Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Raport ekonomistów UMCS krytykuje Airbus Helicopters

Piotr Nowak
W przeciwieństwie do Caracala śmigłowiec AW149 (Agusta Westland) to młody projekt. Certyfikat wojskowy otrzymał w 2014 r.
W przeciwieństwie do Caracala śmigłowiec AW149 (Agusta Westland) to młody projekt. Certyfikat wojskowy otrzymał w 2014 r. Anna Kurkiewicz
Airbus Helicopters krytykuje raport ekonomistów z UMCS. Ci nie mają wątpliwości: - Przetarg na śmigłowce to szansa dla regionu.

Około 3700 miejsc pracy może zyskać Lubelszczyzna w przypadku wyboru PZL-Świdnik (grupa AgustaWestland) na dostawcę 50 śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii - wyliczyli eksperci. W przypadku wygranej francusko-niemieckiej oferty Airbus Helicopters, firma zapowiada stworzenie 3250 miejsc pracy, z tego kilkadziesiąt w Dęblinie przy montażu silników dla śmigłowca H225M Caracal. - Lubelszczyzna nie zyska, jeśli przetarg nie będzie realizowany w regionie - utrzymuje prof. Zbigniew Pastuszak, dziekan Wydziału Ekonomicznego UMCS i współautor analizy.

Z raportu wynika, że jeśli AH będzie jedynie montował śmigłowce w Polsce, to zyski dla gospodarki będą mniejsze niż przy realizacji kontraktu przez PZL. Zdaniem ekspertów, będzie to nie więcej niż 75 mln zł w 2030 r., w porównaniu z 650 mln zł przy realizacji umowy przez Świdnik. Z tą konkluzją nie zgadza się AH.

- Dyskredytowanie w nieobiektywnych analizach naszej oferty świadczy o tendencyjności tego raportu stworzonego „na zamówienie” - twierdzi Tomasz Krysiński, wiceprezes ds. badań, rozwoju i innowacji w Airbus Helicopters. - Raport nie ma na celu dyskredytowania oferty Airbus Helicopters, ani żadnego z pozostałych oferentów - odpowiada prof. Pastuszak.

- Oczywiście zarzut tendencyjności zawsze może być sformułowany, ale autorzy starali się dołożyć wymaganej staranności w trakcie opracowania całego raportu. Fakt realizacji prac analitycznych na zamówienie nie oznacza, że autorzy dokonali jakiejkolwiek modyfikacji lub zniekształcenia danych dostępnych w oficjalnych źródłach, które w każdej chwili mogą być sprawdzone i zweryfikowane przez zainteresowanych - wyjaśnia dziekan Pastuszak.

Eksperci przeprowadzili analizę na zlecenie Lubelskiego Klastra Lotniczego. Związek tworzą 22 podmioty z branży lotniczej, z czego dominującą rolę odgrywa PZL-Świdnik. Badania dotyczące przetargu stanowią część raportu na temat perspektyw branży lotniczej w regionie. - To pierwszy rzetelny głos naukowców w tej sprawie - twierdzi Krzysztof Krystowski, prezes świdnickiej fabryki.

PZL Świdnik: Tak powstają świdnickie śmigłowce (ZDJĘCIA, WIDEO)

Pierwsze założenia przetargu na śmigłowce dla polskiej armii powstały w 2001 r. Od tego czasu były wielokrotnie zmieniane przez kolejne rządy. - Ostatecznie rozpisano przetarg, którego założenia są wewnętrznie sprzeczne. Jest niekorzystny dla polskiej gospodarki i szkodzi polskiemu przemysłowi obronnemu. Najlepszym rozwiązaniem jest rozstrzygnięcie przetargu bez wyboru oferty i rozpisanie go od nowa - uważa Bartłomiej Bodio, polityk do końca poprzedniej kadencji związany z PSL, były zastępca przewodniczącego sejmowej komisji obrony narodowej. Jego zdanie podzielają m.in. Pracodawcy RP i NSZZ „Solidarność”. O możliwości unieważnienia postępowania mówili jeszcze przed wyborami politycy PiS.

Macierewicz o przetargu na śmigłowce: Dokonujemy przeglądu kontraktu

W środę Antoni Macierewicz, nowy szef resortu obrony ogłosił sprawdzenie prawidłowości przeprowadzenia przetargu na śmigłowce. Procedura jest nadal analizowana.

Dwugłos w sprawie raportu ekspertów

Krzysztof Krystowski, prezes PZL- Świdnik

- Podzielam wątpliwości przedstawione w raporcie. Najwyższy czas, żeby takie analizy powstawały. Dlatego, że inaczej działamy w oparach propagandy. Niech ktoś zweryfikuje moją firmę, ja się tego nie boję, ale niech weryfikuje wszystkich. Od czasów poprzedniego MON mam poczucie, że mamy do czynienia z grą, w której są dwie drużyny przeciwne, ale sędzia zawsze jest po jednej stronie. To nie w porządku. Zostaliśmy pozbawieni możliwości uczestniczenia w przetargu ze względów formalnych. (…) Różnica między ofertą PZL-Świdnik, a tym co Airbus zaproponował Polsce jest taka jak między IKEA, a klientem, który dostaje części i instrukcję, do skręcenia mebli. Firm, które potrafią montować śmigłowce w Europie może być 200. Takie, które potrafią go zaprojektować, wdrożyć do produkcji, przebadać i mają pilotów oblatywaczy, istnieją w zaledwie pięciu państwach Europy. W tym w Polsce.

Tomasz Krysiński, wiceprez. Airbus Helicopters

- Jestem zaskoczony publikacją przez Fundację UMCS raportu, który powstał bez podjęcia próby uzyskania od AH danych na temat planów inwestycyjnych w Polsce. Podobnie jak dwie pozostałe firmy startujące w przetargu, jesteśmy obecni w Polsce od lat, mamy zakład produkcyjny, zatrudniamy pracowników. Przedstawiliśmy w przetargu najwyżej ocenioną ofertę offsetową, która zakłada produkcję i tworzenie nowych miejsc pracy w kraju. (...) Nasza oferta nie dotyczy tylko stworzenia linii produkcyjnej pełnego montażu śmigłowców, ale również naszego zaangażowania w prace badawcze, projektowe, wdrożeniowe i wreszcie w produkcję realizowaną przez Grupę Airbus i polski przemysł, nie ograniczającą się tylko do przemysłu śmigłowcowego, ale również lotniczego, zbrojeniowego i kosmicznego.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski