Lubelskie. Ta zima będzie sprawdzianem dla drogowców. To nie oni będą odśnieżać trasy

Sławomir Skomra
Małgorzata Genca/archiwum
Po raz pierwszy tej zimy to nie GDDKiA będzie zajmowała się utrzymaniem dróg. Będą to robiły wynajęte firmy. – Nie zdejmuje to jednak z nas odpowiedzialności jako zarządcy drogi – mówią drogowcy.

Rozwiązanie jest nowatorskie, a lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowywał się do niego od wielu miesięcy.

Chodzi o to, że utrzymaniem dróg przez 5,5 roku zajmują się wybrane w przetargu prywatne firmy.

– Ta zima będzie pewnym sprawdzianem – przyznaje Krzysztof Zwolan, zastępca dyrektora oddziału ds. zarządzania drogami i mostami w GDDKiA w Lublinie.

Dotychczas drogowcy wynajmowali liczne firmy na różny okres czasu i różne zadania dotyczące utrzymania dróg. Teraz funkcjonuje inne rozwiązane. Lubelszczyzna została podzielona na sześć obwodów i w każdym działa inna firma. Każda też ma własne samochody, pługi czy solarki.

Drogowcy nie pozbyli się własnego sprzętu, bo ten czeka i może być wykorzystany, gdy któraś z firm będzie miała problem z wykonaniem swoich obowiązków. Zaznaczmy, że te firmy nie zajmują się drogami tylko zimą, ale przez cały rok.

- Za wykonaną pracę płacimy im ryczałtem co miesiąc. Jest to średnio 1 mln zł miesięcznie dla jednej firmy, a jest ich sześć – dodaje Zwolan i zaznacza, że w umowach zapisane są kary umowne jeśli usługa nie będzie dobrze i na czas wykonana. – Nie są to małe pieniądze, bo chodzi o nawet kilkaset tysięcy złotych – tłumaczy drogowiec.

- Każdy z wykonawców zapewnia też całodobowy dyżur – dodaje Sławomir Górecki z GDDKiA.

Dodajmy jeszcze, że w miejscach remontów albo budowanych dróg (S17, DK 48, DK 74) za zimowe utrzymanie dróg odpowiada firma, która realizuje inwestycję.

GDDKiA zapewnia, że wszystko jest już gotowe na nadejście prawdziwej zimy i śniegu. W sumie oddział zajmuje się ponad 1 tysiącem kilometrów tras krajowych na terenie Lubelszczyzny.

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysztof Nalewajko
GDDKiA od wielu lat zimowe, a także letnie utrzymanie dróg krajowych zleca zewnętrznym firmom. Obecne rozwiązanie różni się tym, że podpisaliśmy umowy z kilkoma wykonawcami na okres 66 miesięcy. Obowiązkiem tych wykonawców jest nie tylko zimowe odśnieżanie z wykorzystaniem własnego sprzętu lecz utrzymywanie drogi przez cały rok (remonty cząstkowe, koszenie trawy, uzupełnianie oznakowania pionowego i poziomego, naprawa barier energochłonnych). Do tej pory na przeprowadzenie tych prac przeprowadzaliśmy oddzielne przetargi na wykonanie zadania. Teraz mamy wyłonionych wykonawców na całość i rozliczamy za efekt (w przypadku jego braku naliczane są kary). Na wszelki wypadek mamy w pogotowiu własne pługi i solarki (bez pojazdów na których są montowane) i jeśli byłaby taka potrzeba możemy ten sprzęt udostępnić wykonawcy który zapewni nam pojazdy i pracowników.
Tak jak poprzednio tak i teraz zapewniamy sól wykorzystywaną do zimowego utrzymania dróg.
Można powiedzieć, że system utrzymania stosowany na drodze ekspresowej S12/S17 rozszerzyliśmy na całą sieć dróg krajowych na terenie woj. lubelskiego.
g
gość
którzy będą się obijać, a wykonanie pracy zlecono innym. Rzeczywiście to nowatorski pomysł godny zainteresowania prokuratora.
o
ochlapus
najważniejsze , aby stosowny osobnik (czytaj szwagier, wujek, kochanka) wygrał przetarg, a potem to ij tak będzie winien Tusk lub komuniści
G
Gość
Każda zima to dla nich oblany egzamin.
A
Adam b
Kary umowne. Hehe, dobre. Już dyrekcja wie jak się tym podzielić.
A
Adam b
Ostatnie zimy były przyjazne dla drogowców,a i tak nie zawsze dawali radę i teeeee koszta. Ku..,., a jak będzie sroga i śnieżna zima?!?! Zawsze idzie ta sama kasa.
J
Julek Rany
Niedługo już chyba do czasu, kiedy każdy kilometr i każdy obiekt na trasie będzie miał swoją firmę do utrzymania. Kraj totalnego absurdu
B
Bez podpisu
COTO ZA KRAJ DO DUP.....!! TĄ SOLANKE I SOL PAJACE NIECH SOBIE DO ZUPY SYPIA!!! CHORY KRAJ KTÓRY NISZCZY SWOIM OBYWATELOM AUTA SOLA DROGOWA I INNA CHEMIA, PRZY OKAZJI NISZCZAC ŚRODOWISKO!!!!! DLACZEGO NA ZACHODZIE MOŻNA TO ROBIĆ INACZEJ, A EFETY SA LEPSZE??
P
Podatnik
Zamiast zrestrukturyzować pieprzonego twora kasa pójdzie do nowych!
Dodaj ogłoszenie