Rewolucja w formatach listów na Poczcie Polskiej. Pierwsza taka zmiana od ubiegłego wieku! Sprawdź nim wyślesz list

  • Strefa Biznesu

AIP

Od 1 kwietnia - i to nie żart primaaprilisowy - w usługach listowych świadczonych przez Pocztę Polską następuje prawdziwa rewolucja. Będą obowiązywały trzy formaty listów, a koszt wysyłki listu będzie uzależniony od formatu oraz rodzaju usługi: zwykła czy priorytetowa.

Poczta Polska zmienia ofertę usług listowych. Nowe zasady zaczną obowiązywać od początku kwietnia. Opłata za list będzie zależeć od dwóch czynników: wielkości koperty oraz tego, czy przesyłka jest zwykła, czy priorytetowa. To pierwsza tak poważna zmiana od 1989 roku.

Poczta Polska wprowadza trzy podstawowe formaty listów: S (koperta A5), M (koperta A4) oraz L (koperta większa niż A4). Najlżejszy list może ważyć maksymalnie pół kg, najcięższy – 2 kg.

- Bardzo upraszczamy zasady opłat za listy. Do tej pory w cenniku było 12 pozycji, po zmianach będzie tylko sześć. Prostszy system to odpowiedź na oczekiwania naszych klientów. Przed wprowadzeniem zmian przeprowadziliśmy dokładne badania wśród klientów Poczty Polskiej, którzy w zdecydowanej większości uznali nowe rozwiązanie za lepsze od dotychczasowego. Nowy cennik będzie prostszy, bardziej przejrzysty i bardziej intuicyjny dla klientów. Pakując przesyłkę klienci będą wiedzieć do jakiego formatu zostanie zakwalifikowana i jak zostanie wyceniona przez Pocztę – mówi Justyna Siwek, rzeczniczka Poczty Polskiej.

Od kilku lat w całej Europie coraz więcej towarów jest wysyłanych za pośrednictwem poczt narodowych. Rozwój nowoczesnych technologii sprawił, że dynamicznie rozwijający się rynek e-Commerce stał się silnikiem wielu gospodarek. Podobnie dzieje się w Polsce. Obecnie już co trzecia przesyłka w Polsce zawiera jakiś towar, a nie papierowy list.

Z szacunków Poczty Polskiej wynika, że wartość rynku tradycyjnych przesyłek listowych w perspektywie 2023 r. zmniejszy się do poziomu około 3,8 mld zł, wzrośnie natomiast wartość rynku eCommerce.

- Zmiana oferty i dostosowanie jej do potrzeb rynku jest naturalnym działaniem biznesowym. Rozwiązanie uzależniające ceny od wielkości przesyłki wprowadziły już poczty w innych krajach m.in. we Włoszech, Austrii, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Nowe formaty są również odpowiedzią na zmiany, które zachodzą już na świecie, chodzi o tak zwany minipakiet dedykowany właśnie branży eCommerce. Zmiana oferty i dostosowanie jej do potrzeb rynku jest naturalnym działaniem biznesowym – podkreśla Justyna Siwek.

Wprowadzane od początku kwietnia zmiany spowodują, że część przesyłek stanieje, ale niektóre zdrożeją. Poczta Polska obniża o ponad 20 procent cenę listu wartościowego, tj. takiej przesyłki, której zawartość jest z zadeklarowaną wartością. Z tej usługi najczęściej korzystają klienci platform aukcyjnych i sklepy internetowe. Statystyczne gospodarstwo domowe obecnie wydaje na usługi pocztowe 70,87 zł rocznie, po zmianach będzie to 79,92 zł.

- Poczta Polska, jako operator pocztowy wyznaczony do świadczenia usług powszechnych, ma obowiązek doręczania korespondencji na terenie całego kraju. Wiąże się to z koniecznością zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i dostępności do usług dla wszystkich Polaków. To z kolei oznacza, że Poczta Polska ponosi wysokie koszty utrzymania sieci placówek i logistyki, ich wzrost poprzekłada się na wzrost cen, w przeciwnym wypadku świadczenie usług przestanie być rentowne – dodaje rzeczniczka Poczty Polskiej.

Czy prawdą jest to co twierdzi Beata Szydło, że dopiero PiS daje podwyżki nauczycielom? Ile zarabiają nauczyciele w innych krajach? Kliknij po prostu w ten tekst, a poznasz odpowiedź.

Wprowadzenie nowych formatów listów w obrocie krajowym to pierwsza tego typu zmiana od 1989 r. Ostatni raz Poczta Polska zmieniła ceny listów w 2017 r.

Aktualny cennik dostępny jest na stronie internetowej Poczty Polskiej oraz w placówkach pocztowych.

Czas to pieniądz, a szybka informacja to DUŻY pieniądz! Chcesz o pieniądzach wiedzieć wszystko na czas, polub nas na facebooku. Kliknij, przejdź na FB i polub!

Wideo

polecane: "Bez ściemy" o prawnikach

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3