Pierwszy autobus elektryczny marki Ursus wyjedzie na ulice Lublina w grudniu (ZDJĘCIA)

Małgorzata SzlachetkaZaktualizowano 
Autobus elektryczny, który Ursus złożył w Lublinie, na razie jest prototypem. Producent zapewnia, że na jednym ładowaniu pojazd przejedzie do 100 kilometrów.

W czwartek prototyp nowego lubelskiego autobusu został zaprezentowany w hali firmy Ursus przy ulicy Frezerów.

- Cztery pakiety bateryjne pozwalają na przejechanie 100 kilometrów na jednym ładowaniu, które w zajezdni będzie trwało sześć, siedem godzin. Badaliśmy możliwości autobusu przy maksymalnym obciążeniu wynoszącym około 75 osób w środku - wyjaśnia dr Marek Zmarz ze spółki Ursus. I zaznacza: - Przy produkcji tego autobusu współpracowaliśmy z naukowcami Politechniki Lubelskiej.

Możliwe będzie także szybkie podładowanie baterii na jednym z wybranych przystanków Lublina. Autobus zostanie wówczas podłączony do sieci trolejbusowej na kwadrans. Po tej operacji będzie mógł przejechać jakieś trzy, cztery kursy. Baterie są umieszczone na poziomie podwozia niskopodłogowego pojazdu. Do końca listopada ma być zamontowane wyposażenie autobusu m.in. siedzenia i klimatyzacja.

Szacowany koszt budowy pierwszego autobusu elektrycznego to około 2 miliony złotych. Przedstawiciele Ursusa zastrzegają jednak, że ostateczna cena w seryjnej produkcji może być inna.

Autobus elektryczny ma wyjechać na ulice Lublina w grudniu, będzie obsługiwał jedną z obleganych linii, kursujących przez Śródmieście. Pod uwagę jest brana linia nr 31.

Może się też okazać, że autobus elektryczny z Lublina znajdzie także innych nabywców. - Pytania w sprawie tego prototypu mieliśmy z Częstochowy, Warszawy i Gdańska - zdradza Jan Andrzej Wielgus, dyrektor oddziału spółki Ursus w Lublinie. I dodaje: - Na nasz autobus dajemy 12 lat gwarancji. Kadłub jest zbudowany z blach nierdzewnych.

Ursus zapowiada także ogłoszenie konkursu na imię dla autobusu elektrycznego.

Tomasz Fulara, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie zauważył z kolei aspekt ekonomiczny:
- Napęd na prąd jest o 50 procent tańszy niż olej napędowy, więc poniesione nakłady szybko się zwrócą.

Uczestnicy prezentacji zwrócili jednocześnie uwagę na to, że miasta w coraz większym stopniu będą przestawiać się na komunikację miejską o napędzie elektrycznym. - Lublin także przygotowuje taki wniosek do programu Polska Wschodnia. Największe polskie miasta mówią dziś o inwestycji w tabor elektryczny - powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

W lubelskim oddziale Ursusa pracuje teraz 250 osób, do końca roku firma planuje zatrudnić jeszcze około 30.

Ursus realizuje obecnie dla Lublina także kontrakt zakładający dostarczenie 38 trolejbusów elektrycznych - 17 pojazdów zostało przekazane, kolejne cztery trafią do odbiorcy do końca tego roku, a następnie sukcesywnie w 2015 roku.

Ratusz czeka na ekspertyzę

- Miasto zamówiło z funduszu pomocowego opracowanie koncepcji eksploatacji autobusów elektrycznych. Ekspertyza będzie pomocna przy określaniu szczegółowych parametrów dla tego rodzaju pojazdów, których zakup planowany jest z nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej - zapowiada Justyna Góźdź, rzeczniczka Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

I dodaje: - Biorąc pod uwagę czas niezbędny na przeprowadzenie całej procedury, najpierw aplikacyjnej, a następnie przetargowej, dostaw pierwszych autobusów elektrycznych należy spodziewać się około 2016 roku.

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Materiał oryginalny: Pierwszy autobus elektryczny marki Ursus wyjedzie na ulice Lublina w grudniu (ZDJĘCIA) - Kurier Lubelski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 65

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

Poki co to i wodor w procesie produkcji truje.

zgłoś
j
jan.sch.

Mieszkam w Austrii .Pewien Austriak uzytkownik nowosci samochodowych powiedzial mi ,ze samochody zmontowane w Polsce sa najlepsze.Mimo ,ze sa montowane przy pomocy robotow takich samych jak montuje sie FIATY, VW i OPLE poza Polska.Czytalem w gazetach niemieckich ,ze jakosc polskich wyrobow jest wysokiej jakosci.Okolo 25 % produkcji niemieckiej powstaje w Polsce. MAN odkupil Stara od Sobieslawa Zasady takiego patrioty jak donus tusk.

zgłoś
j
jan.sch.

Mieszkam w Austrii .Pewien Austriak uzytkownik nowosci samochodowych powiedzial mi ,ze samochody zmontowane w Polsce sa najlepsze.Mimo ,ze sa montowane przy pomocy robotow takich samych jak montuje sie FIATY, VW i OPLE poza Polska.Czytalem w gazetach niemieckich ,ze jakosc polskich wyrobow jest wysokiej jakosci.Okolo 25 % produkcji niemieckiej powstaje w Polsce. MAN odkupil Stara od Sobieslawa Zasady takiego patrioty jak donus tusk.

zgłoś
G
Gość

Naukowcy z politechniki lubelskiej siegnijcie po rozum do glowy i nie marnujcie fundusz

zgłoś
j
jan.sch.

Ja tez kocham stolice.W W-wie bylem tylko 2 razy.Choc tyle narzekan ,bo rzadza rozrzutni i skalani nieuczciwoscia ludzie serce mi sie cieszy,ze W-wa choc niegospodarnie ,ale trwa.Wiem ,co to sloiki-o nich pisalem pare razy i smuci mnie ,ze my Polacy tak nienawistni jestesmy dla siebie.Jak mozna nie pamietac ,ze W-we powojnie budowalo mnostwo wiesniakow....... Wieden znam dosc dobrze ,bo mieszkam tu dlugo.Od jeszcze przed nieregularnym stolem.Piekne miasto .Tak go chwala tu urodzeni.Ale sa i dzielnice wygladajace jak dzielnice biedy.Martwi mnie to,ze my malo wiemy o swoim. Ja tu mieszkam w Wiedniu, a wiem, ze Ursus zostal zdemontowany przez Rewina tego od filmow.Czy chociaz nakrecil film ,jak te swoje 20mln.Zl brutto za rozny metal zarobil.Teraz juz chyba wycofal sie z filmu ????To wola o pomste do nieba FSO,URSUS tak bezdusznie zdewastowac.Maszyny cale linie obrobcze .Podobno i dobre maszyny.Ale tak musialo byc proroctwo mowilo ,ze mocarnego gladiatora z W-wy swoi zamorduja.Tak i Stocznie zostaly skazane na wymazanie z pamieci.Stocznie draznily Walese ,bo na ktoras kolejna rocznice stoczniowcy nie zyczyli sobie obecnosci agenta Bolka.Na Polsce swiatowe sily zla dokonaly zemsty.Polska stracila w okresie transformacji majatek wartosci strat wojennych z II WS.Nie potrafilismy sie postawic przeciw zlu.Po tzw.nocnej zmianie nikt nawet nie zaprotestowal.Zaaprobowano ,ze rzad Jana Olszewskiego szkodzil Polsce.Teraz media naglasniaja ,ze PiS i ostatni taki Kaczor to szkodnicy.O nie potrafimy bronic swoich tradycji i wartosci.Ani dostojnego Pana Olszewskiego ,ani Rzadu Kaczynskiego nie poparlismy .Oba te rzadu byly dla Polski- tylko te dwa .Wszystkie inne spelnialy jedynie role ;;Karbowych;; prowadzily jedynie wyprzedaz majatku-nawet nie wiadomo gdzie te pieniadze.Zgodzilismy sie na wszystkie kretactwa finansowe,kryminalne i wyborcze.Przez nieuczestnictwo w wyborach ulatwilismy dokonywanie naduzyc.W krajach demokratycznych przy takiej ilosci glosow niewaznych -wybory sie powtarza.Akcja obalenia rzadu Olszewskiego jak i Kaczynskiego przez intrygi kierowal Tusk.Zdobycie mediow przez nieprzychylne Polsce sily ulatwia manipulacjeinformacjami i faktami.Wiarygodne informacje mozna zdobyc jedynie w pokrewnych z mediami :Niezalezna PL:Radio maryja.,Czasopisma koscielne.Pokrywaja sie z informacjami o Polsce w prasie austriackiej.Wyborcza Newsweek i inne pismidla pisza czesto sensacje ktore do prawdy maja sie nijak.Wytrawni agitatorzy wiedza jak wywolywac napieta atmosfere w danych czesciach swiata.Prawda ma tu najmniejsze znaczenie.Kiedy Fabryka Pojazdow Szynowych zdobyla umowe na wlasciwe prace to Ministerstwo skarbu chcialo sprzedac ich w czesciach.Tu w Austrii Pisza nie Polski rzad ,a rzad w Polsce.Gdyby sprzedali firmy byle jakie -to mrozumiem.Ale zostaly sprzedane perelki polskiej gospodarki.Nietak dawno PKL organizacji zydowskiej z Luxemburga.Nie ma tu zadnej logiki.Kiedys mowili ,ze sprzedaja tylko dla obywateli UE-krajow.

zgłoś
j
jan.sch.

Zycze wszystkim z Ursusa Lublin aby choc czesc funduszy rozwojowych trafilo do lublina.Aby tych funduszy wystarczylo dla wszystkich dzielnych Polskich firm.Nie jest tajemnica ,ze ostatnie rzady na pewno tepia polski biznes.Niedawno jeden przdstawiciel biznesu rzady w Polsce okreslil mianem ;Karbowi;;.To jest prawda o tym swiadcza fakty gdzie za zbytnia samodzielnosc rzad Tuska ukaral Firme RAFAKO kara pol miliona (500 tys.) ZL.Czemu to ma sluzyc.Ustawy ktore obciazaja duzymi podatkami polskie podmioty gospodarcze ,aby obcych zwalniac z tych oplat czy sluza Polsce.?Nie trzeba nam takich.Kazdy to wie,bo przez to fundusze samorzadow sa tak ubogie.Wszyscy fanowie PO to zdrajcy.Korzystaja z danin panstwa dla spoleczenstwa ,a przez fakt poparcia dla PO nie maja moralnego prawa don.Rozrzytnosc i niegospodarnosc PO powoduje ,ze Polska sie cofa.Alternatywa pracy uczonych Polakow za granica to juz straty dla Polski.Ja to czuje ,rozumiem i widze na codzien.Mieszkam w Austriii wykonuje prace dzieki ktorej widze co znaczy mozliwosc codziennego treningu umyslowego,jakie spustoszenie powoduje bezrobocie.,bezczynnosc.Wszedzie w Europie oszczedzaja i tu.Zamiast nowych produktow modernizuje sie tutaj czesto stare np.tramwaje ktore zewnatrz sa stare nawet 50 lat ,a dzieki nowej technice sluza jeszcze.U nas bezmyslne paniska wyrzucaja stare pojazdy .Kiedy widze zagraniczne pojazdy w sluzbach publicznych to mnie szlag trafia.Dowodzenie ,ze cos z zachodu jest tansze jest sprytnym wybiegiem.Fundusze unijne maja pewne ukryte skladniki i zaklamuja prawde.Tylko Polskie produkty generuja nowe miejsca pracy i wszystkie koszty pozostaja w kraju.Przyklad nowe cementownie kupione przez Niemcow prawie natychmiast zamkniete ,aby nie byc konkurencja.Oby wlascicielom nowych polskich firm przyszlo oswiecenie ,ze inzynierowie z Autosan.,FSO tez moga konstruowac.Coz na bezduszne rzady nie mozna liczyc na pomoc -pomozmy sobie wzajemnie.Wiem ,ze nie jestesmy gorsi niz obcokrajowcy.Niemcy ,Francuzi miedzy soba wspolpracuja ,a my nie .To wiem ,bo w kraju pracowalem w Biurze Projektow i kiedy proponowalem cos innowacyjnego to widzialem w k*** swiecace slepia wilkow.Przy rozmowie o wspolprace pierwsze to bylo ile % udzialow choc nie bylo pewnosci ,ze cos konstruktywnego wniesie.Tu na forum spotyka sie kpine i ironie od innych choc taki filozof nic poza kabaretem nie moze sie niczym pochwalic.Polacy za granica sa nieufni wzgledem siebie.Niestety wieksza grupa Polakow po studiach musi pracowac fizycznie ,bo i tu w Austrii inzynierow jest w niektorych obszarach za duzo.Na propozycje ,zeby wspolpracowac dla obopolnych korzysci nie wprzegaja swoich komorek do myslenia.Polskie pojazdy sa juz rozpoznawalne za granicami Polski i sa dobre.Nie ma potrzeby kupowac od MAN.Volvo,Bombardier.A nowosci jak np.elektryczne busy powinny byc testowane w ruchu krajowym ,bo to najlepszy sposob.A chinskie to akumulatory sa dobrej jakosci i tyle zarobku im wystarczy.

zgłoś
r
rak

Brawo wam.

zgłoś
T
Tadeusz ISEP

Brawo ,wam wszystkim co zależy wam na Polskiej myśli technicznej ,to szlachetne mądre i patriotyczne ostatnio modne.Też bym chciał Polskie FSO widzieć na drodze ;-)czemu nie ,URSUS ,u rolnika ,Autosan w pędzie ;-0 ;-)jelcz w pracy ,.Pesa na torach ,a Z UNITRA ;-)oglądać jak Polacy mecz wygrywają ;-) oby Polskie marki wracały ,osobiście jestem miłośnikiem honker ;-)Pamiętam jak Wojsko ileś tam sztuk zamawiało pojazdów od DZT .Pan Mateusz Multarzyński ,nie był tym zachwycony ,i był jest ,przeciwko Honker w Wojsku i tak sobie ,czemu z podatników pieniedzy mamy wspierać fabrykę prywatną, ale nie chciał zauważyć ,że w całej .UE. tak jest potem taka fabryka się rozwija i daję pracę ,ALE TO LEPIEJ WSPIERAĆ ZWOLNIENIEM Z PODATKU NA WIELE LAT I POMOC FINANSOWĄ OBCYCH TUTAJ ????????????????????????????????NP POD BUDOWĘ FABRYKI VW CRAFTERA I INNYCH KONCERNÓW ?to jest pewnie ok podoba się ????wstyd ,zbrojna Polska.

zgłoś
I
Inż Stasiak

Brawa wszystkim co bronią polskiej motoryzacji ,100lat dla was.

zgłoś
m
myśli inaczej

Wiem,że młodzi myślą inaczej ,im zależy na Polsce i kapitale krajowym ,zależy i im żal Polskiej motoryzacji ....i wierzymy w odrodzenie .Polskiej motoryzacji.I wsparciu ich i inicjatywy każdego obywatela co marzy i wiele poświęca w życiu dla swojej firmy .I tych co by bardzo chcieli Polskiego samochodu .Młodzi zróbmy wszystko by tak było ,starszych jak najmniej z nieczystymi papierami przy władzy ,a najwięcej młodych z werwą ,chęcią i zapałem ,i czystą przeszłością, .I może kiedyś los odmieni się dla Polskiej motoryzacji ,dlatego doceniajmy ludzi co do ost chwili z łzami w oczach i bólu serca chcieli ratować Żerańskie ,,,FSO,,.Patrzyli na wysadzenie budynków po Jelcz ,aż w tle było słyszeć ducha fabryki i jęki ,na to co dzieje się z Autosan i itp ]]]]A wspierajmy takich ludzi co chcą wierzyć w reaktywację jak NEW WARSAW,AMZ SYRENKA ,AK MELUZYNA,URSUS ,HONKER.,i tworzyć nowe Arrinera ,i uratować ,jeszcze LEOPARD -Mielec.

zgłoś
K
Kierowca model 1444

szkoda że POLSKI .star zmarł po przejęciu przez NIEMCA .MAN .dziś VW-MAN .]Może wielki odnowiciel marek lubiany i czczony w Polsce odrodzi polską markę ,np jako tania marka w grupie !.Inne marki typu SCANIA ,i inne dało się zachować ,czy czeską skodę i seata hiszpańskiego .Polskie wam zawsze przeszkadzało Niemiaszki.Po wyprodukowaniu pare lat STARÓW na kabinie steyr zaprzestano ich wytwarzanie .....a model STAR1444 dla Wojska w paru sztukach i w innych instytucjach się zdarza je widzieć Państwowych w Energetyka PKP .Ale do produkcji seryjnej nie doszło ,.CEL MARKETINGOWY grupy MAN .Spokojnie mógł by opuszczać fabrykę w Niepołomicach ,opuścił w ilości kilku sztuk fabrykę w AUSTRII .STAR powinien należeć do Polaka firmy STAR SAN DUO.

zgłoś
K
Kocham stolicę

Nie rozumiem dlaczego obecny właściciel URSUS-A nie może ,nie chcę wykorzystać zakład były w stolicy !!!!!!!!!!!!!!!hańba by budowany dawniej zakład ludzkimi rękoma w czynie społecznym ,też,marnował się ,nawet nowy budynek dla licencyjnych ciągników z Anglii ,.Wykorzystać to np do produkcji np URSUS -autobus ,lub inne ,,,,to samo dotyczy FSO.

zgłoś
K
Kociemba

Teraz jest realna szansa dla Polskiej motoryzacji ,a nie lizanie odbytu komuś, i dla zgody z sąsiadami ,ZMAZYWAĆ Polską produkcję.

zgłoś
W
Wołek P,,,Baśta kózka

Ciekawe co z tym centrum silnikowym ,które ma produkować silniki np dla JELCZ ,czy ono także będzie mogło pracować dla innych np URSUS ,AUTOSAN ,AMZ SYRENKA,FS HONKER.ITP.I czy zastąpi licencyjne silniki .........MERCEDES -MTU]Polskimi konstrukcjami nawet stopniowo?.Takie centrum miało powstać chyba do 2017 roku gdzieś na Śląsku ...pzdr.

zgłoś
S
Szadkowski Arcies

Pozwoliło by to na współpracę i doświadczenie firmy AUTOSAN ,oraz dobra kadra inżynieryjna AUTOSANU chętnie poda ręce sobie.Przejęcie autosanu przez URSUS -POLSKI kapitał.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3