Śmigłowce dla MON. Oferta Francuzów mniej korzystna niż PZL-Świdnik

Redakcja
Śmigłowce dla MON. Oferta Francuzów mniej korzystna niż PZL-ŚwidnikPo wygranej w przetargu PZL-Świdnik miał się stać światowym centrum produkcji AW149.
Śmigłowce dla MON. Oferta Francuzów mniej korzystna niż PZL-ŚwidnikPo wygranej w przetargu PZL-Świdnik miał się stać światowym centrum produkcji AW149. Anna Kurkiewicz
Udostępnij:
Ekonomiści z UMCS przeanalizowali wpływ przetargu na śmigłowce na rozwój przemysłu lotniczego w Polsce. Wyniki są bezlitosne dla Francuzów. W wypadku wyboru oferty Airbus Helicopters Lubelszczyzna straci ok. 3700 miejsc pracy - oszacowali eksperci. Tyle stanowisk powstałoby w regionie, gdyby to PZL-Świdnik i śmigłowiec AW149 wygrali wart 13 mld zł przetarg na dostawę 50 maszyn dla polskiej armii.

Francusko-niemiecki Airbus zapowiedział utworzenie centrum montażowego Caracala w Łodzi, stworzenie 300 miejsc pracy do 2020 r. i dodatkowych 100 etatów w biurze konstrukcyjnym. Ostatnio pojawiła się deklaracja zatrudnienia nawet 3000 pracowników. Warto dodać, że w działającym od ponad 60 lat PZL-Świdnik pracuje ok. 3300 osób, w tym ponad 600 inżynierów. Zdaniem ekonomistów z UMCS, jeśli Airbus będzie jedynie montował śmigłowce w Polsce (co zapowiada), to wpływy do gospodarki wyniosą średniorocznie tylko ułamek  efektu, jaki dałoby powierze-nie rządowego kontraktu PZL-Świdnik. Oznacza to nie więcej niż 75 mln zł w 2030 r., w porównaniu do 650 mln zł przy realizacji umowy przez PZL-Świdnik. - Wybór oferty Airbus Helicopters będzie miał gorszy wpływ na gospodarkę Lubelszczyzny i całej Polski niż w przypadku przyznania rządowego kontraktu świdnickim zakładom - mówi prof. Zbigniew Pastuszak, dziekan Wydziału Ekonomicznego UMCS.

Przypomnijmy, w toczącym się od początku roku przetargu na śmigłowce wielozadaniowe dla polskiej armii brały udział trzy firmy: Airbus Helicopters, należące do amerykańskiej korporacji Sikorsky PZL z Mielca i PZL-Świdnik - część włoskiej grupy AgustaWestland. Były prezydent Komorowski ogłosił w kwietniu, że z postępowania odpadły Świdnik i Mielec. Później oferowany przez Francuzów śmigłowiec Caracal przeszedł testy. Były też rozmowy w MON. Obecnie warunki umowy negocjuje z producentem Ministerstwo Gospodarki.

Zmiana rządu zmniejsza prawdopodobieństwo rozstrzy-gnięcia rozmów na korzyść Francuzów, bo kandydatem na  stanowisko ministra obrony narodowej jest Antoni Macierewicz, który krytykował przebieg przetargu na pozyskanie śmigłowców. Nazwał kontrakt niekorzystnym dla Polski i przekonywał poprzedni rząd do pozostawienia decyzji następcom. To od niego będzie zależała przyszłość przetargu zaskarżonego do  sądu przez PZL-Świdnik, krytykowanego przez związki zawodowe i Pracodawców RP. Macierewicz prawdopodobnie obejmie urząd w przyszłym tygodniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gucio
oczywiste jest , że mniejszy smigłowiec jest lepszy
j
jairenaija
Kuźwa znowu to samo. Bo Airbus będzie "tylko montował". A co będzie robić WSK? Przecież tam też nie ma produkcji tylko prosty montaż. Czym to się niby różni? No i co za różnica dla gospodarki włoska fabryka w Lublinie czy polsko-francuska w Łodzi? 
J
JWG
To tak na logikę - to my też będziemy znali ruskie śwmigłowce od deski do deski?
J
JWG
Zgadzam się, Francuzi złożą pierwsze helikoptery za 2 -3 lata, Świdnik wyprodukuje za 3-5 lat. Warto mieć nie uzależnioną produkcję od innych krajów, sprzętu wojskowego szczególnie.

 
h
hary
A  ja się pytam czy bardzo drogie smigłowce z Francjii obronią nasz kraj -?????czy podobnie  jak Polskie moga być w walce zestrzelone 2.Kupuesz Francuski Śmigłowiec dajesz prace Francuzom na rozwój techniki .ba dajeszna następne 20 lat na serwisownie helikopnerów we  Francji.Czy podział kontraktu 50 /50procent dla Polski nie był by sprawiedliwy gdzie rząd Polski dba o Polaków o rozwój Polskiego przemysłu i kasa jest narozwój i technologie Polskich smigłowców  gdziepracuje obecnie 600 inżynierów ,którzy poprawia technologie śmigłowca  Świdnika -
a
aa
Czego o śmiglowcach wypowiadają sie politycy, ekonomiści a nie najbardziej zainteresowani- lotnicy? Czyzby gdy bedzie potrzeba latać bojowo to poleca  nimi ci którzy dokonali tegp wyboru?
l
lesio
Biedny nasz kraj a region jeszcze bardziej gdzie decyzja o produkcji lub jej braku jakiegoś sprzętu okazuje się wręcz decyzją o być lub nie być dla mieszkańców. 
H
HW
I dlatego ekonomiści nie są generałami! Jakby dla porównania wzieli Mi2 to wyszłoby jeszcze lepiej;P!
M
Marek68
Trzeba jasno sobie postawić pytania:

Czy ważniejsza jest wartość bojowa zamawianego śmigłowca (a przez to siła polskiej armii), czy praca dla załogi świdnickiej fabryki?

Czy Włosi nie grają polskimi pracownikami w rozgrywkach o kontrakt?

Czy są dowody na to, że polscy wojskowi wzięli w łapę, by Francuzi wygrali przetarg?

A co, jeśli rzeczywiście francuskie śmigłowce są lepsze?
P
Polowic
AW 149 może jeszcze okazać się całkiem dobrym śmigłowcem wojskowym, ale dopiero gdy zostanie ukończony za 5-10 lat. Może być potencjalnym kandydatem na następcę śmigłowców Sokół, które w najbliższym czasie w liczbie 70 sztuk powinny trafić na modernizację do Świdnika, co zapewni im robotę, a za 15-20 lat będzie potrzebny ich zastępca.
P
Polowic
Czy ci ekonomiści uwzględnili skutki zamiawainia śmigłowców z wygórowanym terminem dostawy w firmie, która nie wyrabia się z realizacją aktualnych zamówień ze strony WP? Nie mówią o braku użyteczności aktualniej, nieukończonej wersji AW 14 dla wojska i perspektywnie modernizajci ok. 70 Sokołów, które nadal latają i będą jeszcze trochę latać w Polskiej armii? A co z montownią silników i zakładami rementowymi WZL w Łodzi? Bo tego też chyba ktoś nie uwzględnił. Nie mówiąc o przekazaniu możliwość modernizacyjnych i remontowych do zakładów kontrolowanych przez Skarb Państwa, co jest niezwykle istotne dla sprzętu wojskowego, a jedynie Airbus zgodził się na takie rozwiązanie bez oporów.
G
Gość
wartości. A gdzie będzie serwis, części zamienne, w jakiej cenie. Rozumiem, że we Francji bo tu w Polsce tylko montownia.

Te korzyści dla regionu również są ważne.
C
CJ
Od razu widać że ekspert temacie śmigłowców. Powiedz mi ile tych niesamowitych Caracali lata w w siłach powietrznych świata? Albo powiedz w jakiej wersji miałby nam zostać sprzedane Black Hawki? Bo tego na pewno już nie wiesz. 
P
Polowic
Airbus zaproponował serwis i modernizajcę w zakładach należących do Skarbu Państwa, o czym nie wspomianio w tekście (ciekawe czemu?), a także serwis i montarz silników w Polsce, o czym żaden inny oferent nawet się nie zająknął. 
T
Trep
Ten śmigłowiec ze Świdnika nadaje się jedynie na taxówkę dla VIPów.To nie jest projekt dla wojska! Czy to tak trudno pojąć?

 
Więcej informacji na stronie głównej Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie