reklama

Urzędnicy twierdzą, że bilety muszą podrożeć

Kamil KrupaZaktualizowano 
Ile przyjdzie nam płacić za bilet MPK w 2010 r.?
Ile przyjdzie nam płacić za bilet MPK w 2010 r.? Małgorzata Genca
Dyrekcja Zarządu Transportu Miejskiego odkrywa karty. Jej zdaniem bez podwyżki cen biletów nie będzie możliwa szumnie zapowiadana reforma komunikacji miejskiej w Lublinie, na której przeprowadzenie potrzeba 114,7 mln zł.

- Przejęcie nadzoru nad komunikacją prywatną przekroczyło nasze zdolności finansowe - oświadczył wczoraj Lech Pudło, dyrektor ZTM. Przyznał, że do zamknięcia budżetu brakuje mu 15 mln zł, a bez tych pieniędzy nie będzie mógł podpisać umowy z przewoźnikami prywatnymi.

Pudło widzi dwa wyjścia: albo miasto przesunie środki z innych inwestycji (na co się nie zapowiada), albo trzeba będzie podnieść ceny biletów.

O projekcie podwyżki pisaliśmy w ubiegłym tygodniu. ZTM zaproponował, żeby zlikwidować bilety jednorazowe, a zamiast nich wprowadzić czasowe. Tłumaczył to dobrem pasażerów, ale o kłopotach finansowych ZTM słowem nie wspomniał. Wczoraj za to przedstawił dwa inne pomysły, w jaki sposób zmienić cennik (patrz tekst poniżej). Każdy zakłada, że lublinianie zapłacą za bilety więcej niż do tej pory.

- To na razie propozycje, które wysłaliśmy do central związków zawodowych - wyjaśnia dyrektor Pudło. - Jeśli nie zdobędziemy 15 mln zł, będziemy musieli unieważnić ogłoszone wcześniej przetargi na obsługę linii dla przewoźników prywatnych - dodaje i sugeruje, że reforma komunikacji będzie odłożona do 2011 roku i wszystko zostanie po staremu.

15 mln zł - tyle brakuje do wprowadzenia reformy komunikacji miejskiej

Michał Widomski, radny i szef Komisji Budżetowo-Ekonomicznej Rady Miasta, dziwi się, że dopiero teraz ZTM alarmuje o problemach finansowych.

- Już w maju wystosowaliśmy do prezydenta Lublina pismo, w którym wskazywaliśmy, że pieniędzy zabraknie. Ratusz nie zrobił jednak nic, żeby te środki w budżecie zarezerwować.

ZTM powstał na początku tego roku. Miał zlikwidować bałagan panujący w komunikacji miejskiej - przede wszystkim zrównać opłaty za przejazd (u przewoźników prywatnych są one niższe niż w MPK ) i wprowadzić jednolite ceny biletów. Wpływy ze sprzedaży biletów miały częściowo pokryć koszty funkcjonowania całej komunikacji miejskiej. Resztę dołożyłoby miasto.

Propozycje ZTM

Urzędnicy zaproponowali trzy warianty podwyżek:

Bilety jednorazowe mają kosztować 2 zł 40 gr. Bilety sieciowe mają być droższe o 10 proc., np. 30-dniowy na wszystkie linie zamiast 84 zł - 94 zł

Bilety jednorazowe mają zostać zlikwidowane. Zamiast nich pojawiłyby się czasowe (15-minutowe za 2 zł, 30-minutowe za 3 zł i 60-minutowe za 4 zł). Sieciowe pozostają bez zmian

Bilety jednorazowe mają kosztować 2 zł 40 gr. Obok nich pojawią się bilety czasowe (jak wyżej), a sieciowe idą w górę o 5 proc., czyli za 30-dniowy na wszystkie linie płacimy 89 zł

Każdy wariant zakłada, że cena biletu u kierowcy idzie w górę o 50 gr.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 44

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gapowicz

Na wstępie Pudło powiedziało, że podwyżki to korzyść dla pasażerów. Więc ja bardzo proszę żeby Pudło wymieniło te korzyści

L
Lena K.

Bilety nie muszą i nie powinny podrożeć.
Wystarczy zmienic przezesa MPK na normalnego człowieka.

y
yeti

....urzędnicy najpierw niech znowu jeżdżą mpk,a potem kalkulują ceny biletów.
Wszyscy urzędnicy mają jedno lekarstwo-----DOIĆ NARÓD....a kto im każe doić Naród?????

n
nena

Będzie się jeździło wygodniej? Szybciej? W mniejszym tłoku? Ha, ha, ha... Za tą cenę to ja rano sobie pojadę taksówką do centrum i dla zdrowotności wrócę z pracy na piechotę...

J
Josef46

Najpierw niech ZTM sobie odpowie na podstawowe pytanie:jak przewieżć maksymalnie dużą liczbę pasażerów?A następnie sprawdzi rozwiązania w innych miastach.Rozwiązanie się znajdzie,oczywiście przy czynnym udziale radnych.

A
Ananas

"Bilety sieciowe mają być droższe o 10 proc., np. 30-dniowy na wszystkie linie zamiast 84 zł - 94 zł" - jak to jest 10% to ja ku*na jestem święty (10zł a nie 10%). 10% z kwoty 84zł = 8,40gr czyli jeśli by podrożały o 10% to cena ostateczna była by to 92,40gr
-
"Każdy wariant zakłada, że cena biletu u kierowcy idzie w górę o 50 gr." - ja w tekście widzę podwyżki o 40gr lub w czasówkach o 1zł, 2zł a nigdzie o 50gr.

Jeśli to są wytyczne z ZTM to nie dziwi, że im brakuje... a dziwi fakt, że nie zwrócił na to fakt nikt z redakcji Kuriera, co z kolei skłania do myślenia, że to błąd dziennikarza który liczyć nie potrafi... :(

A jak mamy takich dziennikarzy który liczyć nie potrafią to jak "oni" (czyt. dziennikarze) mają być naszą pierwszą linią obrony/ataku by coś w tym mieście zmienić...

Cyrk to mało powiedziane co się dzieje w Lublinie.

C
Chłop Polski

Czy do tych bezmózgowców nie dociera,że z naszymi pensjami nas nie stać na płacenie tylu pieniędzy za przejazd?Komunikacją miejską jeżdżą przeważnie osoby o mniejszych dochodach,a serwuje się im dojazd do pracy droższy od tego samochodem....nieeee.załóżmy dwa bilety w jedną stronę po 4 zł = 8 zł.
Za 8 zł kupujemy 1.8 litra paliwa na którym przejeżdżmy około 20 km i to wygodnie w 4-ry osoby.Kiedy w moim kraju biedota przestanie utrzymywać takie coś co wymyśla takie niedorzeczności jak ta???????????
TYM PLANISTOM DEDYKUJĘ TAKI OD SOBIE WIERSZYK :
Nam wsjo nada po płanu
nada srać po kiłogramu
kuszać dali dwiesti gram
kak tu nasrać kiłłogram
POzdrawiam-chłop polski

d
daf

Skupcie się na pracy ! a nie na narzekaniu

Ł
Łukasz

Od kilku dni śledzę wydarzenia związane z podwyżką cen biletów MPK. Według mnie ZTM oszukał wszystkich. Skoro tak chcą podwyżki biletów to dlaczego nie podwyższą cen u przewoźników prywatnych. Z tego co się orientuję Zarząd Transportu Miejskiego też korzysta z usług tych przewoźników. Kolejny absurd to wprowadzenie biletów czasowych. Już kiedyś miało to miejsce i pomysł się nie sprawdził. Biorąc pod uwagę tą zmianę jadąc z Węglina na Kalinowszczyznę w godzinach szczytu trzeba by wydać około 6zł. Według mnie za jednorazowy przejazd to stanowczo za drogo. Więc drogi ZTM zajrzyj najpierw do swojej kieszeni a później do kieszeni pasażerów bo to wasza wina a nie nas.

h
hub

najpierw mówili, że podwyżki są z myślą o pasażerach. więc nie wiedomo czy teraz prawde mówią. ten kto kłamie nie powinien zajmowac takiego stanowiska. podwyżka nie spowoduje wzrostu wplywów do kasy. kiedyś rząd żeby zwiekszyć dochód w budżecie obniżył akcyzę na alkohol i w ten sposób byly wieksze wpływy ze sprzedaży i zmalała szara strefa. ZTM powinien obniżyć cenę biletów żeby wzrosły wplywy, bo jak cena wzrośnie to akcja "podaj bilet" powroci, a wpływów jak nie było tak nie będzie. jedyne co powinni zwiększyć to kontrolę biletów i w ten sposób osiągną zamierzony cel

h
hub

najpierw mówili, że podwyżki są z myślą o pasażerach. więc nie wiedomo czy teraz prawde mówią. ten kto kłamie nie powinien zajmowac takiego stanowiska. podwyżka nie spowoduje wzrostu wplywów do kasy. kiedyś rząd żeby zwiekszyć dochód w budżecie obniżył akcyzę na alkohol i w ten sposób byly wieksze wpływy ze sprzedaży i zmalała szara strefa. ZTM powinien obniżyć cenę biletów żeby wzrosły wplywy, bo jak cena wzrośnie to akcja "podaj bilet" powroci, a wpływów jak nie było tak nie będzie. jedyne co powinni zwiększyć to kontrolę biletów i w ten sposób osiągną zamierzony cel

m
mp

92,4 zł . Matematyka się kłania panowie z redakcji

h
hary

1 zabrac czlonkom rodzin bilety darmowe a dolozyc kierowcom do pensji chyba ze robi to cala Polska .Budowac automaty do kupna biletow tak jak ma to Poznan ,podniesc bilet u kierowcy do 1 zl zaostrzyc kontrole biletow i podniesc mandat za jazde bez biletu,procownicy administracji bez premi podwyzek i 13 przez 5 lat to obiecuje ze beda zyski.Przeprowadzic analize budowy linii tramwajowych .

p

f
fx

A może by tak Pudło dodał od siebie parę pensji i pokrył koszty. a nie wyciągał łap nie po swoje czy opinia mieszkańców Lublina już nic nie znaczy?

h
henryk

Jak to jest ze raz przyrownujecie sie do np Bydgoszczy m,Rzeszowa a teraz do WAWY panie panowie wawa jest miastem bogatym tam jest duzo siedzib spolek skarbu panstwa zabieraja wszystko co sie da ,dlatego miasto b. duzo doklada do komunikacji i ma 4 todzaje Autobusy Tramwaje,Metroa ,a prezydenci Lublina boja sie inwestowac szybki tramwaj czy szynobusy do Swidnika czy w przyszlosci do Lecznej

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3