Prezentacja modelu R XIII D Lublin. To najsłynniejszy samolot produkowany przed wojną w naszym mieście

Piotr Nowak
Udostępnij:
- To była konstrukcja na miarę dzisiejszych F-16 - przekonuje Jacek Woźniak, prezes PPH Elmax i właściciel modelu samolotu R XIII D Lublin.

We wtorek przy ul. Wrońskiej odsłonięto model samolotu R XIII D Lublin. Dlaczego akurat tego?
To najsłynniejszy samolot z portfolio Zakładów Mechanicznych Plagego i Laśkiewicza, które później zostały znacjonalizowane i przemianowane na Lubelską Wytwórnię Samolotów. Konstruktorem maszyny był inż. Jerzy Rudlicki. Powstała na początku lat 30-tych w fabryce przy dzisiejszej ul. Wrońskiej. W tamtych czasach przy produkcji samolotów w Lublinie pracowało około 1200 osób, w tym wysokiej klasy inżynierów. Fascynujące dla mnie jest to, że w tamtych czasach, przy tamtych technologiach, powstawały konstrukcje na miarę dzisiejszych F-16. Owszem, były problemy z jakością, były wypadki, a mimo to lotnictwo się rozwijało.

Proszę powiedzieć więcej o modelu.
Powstał w skali 3,45 do 1. Oznacza to, że oryginał jest 3,45 razy większy niż model. Oryginalna konstrukcja to była stalowa obciągnięta płótnem. Niestety, dokumentacja maszyny zaginęła podczas wojny. Dlatego dzisiaj takie konstrukcje mogą robić tylko pasjonaci. Dodam tylko, że pierwszym samolotem produkowanym w Lublinie była włoska Ansaldo A-1 Balilla. Uchylę rąbka tajemnicy: model tego samolotu też jest w produkcji.

Jakie będą dalsze losy modelu R XIII?
Na razie stoi w sali konferencyjnej firmy Elmax. Przymierzamy się do remontu hangarów przy ul. Wrońskiej, w których przed wojną mieściła się Lubelska Wytwórnia Samolotów. Wyobrażam sobie, że model stanąłby właśnie tam. Pełniłby rolę dodatkowej atrakcji. Jesteśmy otwarci na współpracę. Zależy nam, żeby model był często pokazywany. W najbliższym czasie zaprezentujemy go w Olbięcinie, gdzie mieszkał inż. Rudlicki. We wrześniu pokażemy go podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Uważam, że także naszemu miastu powinno zależeć na pokazaniu, że tu się kiedyś robiło samoloty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
modelarz
Jedyne na co było stać fundację to niedokładny model samolotu? To się nadaje na powieszenie na elewacji jako reklama sklepu modelarskiego, a nie upamiętnienie Lubelskiej Wytwórni Samolotów, która zasługuje na wierną replikę w skali 1:1. Takim modelem można by się chwalić w gazetach, MSPO, itp. Wstyd...
w
weteran
Gdyby nie te 45-lat siermieznej komuny bylibysmy dzisiaj w zupelnie innym miejscu, wystarczy porownac PKB w 1989r, a teraz !
C
Chichot Losu
... a po wojnie, w XXI wieku ledwo co pozwolono nam montować cudze, byle jakie helikoptery i to w Świdniku, bo po lubelskiej fabryce śladu nie ma.
C
CorCy
Nie chciałem kopać tego pana dlatego napisałem "delikatnie"
H
HI
"(...) Jacek Woźniak, prezes PPH Elmax i właściciel modelu samolotu R XIII D Lublin."...."Na razie stoi w sali konferencyjnej firmy Elmax." *** Ależ to przecież żadna kryptoreklama PPH Elmax ani galeria fotek Prezesa ;)
G
Gucio
nie delikatnie !
F-16 to konstrukcja przełomowa, rewolucyjna w pewnym sensie.
R-XIII kadłub z rurek stalowych , skrzydła chyba z drewna , nic przełomowego
C
CorCy
Jacek Wozniak delikatni mówiąc mija się z prawdą Lublin R XIII nie był na miarę uwczesnego F16. Konstrukcja w momencie rozpoczęcia produkcji była już przestarzała. Prędkość 180 km/h pulap 4 tys zasięg 600 km i tylko 1 karabin i jeszcze jedno, ten samolot nie był mysliwcem. Udaną konstrukcją natomiast był LWS4 Mewa.
D
Dojcze Gabana
Panie Prezesie, skala 3,45 do 1 oznacza, ze model byłby 3,45 razy większy od oryginału a jak widać na zdjęciu jest dokładnie odwrotnie.
K
KArol
makieta niestety tylko z grubsza .
szkoda, przy tej skali można było się postarać
Przejdź na stronę główną Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie