MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Porady: Jak zachęcić do kupna (twojego) mieszkania

Alicja Charzyńska
Sprzedając mieszkanie nie mamy wpływu na jego lokalizację, piętro, rozkład czy fakt posiadania balkonu. Jednak to, jak szybko lokal znajdzie nabywcę, może zależeć od drobnych rzeczy. Sekrety "kuchni" zdradza Ewa Mieszkowska, doradca Home Broker, i radzi, jak przygotować mieszkanie do sprzedaży.

Prezentacja mieszkania potencjalnym kupcom powinna się dokonywać o takiej porze dnia, kiedy można najbardziej wyeksponować jego korzystne cechy. Przykładowo na oglądanie lokalu z widokiem na ruchliwe city zapraszamy wieczorem, gdy będzie ono rozjaśnione neonami i reklamami, a mieszkanie z widokiem na tereny zielone pokazujemy w dzień, najlepiej wtedy, gdy jest najwięcej słońca.

Ważny element "gry wstępnej" to sposób zachowania sprzedających, ich otwartość, komunikatywność. Z takimi osobami chętniej dobija się targu. Sprzedający powinien sam udzielać ważnych informacji, nie czekając na pytania kupujących. Wielu pozytywów nie widać, jeśli właściciele lokalu nie powiedzą o tym kupującym - ci nie będą mogli docenić np. sprawnego zarządcy budynku czy miłego sąsiedztwa.

Przed sprzedażą warto założyć księgę wieczystą, jeśli mieszkanie jej nie ma. Nie chodzi tylko o możliwość zakupu na kredyt: wielu klientów nie chce nawet oglądać mieszkań bez księgi wieczystej.

Oczywistą sprawą jest, że przed prezentacją mieszkania kupującym trzeba je dokładnie posprzątać i wywietrzyć. Sprzedający nie zawsze jednak o tym pamiętają, a warto!

Kolejna ważna czynność to umycie okien i powieszenie czystych, jasnych firanek. Dotyczy to także mieszkań przeznaczonych do remontu. Mieszkanie z czystymi oknami wygląda bowiem na lepiej doświetlone.

Ważny jest nawet zapach, dlatego przed spodziewaną wizytą potencjalnych kupców należy mieszkanie porządnie wywietrzyć, postawić pachnące kwiaty albo zastosować odświeżacz. Prawdziwe cuda może zdziałać zapach świeżo upieczonego ciasta, kojarzącego się prawie wszystkim z miłymi wspomnieniami z dzieciństwa...

Co punktuje na tak, co na nie

Mieszkania, które cieszą się największym powodzeniem, to lokale z oddzielnym wejściem do każdego pomieszczenia, czyli rozkładowe.

Klienta można czasem skusić dodatkowymi "bonusami", takimi jak komórki lokatorskie, tarasy czy ogródki, aczkolwiek - podobnie jak w przypadku garaży - nie są to najważniejsze cechy mieszkania. Kupujący często odrzucają natomiast mieszkania usytuowane od strony północnej, zwłaszcza jeśli są to małe lokale z oknami wychodzącymi na jedną stronę budynku.

Różnie bywa natomiast z położeniem w ruchliwym, głośnym miejscu. Są bowiem osoby, którym to nie przeszkadza, zwłaszcza jeśli mieszkanie położone jest w centrum. Bliskość ruchliwej ulicy może jednak obniżyć cenę mieszkania o 10-20 proc., a nawet więcej w przypadku lokalizacji na obrzeżach miast, gdzie zwykle ucieka się przed zgiełkiem.

Remontować czy nie?

Nie ma natomiast jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy warto remontować mieszkanie przed sprzedażą. Są bowiem klienci, którzy kupują tylko lokale do remontu. Z kolei osoby, które kupują mieszkania w celach inwestycyjnych, zwykle wolą, aby było już wykończone.

- Przez ponad pół roku nie mogliśmy sprzedać naszego, potencjalnie bardzo atrakcyjnego mieszkania w Tczewie, a kończyły nam się już pieniądze z bankowego kredytu na budowany dom - mówi pan Darek. - Decyzja o remoncie była w tej sytuacji desperacka, a jednak okazała się strzałem w dziesiątkę. Mieszkanie kupiła pierwsza osoba, która weszła do niego po remoncie, Ba, mieliśmy całą kolejkę chętnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski