MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Marcin Możdżonek. "Z najwyższego punktu widzenia". O sponsoringu sportu słów kilka

Marcin Możdżonek
Marcin Możdżonek
Robert Kubica (z lewej) i Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen (z prawej)
Robert Kubica (z lewej) i Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen (z prawej) Adam Jankowski / Polska Press
Chciałbym rozpocząć dyskusję, czy pieniądze ze spółek skarbu państwa powinny płynąć do profesjonalnych klubów sportowych? Czy może lepiej, aby wsparły sport amatorski lub rekreację Polaków? Nie od dziś finansowanie zawodowego sportu przez państwowe spółki wzbudza kontrowersje i rozpala emocje w dyskusjach toczonych przez środowisko sportowe. Jest też szeroko komentowane na scenie politycznej. I to chyba najwyższy czas, aby ta debata zaczęła przybierać realne kształty.

Wpierw warto wyjaśnić, na czym polega sponsorowanie klubów sportowych. Jedną z takich form jest na przykład sytuacja, w której konkretna firma w zamian za umieszczenie swojego logo na strojach lub innych elementach wyposażenia drużyny decyduje się zapłacić określone umową pieniądze. Partner zyskuje promocję swojej marki, która jest widoczna w mediach i podczas wydarzeń sportowych, a klub otrzymuje zastrzyk gotówki niezbędnej do funkcjonowania i dalszego rozwoju. Kiedy jednak takim sponsorem klubu jest spółka skarbu państwa, ten mechanizm czasami budzi kontrowersje. Część ekspertów uważa, że takie działanie jest nieetyczne i niezgodne z zasadami wolnego rynku. Dlaczego? Bo państwowe podmioty korzystające z pieniędzy podatników mogą mieć przewagę nad innymi firmami zależnymi tylko od tego, jakie zyski samodzielnie wygenerują.

Z drugiej strony mamy argumenty zwolenników takiego sponsoringu, którzy podnoszą, że kluby sportowe są ważnym elementem sfery społeczno-kulturalnej społeczeństwa. Co więcej, ich działalność przynosi nam wiele korzyści. Otrzymując wsparcie z budżetu spółek skarbu państwa profesjonalne kluby mogą zwiększyć swoją siłę i pozycję na rynku. A to ma wprost prowadzić do poprawy sportowych wyników i większego zainteresowanie kibiców daną dyscypliną sportu. W tym sporze często pojawia się także argument, że wiele klubów działa na zasadach non-profit, a więc osiąganie zysków finansowych nie jest ich celem. To, co wyznacza ich kurs to propagowanie sportu, zdrowego stylu życia, aktywności i kultury fizycznej.

Oczywiście powinniśmy zdać sobie sprawę, że bez wsparcia spółek skarbu państwa wiele polskich klubów przestałoby istnieć lub w najlepszym wypadku musiałoby obniżyć swój sportowy poziom. Bez takiego finansowania moglibyśmy zapomnieć choćby o polskim, siatkarskim finale Ligi Mistrzów, który niebawem odbędzie się w Turynie. Uważam jednak, że częściowe przekierowanie finansowego strumienia na sport amatorski byłoby korzystne dla społeczeństwa. Z roku na rok, jako społeczeństwo, stajemy się coraz bardziej odpowiedzialni i doświadczeni na niwie sportowej.

Zmiany wymagają czasu

Myślę, że kwestią czasu jest to kiedy przyjmiemy skandynawski model finansowania sportu (państwo wspiera sport amatorski, a zawodowy podmioty prywatne). Zmiana dotychczasowego kierunku byłaby dobrym rozwiązaniem, aczkolwiek musimy pamiętać, że jesteśmy jeszcze na dorobku i potrzebujemy trochę czasu, aby płynnie przejść do prywatnego sponsoringu sportu zawodowego. Na razie dzięki wsparciu spółek skarbu państwa możemy spokojnie budować siłę różnych dyscyplin sportowych, które odgrywają coraz większą rolę na świecie. Pamiętajmy, że w czasach coraz większych napięć i stresów to właśnie sport jest dla nas trampoliną do zdrowia, nie tylko fizycznego, ale także psychicznego. Dbajmy o to i uprawiajmy sport.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Roland Garros - czy Świątek uźwignie presję?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Marcin Możdżonek. "Z najwyższego punktu widzenia". O sponsoringu sportu słów kilka - Sportowy24

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski