PAŻP rozstrzygnęła przetarg na system nawigacyjny dla lotniska w Świdniku

Aleksandra Dunajska
Wizualizacja
Za około 10 miesięcy Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zamontuje w Świdniku ILS, czyli radiowy system nawigacyjny. W miniony czwartek ogłoszono wyniki przetargu. Inwestycja zwiększy poziom bezpieczeństwa na lubelskim lotnisku.

ILS (z angielskiego: Instrument Landing System) to radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności. Jeszcze w ubiegłym roku nie było wiadomo, czy ILS w ogóle w Świdniku będzie. Potem okazało się, że powstanie, ale nie było pewne kiedy, bo choć inwestycja znalazła się w wieloletnim planie wydatków PAŻP to bez szczegółów, co do terminów realizacji.

Czytaj więcej o lotnisku w Świdniku w naszym serwisie

Teraz wszystko jest już jasne. PAŻP właśnie rozstrzygnęła przetarg na budowę w Świdniku ILS razem z niezbędną infrastrukturą techniczną. Wygrało Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Telbud z Poznania, które ma wykonać inwestycję za 3,4 mln zł brutto. W całości sfinansuje ją PAŻP.

Zgodnie z ofertą poznańskiej firmy, ILS w Świdniku ma być gotowy w 240 dni. Zanim jednak PAŻP podpisze umowę z wykonawcą i ruszą roboty minie kilka tygodni. - Decyzja o rozstrzygnięciu przetargu musi się najpierw uprawomocnić - tłumaczy Grzegorz Hlebowicz, rzecznik prasowy agencji.

Niewybrane w przetargu firmy mogą jeszcze odwołać się od decyzji PAŻP do Krajowej Izby Odwoławczej, co dodatkowo przeciągnęłoby postępowanie. Jednak w sumie ILS powinien powstać na lubelskim lotnisku za około 10 miesięcy.

- To dla nas oczywiście bardzo dobra wiadomość - nie ma wątpliwości Piotr Jankowski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Lublin. - Co prawda lotnisko może funkcjonować bez tego systemu, ale jego powstanie zwiększy poczucie bezpieczeństwa pasażerów i da samolotom możliwość lądowania nawet w trudnych warunkach pogodowych. Z ILS nasze lotnisko będzie też mogło stać się portem zapasowym dla warszawskiego lotniska Chopina czy portu w Modlinie - dodaje Jankowski.

PAŻP już dziś inwestuje na lubelskim lotnisku - radiolatarnię (radiostacja , która wysyła sygnał radiowy dla radionawigacji), na zlecenie agencji za 2,9 mln zł buduje mazowiecka firma Mawilux.

Warto wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
b
Tylko VOR bedzie... Tak jak w Modlinie póki co i tam jakoś od razu Wizzair i Ryanair "zaryzykowali" i latają. Do Grecji też jakoś wielu przewoźników lata, zwłaszcza w sezonie letnim, a tam, zwłaszcza na wyspach (np. Kreta, Zakkhyntos, Kos, Korfu, Karpathos i wiele innych) ILSa nie uświadczysz.

Kolega Janusz ma racje - za dużo Smoleńska...
d
dr Marco
Będzie lotniko - beee
Więcej linii trolejbusowych - beee

Najchetniej widzieliby więcej remizji z disco polo. Jednak to prawda, ze rosyjski zabór przeorał mózgi na całe pokolenia !
s
superrolnik
ten terminal przypomina dekoder telewizji naziemnej!
tylko pilotów będzie do tego cacka trochę przydużo :)
s
superrolnik
a niby jakie foto może zamieścić taka tuba propagandowa jak Kurier?
m
max payne
na świecie gdzie taki system funkcjonuje ??? W Europie nie znam takiego lotniska, ale może Ty błyśniesz ? bo wiesz... rzucić hasło i sobie pójść to każdy idiota potrafi. Więc rozwiń nam temat, a jeśli nie masz nic do napisania to umyj zęby, zgaś światło i idź spać.
B
Borys
"Tromb, tromb misia bela"
z
zajec
jeszcze jakby łaskawie zainwestowali w wieżę kontroli lotów z prawdziwego zdarzenia a nie beznadziejne prowizoryczne kontenery... w tym kraju prowizorka jest najtrwalsza więc jak postawią wieżę kontenerową to murowanej chyba się nie doczekamy nigdy :/ (chyba że tę zniszczy jedna z tromb powietrznych, którymi ostatnio żyją media)
k
kielunia
systemu nawigacyjnego jakim jest DGPS a za odbiornik może służyć głupia komórka za kilkaset złotych
J
Janusz
za dużo Smoleńska widocznie.
i
iks
I dobrze że jest mniejszy bo przynajmniej nie wygląda jak budzik
m
menora
Ok 10 miesięcy. Czyli pod koniec maja jak dobrze pójdzie. W okresie najgorszej pogody lądowania tylko na NDB. Jak w Smoleńsku. Czyli lotnisko na "pół gwizdka". Chyba wiele rejsów zakończy się w Modlinie lub Jasionce. Zobaczymy ilu przewoźników zaryzykuje loty bez ILS.
m
menora
Ok 10 miesięcy. Czyli pod koniec maja jak dobrze pójdzie. W okresie najgorszej pogody lądowania tylko na NDB. Jak w Smoleńsku. Czyli lotnisko na "pół gwizdka". Chyba wiele rejsów zakończy się w Modlinie lub Jasionce. Zobaczymy ilu przewoźników zaryzykuje loty bez ILS.
m
menora
Ok 10 miesięcy. Czyli pod koniec maja jak dobrze pójdzie. W okresie najgorszej pogody lądowania tylko na NDB. Jak w Smoleńsku. Czyli lotnisko na "pół gwizdka". Chyba wiele rejsów zakończy się w Modlinie lub Jasionce. Zobaczymy ilu przewoźników zaryzykuje loty bez ILS.
l
lubelak
No to powoli kończą się "lody" na budowie...
a
antonoff
W rzeczywistości terminal jest dwukrotnie mniejszy mniejszy niż na obrazku, to stara wersja. Kurierze, dlaczego dajecie nieaktualne foto?
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie