Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przedstawiciele inicjatywy Pieszy Lublin protestują przeciw planom zwężenia chodnika

Małgorzata Szlachetka
- Zwężenie chodnika uniemożliwi płynny ruch pieszych - uważają autorzy protestu
- Zwężenie chodnika uniemożliwi płynny ruch pieszych - uważają autorzy protestu Małgorzata Genca
Pieszy Lublin ma zastrzeżenia do projektu przebudowy drugiej części ruchliwej ulicy Narutowicza. Protest dotyczy budowy zatoki przy przystanku autobusowym, który znajduje się naprzeciwko Wojewódzkiej Komendy Policji. Ma ona powstać kosztem chodnika i wygody pieszych.

- Rozwiązanie to jest niezgodne zarówno z obowiązującymi przepisami, jak i zdrowym rozsądkiem. (...) Wykonywanie zatok przystankowych przeczy logice planowania: przecież w miejscu lokalizacji przystanku piesi potrzebują więcej, a nie mniej miejsca niż na pozostałej części chodnika - napisali przedstawiciele Pie-szego Lublina w piśmie, które właśnie wysłali do Krzysztofa Żuka, prezydenta Lublina. Dalej powołują się na książkę "Inżynieria Ruchu Drogowego", której autorzy zastrzegają, że minimalna szerokość chodnika w obrębie przystanku powinna wynosić 3,5 metra.

- Wskazany podręcznik akademicki jest częścią kanonu sztuki budowlanej, tzw. wiedzy technicznej, którą zgodnie z art. 5 Prawa budowlanego należy przestrzegać projektując obiekty budowlane - czytamy w proteście wysłanym do prezydenta Lublina. Co na to ratusz? - Projekt budowy tej zatoki przystankowej został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Dróg i Mostów - informuje Karol Kieliszek z zespołu prasowego Urzędu Miasta Lublin.

- Ulica Narutowicza w godzinach szczytu jest zawsze zakorkowana, a autobus przy tym przystanku zatrzymuje się na jezdni. Inne auta muszą czekać, aż pasażerowie wysiądą i wsiądą, co dodatkowo tamuje ruch - dodaje Karol Kieliszek.
Strona społeczna przekonuje z kolei, że to jeden z tych przykładów, kiedy potrzeby kierowców stawia się w Lublinie na pierwszym miejscu, kosztem pieszych.

O tym, jak poważny jest to problem, mówił w październiku w Lublinie Jan Gehl, znany duński urbanista, który doradzał 250 miastom na całym świecie, jak tworzyć przestrzeń wokół nas "na ludzką skalę". Przypomnijmy, że jednym z efektów wspomnianej wizyty było to, że Gehl zgodził się być strategicznym doradcą Lublina.

- Zależy nam na tym, żeby dostrzegane były potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców, ale także pieszych, rowerzystów oraz osób korzystających z komunikacji publicznej - podkreślił Krzysztof Wiśniewski z Pieszego Lublina.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski