18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matury 2012: Sposób na egzamin z biologii

Małgorzata Wielgosz
Renata Grzegorczyk, nauczycielka biologii w V Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Renata Grzegorczyk, nauczycielka biologii w V Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Małgorzata Wielgosz
Na co zwracać uwagę na maturze radzi Renata Grzegorczyk, nauczycielka biologii w V Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Jaka jest recepta na zdanie matury z biologii?
Należy rozwiązywać jak największą ilość zadań zawartych w arkuszach maturalnych, systematycznie powtarzać materiał, utrwalać wiedzę. Jeżeli są organizowane zajęcia powtórkowe w szkole, to z nich jak najwięcej korzystać. To zwiększa systematyczność przygotowań. Ważne jest, by rozłożyć sobie pracę, wracać do pewnych partii. Na samym początku należy się również zdecydować czy zdawać biologię w formie podstawowej czy rozszerzonej. Uczniowie muszą to rozważyć na podstawie wymagań na kierunku, który wybierają. Uczę zresztą bardzo solidną młodzież. Moi uczniowie uzyskują wysokie noty na maturze, dostają się na wybrane przez siebie kierunki. Niektórzy chwalą się, że odpoczywają na studiach, gdyż to wszystko, co tam się wykłada, przerobili już w liceum. Klasa trzecia jest jednak bardzo ciężka dla tych, którzy wybrali profil biologiczno-chemiczny. Bardzo ważną rolę odgrywa przy tym jednakże higiena pracy. A w przeddzień matury to, by wyspać się, iść na spacer, odpocząć.

Na czym polega specyfika matury z biologii?
Uczniowie muszą konstruować tabele, rysować wykresy, projektować doświadczenia, formułować hipotezy. Są polecenia, w których mają podane przedmioty do wykorzystania, gotową hipotezę i do tego mają zaprojektować doświadczenie, muszą wiedzieć jak je wykonać. Kiedy indziej doświadczenie jest opisane, a trzeba sformułować problem badawczy. To wszystko przerabiamy z uczniami od pierwszej klasy, dążymy do tego, by oswajali się z tego typu zadaniami i nie mieli z tym problemów, bez trudności formułowali wniosek, hipotezę, problem badawczy.

Czy sprzyjają temu zajęcia praktyczne?
Zdecydowanie tak. Ułatwiają one zapamiętywanie materiału i konstruowanie doświadczeń. Mamy zajęcia doświadczalne z fizjologii roślin, fotosyntezy. Uczniowie pracują z mikroskopem, obserwują plazmolizę, deplazmolizę, oglądają preparaty. Posiadamy bogate zaplecze biologiczne: tablice, płyty multimedialne, na nich animacje, doświadczenia, na które nie mamy warunków, by je przeprowadzić, dysponujemy obiektami, okazami biologicznymi w formalinie, metakrylu. Uczniowie lubią doświadczenia z percepcji bodźców, odbierania ich z zewnątrz. Są one zazwyczaj bardzo proste. Uczniowie zanurzają na przykład ręce w wodzie o różnych temperaturach., obserwują czy ręka dłużej wytrzymuje w zimnej czy ciepłej. Inne polega na delikatnym kłuciu się cyrklem. W jeszcze innych doświadczeniach izolujemy DNA z materiałów roślinnych. To wszystko sprzyja rozbudzeniu zainteresowań, łatwiejszemu zapamiętywaniu i przygotowaniu uczniów do matury.

Co jeszcze pomaga dobrze przygotować się do tego egzaminu?
Uczniowie mogą pochodzić po księgarniach, od kolegów ze starszych roczników odkupić lub pożyczyć podręczniki, repetytoria. Są dostępne bowiem na rynku różne książki, jak "Sposób na maturę…". Należy z nich korzystać, czytać wydawnictwa fachowe. Proponują one różne typy zadań. Uczniowie powinni bardzo dużo ich rozwiązać. I to najpierw rozwiązać, a dopiero później zajrzeć do odpowiedzi. Ważne jest również, by zapoznali się z biuletynami maturalnymi, korzystając na przykład ze strony cke.edu.pl

Co może ułatwić zdawanie matury z biologii?
Zdać biologię na maturze nie jest tak trudno. Trzeba wejść w specyfikę zadań egzaminacyjnych. Dużo podpowiadają, ukierunkowują maturzystę czasowniki operacyjne zawarte w poleceniach. Gdy występuje w nich na przykład czasownik "podaj" uczeń uzyskuje informację, żeby krótko coś wymienić. Punktacja przy zadaniach również ułatwia zorientowanie się, jakiej odpowiedzi udzielić, krótkiej czy rozbudowanej. Najczęściej za 1 punkt ma być ona krótka i zwięzła.


Czy na maturze powtarzają się te same typy zadań?

Na maturze dużo jest zadań z zakresu fizjologii, procesów komórkowych. Te występują często. "Żywcem" zadania się nie powtarzają, ale często mają podobny sens. W jednym roku występuje na przykład wykres, który należy przeanalizować, a za jakiś okres czasu chodzi o to, by ten sam wykres narysować.

Jakie są najczęstsze przyczyny popełniania błędów na maturze?
Ważne jest czytanie ze zrozumieniem poleceń. Po dokładniejszej analizie uczniowie sami widzą jakie błędy popełniają. Często wynikają one z tego, że przeczytali coś za szybko bądź nie doczytali, przeoczyli.
Co sprawia uczniom największą trudność? Który dział jest najtrudniejszy, a który najłatwiejszy?
Czasem procesy genetyczne sprawiają trudność, bo w gimnazjum nie zostały one odpowiednio wyjaśnione. To zależy jednak od indywidualnych predyspozycji. Zazwyczaj uczniom bardzo podoba się z kolei ekologia, ochrona środowiska. Te działy z kolei często stwarzają możliwość łatwego zdobycia punktów na maturze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski