Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

NIK prześwietliła Pocztę Polską. Mniej listonoszy i likwidowanie placówek

Sławomir Skomra
JB/archiwum
Pogorszenie dostępu do usług pocztowych, likwidowane placówki, a nawet brak udogodnień dla niepełnosprawnych. To Poczta Polska.

Najwyższa Izba Kontroli bardzo dokładnie prześwietliła Pocztę Polską, a dokładnie lata 2012 - 2014. Kontrolerzy chcieli sprawdzić, jakie efekty przyniosła restrukturyzacja państwowej firmy.

Kontrola wypadła pozytywnie, ale wnioski z niej płynące nie do końca są optymistyczne. W całym kraju PP zmniejszyła liczbę urzędów pocztowych o 11 proc., a zatrudnienie o 13 proc. Zdaniem NIK, „bez-względnie zmniejszyło to dostępność powszechnych usług pocztowych”.

Jeśli chodzi o Lubelszczyznę, to jeszcze w 2012 roku PP miała 559 placówek. Na koniec czerwca 2014 r. było ich już 511. Podobnie było z urzędami pocztowymi, których liczba spadła z 262 do 223. Poczta zdecydowała się jednak zwiększyć liczbę filii urzędów - z 60 do 99.

To nie koniec, bo PP likwidowała też skrzynki pocztowe. Zwłaszcza te na wsiach. Pocztowcy tłumaczyli się zarządzeniami z centrali firmy. Według nich, na wsiach skrzynki montuje się w miejscowościach mających więcej niż 600 mieszkańców.

Zwalniano także listonoszy, a przez to statystycznie na jednego przypadało po zmianach o 88 klientów więcej niż przed zmianami.

Dużo miejsca NIK poświęciła dostępności placówek pocztowych dla osób niepełnsprawnych. Z tym jest źle. Do większości sprawdzonych budynków można się dostać tylko po schodach, a osoby na wózku muszą używać dzwonka przy drzwiach i prosić o pomoc. Na Poczcie Głównej w Lublinie w nocy otwarte jest tylko jedno wejście. Akurat to bez podjazdu dla wózka, a dzwonek zainstalowano dopiero podczas kontroli.

Mimo tych wszystkich zastrzeżeń klienci poczty mają o niej dobre zdanie.

Na 248 zapytanych o zdanie ponad 98 proc. było zadowolonych z pracy PP. Niezadowolonych było tylko 0,8 proc. Jednocześnie 86,2 proc. zapytanych o zdanie uznało, że w ostatnich trzech latach poprawiła się terminowość dostarczania przez przesyłek pocztowych.

Poczta zdążyła już skomentować wyniki kontroli. Przyjęła ją z „satysfakcją” i chwali się zyskiem za 2014 r. w wysokości 142 mln zł.

„Spółka dokonała wielomilionowych inwestycji w rozwój kapitału ludzkiego oraz infrastruktury, odzyskała stabilizację finansową i generuje pozytywne wyniki finansowe” - komentuje raport na swojej stronie Poczta Polska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski