Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Megainwestycja kolejowa w Małaszewiczach coraz bliżej

Tomasz Nieśpiał
Tomasz Nieśpiał
zdjęcie ilustracyjne
Ponad 3,3 mld zł ma pochłonąć budowa Parku Logistycznego w Małaszewiczach przy granicy z Białorusią. Zajmująca się inwestycją spółka Cargotor zmieni właściciela i zostanie dokapitalizowana.

Suchy port w Małaszewiczach od dawna ma problem z przepustowością przejścia kolejowego na granicy polsko-białoruskiej. Szansą na zmianę sytuacji ma być wybudowanie Parku Logistycznego, który ma być bramą do Nowego Jedwabnego Szlaku.
Koszt tej inwestycji przekracza 3,3 mld zł, dlatego od wielu miesięcy trwają prace nad przejęciem przez PKP PLK od PKP Cargo spółki Cargotor, która realizuje ten projekt.

Taki scenariusz zakłada opublikowany w piątek (24.06) na stronach Rządowego Centrum Legislacji projektu nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe oraz ustawy o Funduszu Kolejowym.
Podstawowym celem jest „stworzenie ram prawnych, które pozwolą zrealizować modernizację infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy UE z Białorusią”. Z dokumenty wynika, że w obecnym kształcie prawnym Cargotor sp. z o.o. nie posiada wystarczających możliwości dysponowania środkami w wysokości pozwalającej na „płynną realizację” inwestycji.

Nabycie przez PKP Polskie Linie Kolejowe udziałów w Cargotorze ma pozwolić na to, by narodowy zarządca infrastruktury kolejowej posiadał całość ogólnodostępnej infrastruktury kolejowej w obszarze kolejowego przejścia granicznego Terespol–Brześć.

- To dla Małaszewicz, powiatu bialskiego, województwa lubelskiego i całej wschodniej Polski niezwykle szczęśliwy dzień – komentuje w rozmowie z „Kurierem” Andrzej Sokolewicz, prezes spółki Cargotor.

Jego zdaniem zmiana struktury własnościowej to rzecz wtórna w stosunku do tego, że państwo polskie przejmuje całkowitą odpowiedzialność za to, co będzie realizowane w Małaszewiczach.

- To jest projekt dotyczący sfinansowania największej kolejowej inwestycji w Polsce. Małaszewicze to nieprawdopodobnie wartościowe, polskie aktywo i jeżeli ktoś ma się nim zająć to polskie władze rządowe, wojewódzkie i samorządowe - zaznacza prezes Andrzej Sokolewicz.

Warta 3,3 mld zł inwestycja ma być sfinansowana w dużej mierze z unijnych funduszy. Ponad 1,1 mld zł ma zostać przeznaczone na prace związane z układem torów. Około 687 mln zł pochłonie budowa i instalacja systemów ruchu kolejowego, kolejne 233 mln zł prace w zakresie elektroenergetyki, a 186 mln zł to koszt budowy dróg dojazdowych.

Na jakim etapie jest inwestycja w Małaszewiczach? Obecnie trwają procedury związane z wyborem inżyniera kontraktu, a na początku lipca ma się rozpocząć proces wyboru generalnego wykonawcy.

- Zakładamy, że prace budowlane na gruncie muszą się zacząć w pierwszej połowie przyszłego roku. Aby to mogło być zrealizowane potrzebne jest finansowanie. Ta decyzja jest dla nas twardą deklaracją rządu w zakresie zainteresowania tą częścią Polski, województwem lubelskim i tym wyjątkowym miejscem jakim są Małaszewicze – dodaje prezes Cargotoru.

Budowa całej infrastruktury ma potrwać ok. 5-6 lat, a celem inwestycji ma być osiągnięcie nawet trzykrotnego wzrostu przepustowości składów towarowych z Chin. Z opublikowanych w piątek dokumentów wynika, że transakcja ma świadczyć „o strategicznym znaczeniu niniejszego projektu dla budżetu kraju”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski