Urząd Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko PKF Skarbiec po skargach od poszkodowanych konsumentów. Najczęściej zarzucali oni spółce, że informacje podawane przed zawarciem umowy były nieprawdziwe i wprowadzały w błąd.
Dla wielu osób było to podstawą do zrezygnowania z dalszej procedury ubiegania się o kredyt. Tutaj jednak pojawiał się problem - konsumenci przed rezygnacją wpłacali opłatę przygotowawczą. Rezygnacja z pożyczki wiązała się z utratą tych pieniędzy. UOKiK uznał, że było to dodatkowym i nieuzasadnionym dochodem PKF Skarbiec.
Urząd ustalił, że Skarbiec podaje nieprawdziwe informacje m.in. o całkowitym koszcie pożyczki obliczając go zawsze od kwoty 8 tys. zł. Prawo dopuszcza taką możliwość, ale tylko wtedy, gdy kredytodawca nie zna wysokości pożyczki. Tymczasem, konsument, podpisując umowę z PKF Skarbiec, od razu deklarował ile pieniędzy chce pożyczy i na jak długo.
Za stosowanie praktyk wprowadzających w błąd i sprzecznych z ustawą o kredycie konsumenckim spółka dostała ponad 1,2 mln zł kary. UOKiK nakazał też natychmiastową zmianę praktyk niezgodnych z prawem.
Decyzja nie jest ostateczna. Przedsiębiorca złożył odwołanie do sądu.
***
To nie pierwszy raz, kiedy UOKiK kwestionuje praktyki PKF Skarbiec. Od 2003 roku jest to piąta decyzja dotycząca tego przedsiębiorcy, stwierdzająca stosowanie sprzecznych z prawem praktyk.
Poszkodowane osoby mają prawo do dochodzenia swoich praw przed sądem. Wcześniej warto skonsultować się też z miejskim lub powiatowym rzecznikiem konsumentów.
Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową. Zapisz się do newslettera!
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?