Remont wiaduktu nad ul. Kunickiego: Kolei znowu brakuje pieniędzy

EP
Nowy plac przy wiadukcie - widok spod zadaszonego wejścia do tunelu dworcowego (wizualizacja)
Nowy plac przy wiadukcie - widok spod zadaszonego wejścia do tunelu dworcowego (wizualizacja) Biuro Architektoniczne IDEA Urszuli i Jacka Cieplińskich
Udostępnij:
Równo rok temu remont popularnego "tunelu" nad ul. Kunickiego został przerwany. Kolejarzom wciąż brakuje pieniędzy. Marszałek już raz ich wspomógł. Czy zrobi to znowu?

Gra idzie o niemałe kwoty. Kolejarze zarezerwowali na dokończenie prac 10 mln zł brutto (ponad 8 mln zł netto). Tymczasem najtańszy wykonawca oczekuje, że zapłacą ponad 15 mln zł brutto. Sytuacja wydaje się patowa. O wszystkim wie marszałek województwa. - Otrzymaliśmy pismo w tej sprawie - potwierdza Beata Górka, rzeczniczka Krzysztofa Hetmana. Podkreśla, że zarząd województwa już raz zgodził się na zwiększenie dotacji na modernizację wiaduktu o 4,5 mln zł. - Teraz brakuje jeszcze około 5 mln. Nie umiem odpowiedzieć, jaka będzie decyzja w tej sprawie. Na pewno nie musi być ona pozytywna. Nie dzielimy własnych pieniędzy, tylko unijne - zastrzega.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapewnia, że szuka wyjścia z sytuacji. Jej przedstawicielom trudno jednak mówić o jakichś konkretach. - Jesteśmy w stałym kontakcie z Urzędem Marszałkowskim, który jest instytucją finansującą inwestycję. Obecnie poszukujemy najlepszego scenariusza pozwalającego dokończyć prace - deklaruje Maciej Dutkiewicz z wydziału prasowego spółki.

Szanse na to, że remont uda się zakończyć w ustalonym wcześniej terminie, czyli do 28 listopada tego roku, wydają się bardzo małe.

Co na to posłowie?
Spółka PKP PLK, która odpowiada za stan wiaduktu i jego remont, jest częścią grupy PKP, w której akcjonariuszem jest Skarb Państwa. O sprawę niekończącego się remontu wiaduktu postanowiliśmy zapytać więc lubelskich posłów. Zapewniali, że słyszeli o problemie, ale żadnych działań jeszcze nie podejmowali. - Myślę, że warto byłoby poszukać rozwiązania na posiedzeniu Lubelskiego Zespołu Parlamentarnego - sugerował poseł Lech Sprawka z PiS. Przewodniczący zespołu Jacek Czerniak z SLD zapewnił, że na posiedzeniu pod koniec maja ten problem zostanie poruszony.

Miało być tak pięknie
Przypomnijmy, że według pierwszych, optymistycznych planów, przebudowa wiaduktu nad ul. Kunickiego w Lublinie miała się zakończyć już ponad rok temu.

Sam lifting charakterystycznej betonowej konstrukcji to nie wszystko. Projekt zakłada m.in., że tuż przy "tunelu", od strony dzielnicy Dziesiąta, powstanie trójkątny skwer, z którego podziemnym przejściem będzie można dostać się na dworzec.
Swój wkład w inwestycję ma też miasto. Jego zadaniem jest m.in. obniżenie jezdni pod wiaduktem o około 36 centymetrów. Harmonogram prac ustala kolej, więc wybrany przez ratusz wykonawca czeka, kiedy będzie mógł rozpocząć prace.

Remont wiaduktu został przerwany rok temu, gdy z budowy zszedł generalny wykonawca - lubelska firma Expol. Umowa z nim opiewała na 29 mln zł. Szef przedsiębiorstwa tłumaczył, że do odstąpienia od umowy doszło "z przyczyn leżących po stronie zamawiającego". W czasie inwentaryzacji stwierdzono, że firma wykonała około 60 proc. zaplanowanych prac.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

l
lubelak
Dlatego wykonawca zszedł z budowy bo próbowali go "ubrać" w dodatkowe koszty. Stara praktyka
G
GT
...to już powinna być sprawa dla prokuratora.
g
gran
Nasuwa się pytanie, kto wycenił tę inwestycję? Proszę podać z imienia i nazwiska osobę odpowiedzialną za to - niech dopłaci z własnej kieszeni... Skoro remont miał najpierw kosztować około 29 mln, zapłacono za 60 % prac i z tego zostało z 3 mln, marszałek dorzucił 5 mln - to już przekroczyło planowany koszt, a teraz okazuje się, ze brakuje jeszcze 5 mln...
O
Ość
"pendolino" - i będzie kasa. Tylko - kto "to" kupi... Ale, ale, pono są spore opóźnienia w realizacji tego kontraktu z italiańcami... może pieniądze z kar umownych?
m
max payne
administracja liczy 3 góra 5 osób: właściciel, żona włąściciela, córka (księgowa jednocześnie) no i zięć...

a w PKP ??
z
zbrojarz
przebudowa wiaduktu była, bo robiliśmy nowe elementy konstrukcyjne płyty nośnej, przyczółków, itd
m
max payne
jak jest 100 dyrektorów, każdy ma po 3 zastępców a każdy zastępca po 2 sekretarki i po dwóch przydupasów zatrudnionych po linii partyjnej... to skąd kasa na inwestycje ma być ?????? byłoby dziwne gdyby była !!!!
k
karę?
Ty myślisz że firma zawiniła to chyba jesteś głupcem jak wykonawca zszedł z placu budowy twierdząc ze winna leży po stronie zamawiającego a teraz każdy przetarg kończy się niczym bo PKP nie ma pieniędzy to myślisz jaka mogla być przyczyna rozwiązania umowy geniuszu. PKP nie miało i nie ma pieniędzy na budowę tego niech się cieszą ze ich firma nie pozwała oni pracowali do póki było finansowanie.
z
zz/
W tym wypadku przypomina się teatr i to w budowie.
L
Lublinianin
Powiem krótko gdyby to wiadukt był w Świdniku dawno byłby odnowiony.
Patrzę jak rozwija się Świdnik i jestem bardzo bardzo miło zaskoczony!!!
&speed
Panie "technik" jest Pan ignorantem! To przecież nie jest żadna przebudowa wiaduktu - tylko ciągów komunikacyjnych do dworca PKP pieszego i drogowego wraz z aranżacją, A ze projekt był w założeniu kiepski jeżeli chodzi o przyjete rozwiązania jak i wycenę inwestycji to i tak to teraz patowo wygląda,
t
technik
Każdy wiedział, że remont istniejącego wiaduktu, posadowionego na kolumnach "wspartych" na słupach z drewna będzie kosztował więcej i będzie trwał dłużej, aniżeli wybudowanie nowego wiaduktu. Wszyscy o tym wiedzieli, tylko nie PKP, bo to "państwo w państwie" i kolejowe biuro projektów musiało na projekcie remontu zarobić. Musiało, efekt żaden, a winnych nie ma..
B
Bleee
Byle się rymowało, można nawet zapomnieć o składni.
J
Jan
Trzeba było powierzyć remont wiaduktu Panu Dyrektorowi Grzechulskiemu a już dawno byśmy zapomnieli o temacie. A tak końca nie widać. Wstyd dla stolicy województwa i dla PKP
W
Waldek
możemy sie wziąć za ten wiadykt. Co do pieniędzy to dogadamy się, jesteśmy bardzo konkurencyjni.
Więcej informacji na stronie głównej Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie