Prototyp lublina R-XVIa został zamówiony przez Ministerstwo Komunikacji, które poszukiwało nowego modelu samolotu pasażerskiego. Do rywalizacji o realizację rządowego zamówienia stanął także producent samolotu PWS - 24. Ostatecznie rywalizację o dostawę samolotów dla PLL LOT wygrała fabryka z Białej Podlaskiej. Maszyna z Lublina miała zbyt słabą konstrukcję.
Pomimo niepowodzenia, Rudlicki nie zrezygnował z prac nad udoskonaleniem maszyny. Opracował on m.in. wersję sanitarną samolotu, nazwaną lublin R-XVIb. Były w nim miejsca dla czterech osób: pilota, lekarza oraz dwóch chorych. W 1933 r. samolot wziął udział w Konkursie Lotnictwa Sanitarnego w Madrycie, gdzie zajął pierwsze miejsce. Dzięki temu sukcesowi udało się sprzedać kilka sztuk lublina R-XVIb polskiej armii. Wiemy, że maszyny dotrwały do wybuchu II wojny światowej. We wrześniu 1939 r. służyły do przewożenia rannych. Z opracowań dotyczących historii lotnictwa wynika, że co najmniej po jednej z tych maszyn przejęli hitlerowcy i sowieci.
Już dzisiaj w papierowym wydaniu Kuriera Lubelskiego kolejna część kolekcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?