Tłumy lublinian na wykładzie Jana Gehla. Jak stworzyć miasto dla ludzi? (ZDJĘCIA)

Małgorzata Szlachetka
Jan Gehl w Lublinie.
Jan Gehl w Lublinie. Anna Kurkiewicz
Ponad 800 osób wysłuchało w środę w Lublinie wykładu Jana Gehla. Z rad wybitnego urbanisty korzysta już ponad 250 miast na świecie.

Jan Gehl wspomniał, że w latach 60., kiedy kończył studia na architekturze, obowiązywał trend stawiania budynków-wysp, których układ był planowany z perspektywy samolotu, a nie ludzkiej skali.

- Moja żona, która jest psycholożką, zaczęła mi zadawać pytania. Jesteś architektem, dlaczego nie interesują cię ludzie? - tak rozpoczął swój wykład na UMCS Jan Gehl. Jego słów słuchało ponad 800 osób. Aula wypełniona była do ostatniego miejsca. Ludzie siedzieli też na schodach. Dodatkowo w sali obok odbywała się transmisja na żywo z tłumaczeniem.

Jan Gehl na konkretnych przykładach z całego świata pokazywał, jak pomaga zmieniać miasta w taki sposób, aby były miejscami, w których ludzie czują się dobrze. Zwrócił też uwagę, jakim problemem było to, że w pewnym momencie przestrzeń miejska została podporządkowana rozwojowi ruchu samochodowego.

- Samochody wypełniły miasta po brzegi - stwierdził Jan Gehl.

W czasie lubelskiego wykładu urbanista wielokrotnie przywoływał przykład rodzinnej Kopenhagi, gdzie budowanie miast na ludzką miarę rozpoczęło się pięćdziesiąt lat temu i trwa do chwili obecnej. - Za każdym razem, kiedy ulica jest przebudowywana, rozszerza się na niej przestrzeń dla pieszych i rowerzystów - mówił Gehl. I dodawał: - Co trzeci rodzić w Kopenhadze ma rowerowy wózek. Dzieci wolą nimi jeździć bardziej niż samochodem. Poza tym, taksówki muszą mieć bagażniki dla rowerów, podobnie jak pociągi.

W tym kontekście do rangi symbolicznego gestu urosło to, że Jan Gehl na swój wykład dojechał na rowerze. Na koniec złożył jeszcze autograf na stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego oraz ramach rowerów, które akurat były w niej wpięte.

Gehl przyznał, że nawet w zimie mieszkańcy Kopenhagi jeżdżą do pracy i szkoły rowerem. Pomaga to, że kiedy spadnie śnieg, służby w pierwszej kolejności odśnieżają ścieżki rowerowe, potem chodniki, a na końcu jezdnie.

Miasto na ludzką miarę, to także miasto zielone z przestrzeniami wspólnymi, w których nie brakuje miejsc do siedzenia i spacerów.

Gdy z sali padło pytanie, ile czasu powinno się dać władzom na zamienienie miasta w przyjazne dla ludzi Jan Gehl stwierdził: - Nie ma jednej odpowiedzi. W Nowym Jorku zmiany zaczęły się osiem lat temu, w Melbourne przed 25 laty. Trzeba po prostu zacząć i mieć wizję - patrząc na miasto 10, 20 lat do przodu.

Wideo

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Twój Podpis
Co za idiota robił tą stronę internetową? Za każdym razem cała strona ładuje się z nowym zdjęciem...
z
zakochany
dziewczyno ze zdjęcia 30, umów się ze mna :)
K
Kuba
I co lubelski ratusz wydał warunki zabudowy na drogę biegnącą przez botanik i park ludowy?
Warunki były spełnione? Przecież to nie są działki budowlane tylko tereny miejskiej zieleni chronione prawem przed zabudową.
L
Luke
bydła nie wpuszczać
H
Hehe
hehe
M
Marcia 2
Wredna to ty byłaś jak miałas 5 lat
l
lucyper
myśleli,że to jakiś uzdrowiciel
K
Koszmarna uroda jej
PRzez jej zielone oczy xd
.
Ratusz musi wydawać warunki zabudowy, kiedy warunki są spełnione, bo takie jest prawo i nie ma możliwości manewru. A tam gdzie są plany budować można tylko tam gdzie plan pozwala. Ludzie się przyzwyczajają do tego, że jakaś działka jest zaniedbana i nie zagospodarowana i wydaje im się, że tak będzie zawsze, a potem nagle wielki szok - ojeju, budują! Plany przewidują wystarczającą ilość przestrzeni publicznej a pod względem ilości zieleni do powierzchni miasta Lublin jest w ścisłej czołówce w Polsce.
j
ja
Gonić tę hołotę bez litości.
j
ja
A nie dla popieprzonych fanatycznych działaczy oraz ich ukochanych rowerków.
L
Leszek
To bzdura, że Lublin opustoszeje. Pusty to on był w latach 80tych. Proszę sobie wytworzyć inną filozofie pod to uzasadnienie.
A
Agnieszka
Zróbcie coś w końcu z ul.Zamojską i z ul. Kunickiego, wygląd tych ulic świadczy o wielkim upadku miasta. Brr...
A
Agnieszka
A swoja droga to ciekawe, że ktoś w końcu wpadł na pomysł, żeby tej rangi specjalistę zaprosić do Lublina. Osobiście czuję się jakbym przestała mieszkać w mieście anonimowym. :)
A
Agnieszka
W życiu nie słyszałam, żeby ktoś w Lublinie myślał o tym, żeby mieszkańcom obniżyć koszty życia. Lepiej niech pan powie, że Lublin jest brzydkim i zaniedbanym miastem (są pewne wyjątki, ale to dotyczy tylko pewnych fragmentów miasta), i że mając już wygodne życie postanowiliście to zmienić, a przy okazji zarobić.
Dodaj ogłoszenie