Raport ekonomistów UMCS krytykuje Airbus Helicopters

Piotr Nowak
W przeciwieństwie do Caracala śmigłowiec AW149 (Agusta Westland) to młody projekt. Certyfikat wojskowy otrzymał w 2014 r.
W przeciwieństwie do Caracala śmigłowiec AW149 (Agusta Westland) to młody projekt. Certyfikat wojskowy otrzymał w 2014 r. Anna Kurkiewicz
Airbus Helicopters krytykuje raport ekonomistów z UMCS. Ci nie mają wątpliwości: - Przetarg na śmigłowce to szansa dla regionu.

Około 3700 miejsc pracy może zyskać Lubelszczyzna w przypadku wyboru PZL-Świdnik (grupa AgustaWestland) na dostawcę 50 śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii - wyliczyli eksperci. W przypadku wygranej francusko-niemieckiej oferty Airbus Helicopters, firma zapowiada stworzenie 3250 miejsc pracy, z tego kilkadziesiąt w Dęblinie przy montażu silników dla śmigłowca H225M Caracal. - Lubelszczyzna nie zyska, jeśli przetarg nie będzie realizowany w regionie - utrzymuje prof. Zbigniew Pastuszak, dziekan Wydziału Ekonomicznego UMCS i współautor analizy.

Z raportu wynika, że jeśli AH będzie jedynie montował śmigłowce w Polsce, to zyski dla gospodarki będą mniejsze niż przy realizacji kontraktu przez PZL. Zdaniem ekspertów, będzie to nie więcej niż 75 mln zł w 2030 r., w porównaniu z 650 mln zł przy realizacji umowy przez Świdnik. Z tą konkluzją nie zgadza się AH.

- Dyskredytowanie w nieobiektywnych analizach naszej oferty świadczy o tendencyjności tego raportu stworzonego „na zamówienie” - twierdzi Tomasz Krysiński, wiceprezes ds. badań, rozwoju i innowacji w Airbus Helicopters. - Raport nie ma na celu dyskredytowania oferty Airbus Helicopters, ani żadnego z pozostałych oferentów - odpowiada prof. Pastuszak.

- Oczywiście zarzut tendencyjności zawsze może być sformułowany, ale autorzy starali się dołożyć wymaganej staranności w trakcie opracowania całego raportu. Fakt realizacji prac analitycznych na zamówienie nie oznacza, że autorzy dokonali jakiejkolwiek modyfikacji lub zniekształcenia danych dostępnych w oficjalnych źródłach, które w każdej chwili mogą być sprawdzone i zweryfikowane przez zainteresowanych - wyjaśnia dziekan Pastuszak.

Eksperci przeprowadzili analizę na zlecenie Lubelskiego Klastra Lotniczego. Związek tworzą 22 podmioty z branży lotniczej, z czego dominującą rolę odgrywa PZL-Świdnik. Badania dotyczące przetargu stanowią część raportu na temat perspektyw branży lotniczej w regionie. - To pierwszy rzetelny głos naukowców w tej sprawie - twierdzi Krzysztof Krystowski, prezes świdnickiej fabryki.

PZL Świdnik: Tak powstają świdnickie śmigłowce (ZDJĘCIA, WIDEO)

Pierwsze założenia przetargu na śmigłowce dla polskiej armii powstały w 2001 r. Od tego czasu były wielokrotnie zmieniane przez kolejne rządy. - Ostatecznie rozpisano przetarg, którego założenia są wewnętrznie sprzeczne. Jest niekorzystny dla polskiej gospodarki i szkodzi polskiemu przemysłowi obronnemu. Najlepszym rozwiązaniem jest rozstrzygnięcie przetargu bez wyboru oferty i rozpisanie go od nowa - uważa Bartłomiej Bodio, polityk do końca poprzedniej kadencji związany z PSL, były zastępca przewodniczącego sejmowej komisji obrony narodowej. Jego zdanie podzielają m.in. Pracodawcy RP i NSZZ „Solidarność”. O możliwości unieważnienia postępowania mówili jeszcze przed wyborami politycy PiS.

Macierewicz o przetargu na śmigłowce: Dokonujemy przeglądu kontraktu

W środę Antoni Macierewicz, nowy szef resortu obrony ogłosił sprawdzenie prawidłowości przeprowadzenia przetargu na śmigłowce. Procedura jest nadal analizowana.

Dwugłos w sprawie raportu ekspertów

Krzysztof Krystowski, prezes PZL- Świdnik

- Podzielam wątpliwości przedstawione w raporcie. Najwyższy czas, żeby takie analizy powstawały. Dlatego, że inaczej działamy w oparach propagandy. Niech ktoś zweryfikuje moją firmę, ja się tego nie boję, ale niech weryfikuje wszystkich. Od czasów poprzedniego MON mam poczucie, że mamy do czynienia z grą, w której są dwie drużyny przeciwne, ale sędzia zawsze jest po jednej stronie. To nie w porządku. Zostaliśmy pozbawieni możliwości uczestniczenia w przetargu ze względów formalnych. (…) Różnica między ofertą PZL-Świdnik, a tym co Airbus zaproponował Polsce jest taka jak między IKEA, a klientem, który dostaje części i instrukcję, do skręcenia mebli. Firm, które potrafią montować śmigłowce w Europie może być 200. Takie, które potrafią go zaprojektować, wdrożyć do produkcji, przebadać i mają pilotów oblatywaczy, istnieją w zaledwie pięciu państwach Europy. W tym w Polsce.

Tomasz Krysiński, wiceprez. Airbus Helicopters

- Jestem zaskoczony publikacją przez Fundację UMCS raportu, który powstał bez podjęcia próby uzyskania od AH danych na temat planów inwestycyjnych w Polsce. Podobnie jak dwie pozostałe firmy startujące w przetargu, jesteśmy obecni w Polsce od lat, mamy zakład produkcyjny, zatrudniamy pracowników. Przedstawiliśmy w przetargu najwyżej ocenioną ofertę offsetową, która zakłada produkcję i tworzenie nowych miejsc pracy w kraju. (...) Nasza oferta nie dotyczy tylko stworzenia linii produkcyjnej pełnego montażu śmigłowców, ale również naszego zaangażowania w prace badawcze, projektowe, wdrożeniowe i wreszcie w produkcję realizowaną przez Grupę Airbus i polski przemysł, nie ograniczającą się tylko do przemysłu śmigłowcowego, ale również lotniczego, zbrojeniowego i kosmicznego.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
aa
z nową datą i wywalonymi starszymi komentarzami. Kto za to płaci?
x
xzc
A wywalić to z roboty najlepiej poślijcie po Glińskiego on najlepiej wywala z roboty he he he co to za wpisy są jakieś szkalujące i pornograficzne!
J
Jan bez ziemi
PZL Świdnik to nie jest firma polska, to firma włosko-brytyjska.Nazwa została polska i pracownicy, a i to nie wszyscy, ale nic więcej, kasa za kontrakt gdzie pójdzie?????
P
Prezydent Duddaski
Tylko Sokół i tylko z państwowych zakładów PZL a najlepiej to Mi 2 o to były smigłowce super nie gniotsa i nie łamiotsa.
W Polsce tylko państwowe zakłady wszystkie powinny być bo my prawdziwi czyści Polacy jestesmy Polakami.
t
tls
To pewnie najlepiej byłoby, gdyby przepędzić ze Świdnika tych całych inwestorów zagranicznych i wrócić do sprawdzonego przecież już za Gierka śmigłowca Sokół. Wtedy Lubelszczyzna dopiero by się rozwijała!
s
ss
ktos to juz skomentowal.czy armia ma dostac sprzet jakiego potrzebuje,czy kosztem zycia i zdrowia zolnierzy zaklady w swidniku maja poprawiac swoja kondycje finansowa.a te 13 miliardow to zarobi augusta westland wiec kasa pojdzie gdzies do anglii lub wloch a na lubelszczyźnie to zostana co najwyzej pensje robotnikow ale one też pojda za granicęwydane w liedlu ,biedronce ,leclercu,czy kauflandzie.
s
ss
wręcz przeciwnie augusta ma taki smiglowiec w ofercie aw101 tylko ze nam go nie zaproponowala,a parametry moga jeszcze spelniac nh90 ,s-92- to tez sikorski tak jak blackhawk
k
ku wyjaśnieniu
ja się tylko zastanawiam czemu skoro od dziesiątek lat żresz POLSKI CHLEB ?
a
as
Trzeba było zlecić analizę na uczelni w Mielcu, Deblinie i Paryżu lub nawet w Warszawie. Ciekawe czy wszytkie analizy wykazały by zgodność wraz z UMCS. O co Wy jeszcze walczycie? Takie analizy wykonałby każdy kto interesuje sie troche smiglowcem. Tak trudno uwierzyć, że przegraliscie, szukanie szczescia na sile, analizy, wywiady, wazne osoby w firmie, co jeszcze?.... zamiast tego trzeba bylo przeznaczyc pieniazki na pomoc dla kogos cierpiacego.
J
JK
200% racji. W końcu merytoryczna i wyważona opinia. POLAĆ MU! ;-)
J
JK
200% racji. W końcu merytoryczna i wyważona opinia. POLAĆ MU! ;-)
m
maverick74
brutalna prawda jest taka że zarówno firma Augusta jak i Sikorsky chciała wcisnąć na siłę produkt który nie spełnia elementarnych oczekiwań wojska. To nie jest przetarg na poprawę finansów AW i Mielca (a jeśli wyniki tych firm są kiepskie to jest to wina włoskiego i amerykańskiego zarządu) tylko przetarg na śmigłowce transportowe dla POLSKIEJ ARMII. A tak się niestety składa, że francuski śmigłowiec na głowę parametrami użytkowymi bije niedoszłych konkurentów. Obu przegranym firmom można co najwyżej życzyć czytania ze zrozumieniem warunków przetargu do kolejnego rozdania na śmigłowce bojowe. I miejmy nadzieję, że wartości merytoryczne wygrają z polityką i populizmem.
d
dr Marco
Dlaczego mamy się intensywnie zbroić i przeciw komu? Prikaz Wuja Sama?
Z
Zezem na wprost
....Kraju. Jeżeli ekonomiczne to bez wątpienia dobrze by się stało gdyby to był śmigłowiec produkowany w Polsce , ale jeżeli ma być załatwiona sprawa obronności to armia powinna otrzymać śmigłowiec najlepszy . Jako obywatel i podatnik oczekuję że na ten temat nie powinien się wypowiadać ani Siemoniak ani Macierewicz ani te czy owe związki zawodowe ani ci czy owi prezesi tylko piloci którym co nie daj Boże i w razie czego przyjdzie z tego sprzętu korzystać na autentycznym polu walki.
F
Fanzo
Z całą pewnością pieniądze zostaną u nas bo AH i AW to polskie koncerny jedni to Francuzi a drudzy to Włosi.
Gdyby AW zaproponowali w przetargu NH 90 przetarg byłby wygrany ale nie bo wtedy część pieniędzy trafiła by do AH.
A może też warto spojżeć na to jaki helikopter ma być zastąpiony i porównać parametry do MI8/MI14
Dodaj ogłoszenie