MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ustal kapitał do emerytury

MAGDALENA BOŻKO [email protected]
Dziś w godzinach 13.30 – 14.30 na pytania o kapitał początkowy odpowie Małgorzata Świątek
Dziś w godzinach 13.30 – 14.30 na pytania o kapitał początkowy odpowie Małgorzata Świątek
Wiele osób nie złożyło jeszcze wniosku o ustalenie kapitału początkowego. Nie warto zwlekać, ponieważ ma on wpływ na wysokość naszej przyszłej emerytury. O jego ustalenie można zwrócić się do ZUS w każdej chwili.

Kapitał początkowy obliczany jest dla osób urodzonych po 1948 roku, czyli tych, których emerytura będzie liczona według nowych zasad.

– Zwaloryzowany kapitał początkowy będzie stanowił część przyszłej emerytury, dlatego w interesie osób, które były zatrudnione przed 1999 roku leży złożenie wniosku o jego ustalenie. Nie dotyczy to osób objętych ubezpieczeniem Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik lubelskiego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Złóż wniosek jak najszybciej

Pojęcie kapitału początkowego wprowadziły przepisy ustawy emerytalnej z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – jest to kwota hipotetycznej emerytury, jaką ubezpieczony otrzymałby na dzień 01.01.1999 r. Kapitał początkowy obliczany jest na wniosek osób zainteresowanych. Powinny one złożyć wraz z wnioskiem dokumenty potwierdzające okresy zatrudnienia i wysokość zarobków osiąganych przed 1 stycznia 1999 roku.

– Warto to zrobić jak najszybciej, bo z każdym kolejnym rokiem może być trudniej odszukać stare dokumenty – podkreśla Korba.

Potrzebna dokumentacja

Kapitał początkowy jest wyliczany każdej osobie na dzień 1 stycznia 1999 r., bez względu na to, kiedy zostanie przesłany do ZUS wniosek wraz z dokumentami o jego ustalenie. Także sposób wyliczenia kapitału jest taki sam dla wszystkich uprawnionych, niezależnie od daty zgłoszenia wniosku.

Do ustalenia kapitału początkowego potrzebna jest dokumentacja potwierdzająca zatrudnienie w poszczególnych zakładach pracy. Problem pojawia się wtedy, gdy dany zakład już nie istnieje, a nie mamy w ogóle dokumentów potwierdzających nasze zatrudnienie (dotyczy to przedsiębiorstw, które zatrudniały ponad 20 osób – w przypadku mniejszych, wszystkie dane znajdują się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych). – Nie oznacza to jednak, że sytuacja jest bez wyjścia. Pozostają nam wtedy archiwa państwowe i prywatne, w których może być przechowywana dokumentacja z naszego zlikwidowanego przedsiębiorstwa – dodaje Korba.

Sięgnij do archiwów Warto przejrzeć przygotowaną przez ZUS informację na temat dokumentowania okresów zatrudnienia (ubezpieczenia) oraz wynagrodzenia (dochodu). Ważne dane znajdują się także w bazie zlikwidowanych lub przekształconych zakładów pracy, również dostępnej na stronie internetowej www.zus.pl. Tam znajdziemy informację, w jakich zasobach archiwalnych szukać dokumentacji ze zlikwidowanego przedsiębiorstwa. W poszukiwaniu dokumentacji ze zlikwidowanego zakładu pracy można także zwrócić się do archiwów resortowych.

Osoby, którym ZUS wyliczy kapitał początkowy, nie będą ponownie przekazywały przy składaniu wniosku o emeryturę dokumentów potwierdzających okresy składkowe i nieskładkowe oraz wysokość wynagrodzeń sprzed 1999 r.


EKSPERT PODPOWIADA

Dołącz dokumenty do wniosku

Małgorzata Świątek
zastępca naczelnika Wydziału Kapitału Początkowego oraz Emerytur i Rent z Systemu Zreformowanego Oddziału ZUS w Lublinie

Dokumentacją niezbędną do ustalenia kapitału początkowego jest wniosek o ustalenie kapitału początkowego (druk: ZUS Kp-1), kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych (druk: ZUS Rp-6) i świadectwa pracy lub zaświadczenia potwierdzające zatrudnienie oraz inne dowody, którymi można potwierdzić okresy składkowe i nieskładkowe. Ponadto należy złożyć zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (druk: ZUS Rp-7), które wystawia pracodawca, potwierdzające okresy zatrudnienia oraz osiągane wynagrodzenia (dochody). Zamiast tego zaświadczenia można przekazać legitymację ubezpieczeniową, pod warunkiem, że zawiera ona wpisy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, dokonane w trakcie zatrudnienia albo po rozwiązaniu stosunku pracy. W przypadku osób, które indywidualnie opłacały składkę na ubezpieczenie społeczne lub współpracowały przy prowadzeniu działalności w kwestionariuszu (druk: ZUS Rp-6) należy podać adres prowadzenia działalności i jednostkę ZUS, do której odprowadzane były składki na ubezpieczenie społeczne oraz Numer Konta Płatnika (NKP) nadany kiedyś przez ZUS, a także numer REGON i NIP. Ci, którzy pracowali u pracodawców zatrudniających do 20 pracowników, w tym w zakładach usługowych, np. u fryzjera, w małym sklepie, cukierni, podają w kwestionariuszu (druk: ZUS Rp-6): nazwę firmy lub nazwisko i imię pracodawcy oraz adres (siedzibę) firmy, jeżeli jest im znany

DZIŚ DYZUR REDAKCYJNY

Masz pytania wątpliwości? Zadzwoń

Dziś w godzinach 13.30 – 14.30 na pytania o kapitał początkowy odpowie Małgorzata Świątek – zastępca naczelnika Wydziału Kapitału Początkowego oraz Emerytur i Rent z Systemu Zreformowanego Oddziału ZUS w Lublinie. Prosimy dzwonić pod nasz bezpłatny numer numer (dostępny z telefonów stacjonarnych) 800 303 983.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wydanie specjalne Gol24 - Studio EURO 2024 - odcinek 1

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski