na przy-szłość Portu Lotniczego Lublin. Plan na rok 2016 zakłada obsłużenie około 400 tys. pasażerów - informuje prezes lubelskiego lotniska.
Finanse innych lotnisk
Portal Fly4free.pl zbadał, jak wygląda ubiegłoroczny bilans finansowy innych polskich portów. Nie wszystkie lotniska ujawniły jeszcze takie dane.
Port w Bydgoszczy zakończył 2015 rok z 6 mln złotych na minusie.
Lotnisko w Katowicach na razie swoje finanse szacuje na plus. Chodzi o „nieco mniej” niż 20 mln złotych zarobku.
Lotnisko we Wrocławiu ubiegły rok także zakończyło na plusie. To ok. 9,5 mln złotych.
Lotnisko w Poznaniu zanotowało - pierwszy raz od dekady - stratę. Na razie nie wiadomo, ile dokładnie ona wynosi, ale według władz lotniska, ma być „symboliczna”.
Modlin (kilka miesięcy starszy od PLL) - mimo dużej liczby obsłużonych pasażerów, 2015 rok zakończył ze stratą 5,4 mln zł. To jednak o blisko 50 proc. mniej niż zakładano w planie finansowym.
Średnia cena biletów
Internetowa wyszukiwarka lotów przeanalizowała ceny biletów z poszczególnych portów i na tej podstawie obliczyła średnią cenę.
Według tego raportu, najdroższym lotniskiem jest łódzkie. Średnia cena biletu wynosi tam 481 zł.
W innych portach jest taniej.
Warszawski port im. Chopina osiągnął średnią cenę 443 zł.
Stawka dla lotniska Kraków - Balice to 428 zł.
Średnio za wylot z Rzeszowa trzeba zapłacić 403 zł. Niewiele taniej jest w Bydgoszczy - 402 zł.
Port Poznań - Ławica jako pierwszy przekroczył cenę 300 zł i dla niego średnia stawka wynosi 389 złotych.
Wrocław - Strachowice - 369 zł.
Gdańsk - 355 zł.
Lublin - 336 zł.
Katowice - Pyrzowice - 332 zł.
Szczecin - Goleniów - 239 zł
Warszawa - Modlin - 196 zł.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?