Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UODO interweniuje ws. Ryanaira. Są skargi pasażerów: „pokaż albo płać”

Jerzy Mosoń
Jerzy Mosoń
Urząd Ochrony Danych Osobowych zweryfikuje skargi pasażerów na linię lotniczą
Urząd Ochrony Danych Osobowych zweryfikuje skargi pasażerów na linię lotniczą 123rf.com/profile_langdu8x
Pasażerowie tanich linii lotniczych Ryanair poskarżyli się Urzędowi Ochrony Danych Osobowych na przewoźnika. Sprawa jest poważna i nie chodzi o jednostkowe przypadki.

Spis treści

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) wyjaśnienia, w jaki sposób linie lotnicze Ryanair przetwarzają dane osobowe w procedurze weryfikacji pasażerów. Postępowanie jest następstwem skarg pasażerów na przewoźnika. O sprawie poinformował Urząd.

Pasażerowie mieli okazywać skany dowodów osobistych. A w razie odmowy płacić za weryfikację tożsamości

W ostatnim czasie zaniepokojeni pasażerowie skierowali do organu nadzorczego liczne sygnały – poprzez infolinię UODO, zawiadomienia i skargi – na spółkę Ryanair, której zarzucają niewłaściwą praktykę postępowania z danymi osobowymi – poinformował Urząd. Powiadomili m.in. o tym, że przewoźnik w celu przeprowadzenia odprawy żąda, np. skanów dowodów osobistych. A w przypadku odmowy linie oczekują uiszczenia przez pasażera opłaty za weryfikację jego tożsamości w systemie komputerowym.

– Konsekwentnie przypominamy, że utrata kontroli nad danymi osobowymi rodzi niebezpieczeństwo nieuprawnionego wykorzystania tych danych. Także ich nadmiarowe pozyskiwanie przez administratorów bywa nieuzasadnione. Dlatego cieszę się, że Polacy zwracają uwagę, jak i gdzie wykorzystywany jest ich dowód osobisty. Podjęliśmy odpowiednie działania, aby wyjaśnić, czy bezpieczeństwo ich danych osobowych nie jest zagrożone – komentuje Jakub Groszkowski, zastępca prezesa UODO.

Jak zapewnia UODO, po analizie skarg i uzupełnieniu braków formalnych sprawa zostanie przekazana do irlandzkiego organu nadzorczego (The Data Protection Commission). Zaangażowanie w sprawę irlandzkiego organu nadzorczego wynika z faktu, iż spółka Ryanair ma siedzibę w Irlandii. Jak przewiduje ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) w takich przypadkach dalsze procedowanie odbywać się może w ramach mechanizmu współpracy między wiodącym organem nadzorczym a innymi organami nadzorczymi, których sprawa dotyczy (art. 60).

Jednocześnie Prezes UODO Jan Nowak zwrócił się do prezesa UOKiK o rozważenie zbadania praktyk stosowanych przez tę linię lotniczą pod kątem tego, czy nie naruszają one zbiorowych interesów konsumentów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: UODO interweniuje ws. Ryanaira. Są skargi pasażerów: „pokaż albo płać” - Strefa Biznesu

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski