Lublin wyda ponad 100 milionów na nowe trolejbusy i autobusy

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Pojazdy dostarczy Solaris. Umowę podpisano w czwartek Małgorzata Genca
20 autobusów elektrycznych i 15 trolejbusów przegubowych to najnowsze zakupy ZTM. Kontrakt opiewa na imponującą kwotę ponad 100 mln zł. Dostawa pojazdów potrwa do jesieni 2021 r.

- To kolejny krok do budowania Lublina będącego centrum elektromobilności. Od lat stawiamy na rozwój nowoczesnego transportu miejskiego - ekologicznego i przyjaznego wszystkim użytkownikom – podkreślał Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. W czwartek ZTM podpisał największy w swojej historii kontrakt na dostawę pojazdów do obsługi komunikacji miejskiej. Chodzi o 20 autobusów elektrycznych i 15 trolejbusów przegubowych. Zakupy pochłoną łącznie 106 mln zł. Przy czym nie cała kwota będzie pochodziła z kasy ratusza. W dużej części zakupy zostaną sfinansowane z dotacji z UE.
Pojazdy dostarczy Solaris. - Lublin to jedno z pierwszych miast, do którego już 1996 roku mogliśmy dostarczyć nasze autobusy. Bardzo dziękuję za ponad 20 lat współpracy i zaufania – mówił Petros Spinaris, wiceprezes firmy Solaris.

Pierwsze przyjadą za rok

Podpisanie umowy to początek drogi nowych pojazdów do Lublina. Nie pojawia się one szybko. Jako pierwsze do Lublina przyjadą trolejbusy. Transza pięciu pojazdów - Solaris Trollino 18 - ma dotrzeć w listopadzie 2020 r. Kolejna dziesiątka będzie dostarczona do kwietnia 2021 r. Najpóźniej dojadą autobusy - Solaris Urbino 12 electric. W Lublinie będą we wrześniu 2021 r.

- Lublin już dziś spełnia 25 procentowy próg udziału pojazdów elektrycznych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. W 2021 r. ta proporcja zmieni się diametralnie, osiągając 50 procentowy udział elektryków w komunikacji miejskiej – podkreśla Żuk.

Ministerstwo dołożyło

Za same autobusy ZTM zapłaci ponad 62 mln zł. To o 9 mln zł więcej niż planował początkowo wydać. Aby wybrać dostawcę, zorganizowano trzy przetargi. Dwa zostały unieważnione ze względu na zbyt wysokie oczekiwania finansowe firm. Ostatnie rozstrzygnięcie też stało pod znakiem zapytania. Ostatecznie pomocną dłoń do Lublina wyciągnęło Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, zwiększając poziom unijnego dofinansowania tego projektu.
Solaris oprócz dostarczenia autobusów wybuduje też infrastrukturę służącą do ich ładowania. Szybkie ładowarki staną na terenie nowej pętli przy ul. Choiny, którą oddano do użytku jesienią tego roku.

Czytaj także

Trolejbusy będą miały dodatkowo baterie elektryczne. - Umożliwiają one poruszanie się pojazdu poza siecią trakcyjną, np. w przypadku braku prądu lub konieczności zmiany trasy. Możliwe staje się również wyznaczanie nowych linii bez konieczności budowy sieci zasilającej – poinformowała Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM.

Wszystkie zamówione pojazdy wyposażone zostaną w elektryczną klimatyzację. Pasażerowie podczas podróży będą mieli do dyspozycji ładowarki USB umożliwiające doładowanie np. telefonu. Bezpieczeństwa w pojazdach będzie strzegł system kamer.
- Docelowo nowe przegubowce zostaną skierowane do obsługi linii nr: 156, 158 i 160, zaś elektrobusy dedykowane będą dla linii nr: 13, 23 i 29 – zapowiedziała Góźdź.

Czytaj także

Flesz - Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

i
i tak i nie
5 grudnia, 23:42, Kozioł ofiarny:

Wycieczka z Politechniki do Ikea to pięć przesiadek: 39-156-17-47 i jeszcze coś tam. Dziękuję MPK. I niech się nie dziwi że rower mimo że wolniej jedzie to szybciej dojedzie.

6 grudnia, 14:05, Nie jest źle koźle:

Ha ha co ty wogole gadasz?

Politechnika - > Park Bronowice (linia 14), Park Bronowice -> IKEA (linia 23), no dużo 1 przesiadka.

Politechnika -> Zana Leclerc (linia 14), Zana Leclerc -> IKEA (linia 42).

I jeszcze jedna para

Politechnika -> Brama Krakowska (linia 39), Brama Krakowska -> IKEA (linia 4)

Nie ma za co, ale nie wiem skąd Ty musisz być żeby z Politechniki nie umieć dojechać na północ.

1. "Politechnika -> Zana Leclerc (linia 14), Zana Leclerc -> IKEA (linia 42)." - To jest chyba najlepsza opcja, tym bardziej, że linia 42 nawet przyzwoicie jeździ( tzn. często) i w dodatku jest wygodniej bo obsługiwana taborem przegubowym, jest sporo miejsca. 2. "Politechnika -> Brama Krakowska (linia 39), Brama Krakowska -> IKEA (linia 4)" - Też może być, z tymże linia 39 na Politechnice pęka w szwach i do Pl. Wolności ludzi mnóstwo w pojeździe, podróż to raczej mało przyjemna, chociaż teraz od dłuższego czasu są pojazdy przegubowe na linii 39 to na pewno jest lepiej (pamiętam wcześniejszy okres, to wiem co się działo - na Muzycznej, a nie mówiąc Mościckiego ludzie ściśnięci byli jak sardynki), a jak się okaże, że linia 4 akurat przed chwilą z Bramy Krakowskiej odjechała, to trzeba czekać 30 minut - raczej nic dobrego. 3. "Politechnika - > Park Bronowice (linia 14), Park Bronowice -> IKEA (linia 23), no dużo 1 przesiadka." - Najsłabszy wariant, a czemu? Bo linia 14 przy Politechnice nie dość że pełna, to jak się korek zrobi to czołga się po tej Nadbystrzyckiej( stoisz w korku i jeszcze w dodatku w pojeździe) ale jak już na Piłsudskiego dojedzie to już szybciej do przystanku Park Bronowice i tutaj pojawia się haczyk, żeby linią 23 z Parku Bronowice pojechać w kierunku IKEI, to nie z tego przystanku tylko trzeba przejść pod ten naprzeciwko kościoła, czyli jakieś 50-75 metrów i na drugą stronę. I też sytuacja nieciekawa, linia 23 jeździ co 30 minut, jeśli pojawi się wcześniej, to przejażdżkę linią 14 szlag trafił, czas się zmarnowało. Także najlepsza opcja to wsiąść w linię 14 z przystanku Politechnika 01 jadącą w kierunku Zana i wystarczy wysiąść na ZUS-ie( nie Leclercu) i tam poczekać na linię 42. Ale abstra[wulgaryzm]ąc od tych wszystkich rozwiązań przesiadkowych, to faktycznie szkoda, że nie ma nic co by jechało z Politechniki/Nadbystrzyckiej w okolice al. Spółdzielczości Pracy.

N
Nie jest źle koźle
5 grudnia, 23:42, Kozioł ofiarny:

Wycieczka z Politechniki do Ikea to pięć przesiadek: 39-156-17-47 i jeszcze coś tam. Dziękuję MPK. I niech się nie dziwi że rower mimo że wolniej jedzie to szybciej dojedzie.

Ha ha co ty wogole gadasz?

Politechnika - > Park Bronowice (linia 14), Park Bronowice -> IKEA (linia 23), no dużo 1 przesiadka.

Politechnika -> Zana Leclerc (linia 14), Zana Leclerc -> IKEA (linia 42).

I jeszcze jedna para

Politechnika -> Brama Krakowska (linia 39), Brama Krakowska -> IKEA (linia 4)

Nie ma za co, ale nie wiem skąd Ty musisz być żeby z Politechniki nie umieć dojechać na północ.

n
nie traćmy nadziei
5 grudnia, 23:42, Kozioł ofiarny:

Wycieczka z Politechniki do Ikea to pięć przesiadek: 39-156-17-47 i jeszcze coś tam. Dziękuję MPK. I niech się nie dziwi że rower mimo że wolniej jedzie to szybciej dojedzie.

Ten problem dałoby się rozwiązać, mianowicie w taki sposób, że linię 40 skorygować następująco: od Szeligowskiego pojedzie Gębali, Chodźki, al. Smorawińskiego, al. Spółdzielczości Pracy, Nasutowską, Kupiecką i na pętlę "Kupiecka- IKEA", pytanie tylko czy tamta pętla pomieści przegubowy pojazd ale powinna. Ja pierwotnie myślałem, żeby maksymalnie do ul. Węglarza linię 40 skierować, jednak tutaj problem taki, że jeżeli nie będzie przebudowy pętli to nie sposób skierować tam żadnej nowej linii, bo zwyczajnie nie ma miejsca, linia 31 jest obsługiwana przegubowcami, jeden taki pojazd tam wjedzie i całe miejsce postojowe zajmuje czekając na odjazd, jedynie tylko linia 11 jeszcze jakoś się tam zmieściła.

K
Kozioł ofiarny

Wycieczka z Politechniki do Ikea to pięć przesiadek: 39-156-17-47 i jeszcze coś tam. Dziękuję MPK. I niech się nie dziwi że rower mimo że wolniej jedzie to szybciej dojedzie.

G
Gość

Spoko, tylko kto nimi będzie jeździł ??? Czas dać ludziom podwyżki, a nie od 1 stycznia za najniższą krajową, bo z tego co się słyszy podwyżek brak.

G
Gość

No dobra, wszystko ładnie pięknie... ale przy obecnej polityce płacowej MPK ja się po raz kolejny pytam - kto tymi cudeńkami będzie jeździł? Prezes Fulara z dyrektorem Malcem? Chyba tak...

a
aj waj

Jak zakupią te autobusy to będziemy się cieszyć . POkraki mają dar do składania obietnic jak i później ich lekceważenia. Dlatego jak ci coś mówią to nie przykładałbym do tego wagi bo tylko mądry wie co mówi.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3