Umowę na emisję obligacji wartych 180 mln zł Port Lotniczy Lublin podpisał z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w 2011 r. Pozyskane w ten sposób pieniądze miały pozwolić na dokończenie budowy lotniska. Gwarantami umowy zostali wówczas główni akcjonariusze spółki - miasto Lublin i województwo. Na podstawie umowy wsparcia samorządy zobowiązały się, że jeśli Port Lotniczy nie będzie w stanie wykupić obligacji, będą podwyższać kapitał spółki, a pieniądze zostaną przeznaczone na spłatę zobowiązań.
Zgodnie z ustalonym w 2011 r. harmonogramem, wykup obligacji miał się rozpocząć w ub.r. Port Lotniczy zapłacił wówczas 7,5 mln zł, w tym roku powinien 28 mln zł. 13 mln zł miało przekazać na ten cel województwo, resztę - miasto. Port Lotniczy wystąpił jednak o korektę umowy wsparcia.
- Został podpisany aneks wydłużający okres wykupu obligacji o dwa lata. Oznacza to, że lata 2014 i 2015 obejmie karencja w spłacie. Rozpocznie się ona dopiero w 2016 r. i potrwa dwa lata dłużej niż pierwotnie zakładano, czyli do roku 2030 - tłumaczy Elżbieta Mocior, skarbniczka województwa lubelskiego. - To rozwiązanie korzystne dla lotniska. Dzięki niemu ma odzyskać wpłacone w ub.r. 7,5 mln zł, a pieniądze, które w tym roku byłyby przeznaczone na wykup obligacji, zostaną wykorzystane na rozwój, inwestycje, a także bieżące funkcjonowanie lotniska - dodaje Mocior.
Jakie to inwestycje? - Doraźne, wynikające z bieżących potrzeb - mówi Piotr Jankowski, rzecznik lotniska. Chodzi m.in. o zakup dodatkowego sprzętu handlingowego (do obsługi naziemnej samolotów), poprawę odwodnienia czy naprawę ogrodzenia.
Elżbieta Mocior przyznaje jednocześnie, że to rozwiązanie oznacza też wzrost kosztów obsługi obligacji. W sumie na wszystkie lata chodzi o ok. 67 mln zł. W renegocjowanej umowie wsparcia województwo zobowiązuje się do pokrycia dodatkowych 37 mln zł kosztów, a miasto - ok. 30 mln zł. Na najbliższych sesjach radni miasta i województwa będą głosować uchwały o zabezpieczeniu kwot w Wieloletnich Prognozach Finansowych (w przypadku województwa suma jest większa - 59 mln zł - bo doliczono do niej środki na pokrycie przyszłej straty lotniska).
W sumie tylko zobowiązania województwa wynikające z umowy wsparcia mają wynieść do 2030 r. 169 mln zł. - Nie jest jednak pewne, że taką kwotę będziemy musieli zapłacić. Do 2030 r. warunki umowy z bankiem będą jeszcze negocjowane - zastrzega Mocior.
Lotnisko zrobi promocję
Zarząd województwa zdecydował wczoraj, że podpisze z Portem Lotniczym Lublin umowę na promocję regionu w samolotach i na lotniskach. Spółka była jedynym oferentem w ogłoszonym w tej sprawie przetargu.
Kampania ma pokazywać "walory gospodarcze oraz turystyczne województwa lubelskiego". Ma trwać od lutego do końca maja tego roku. W pierwszym etapie zakładane są działania na terenie portów lotniczych, do których są bezpośrednie połączenia z Lublina. W drugim - Lubelskie ma być reklamowane także w samolotach, np. w magazynach pokładowych. Do ogłoszonego w grudniu przetargu zgłosił się tylko Port Lotniczy Lublin. Za realizację zlecenia samorząd województwa zapłaci spółce 2 mln zł brutto. - Działaniami w tym zakresie zajmie się nasz dział marketingu - zapowiada Piotr Jankowski, rzecznik prasowy lotniska.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?