Wielkopolska Eskadra Niepodległości wyruszyła do Poznania

    Wielkopolska Eskadra Niepodległości wyruszyła do Poznania

    Maciej Wijatkowski

    Kurier Lubelski

    Kurier Lubelski

    Henryk Wicki, mechanik lotniczy, właściciel zakładu TZL w Świdniku, zakończył montaż trzech replik samolotów Fokker D VII na zamówienie Politechniki Poznańskiej. Wstępny oblot pierwszego samolotu już się odbył.
    Wielkopolska Eskadra Niepodległości wyruszyła do Poznania
    1/9
    przejdź do galerii

    ©Maciej Wijatkowski

    Wielkopolska Eskadra Niepodległości już odlatuje?



    Na razie odjeżdża. W czwartek dwa samoloty odjeżdżają na platformach do Poznania, gdzie staną 27 grudnia na Placu Wolności na wystawie statycznej. Potem jeszcze pojawią się 5 i 6 stycznia na lotnisku Ławica, z okazji 100-lecia jego zdobycia.

    Przypomnijmy: to nie są wierne repliki Fokkerów.



    To tak zwane 80 procent, nieco zmniejszone, ale wiernie oddające kształty i charakterystyki maszyn, które po zakończeniu I wojny światowej, porzucone przez Niemców, stały się zalążkiem polskiego lotnictwa wojskowego.

    Jakie teraz będą ich losy?



    Mam nadzieję, że będą latać na pokazach, nie tylko w Polsce. To dość unikatowe maszyny i mają szansę stać się gwiazdami. To wszystko, rzecz jasna, zależy od ich właściciela - Politechniki Poznańskiej. Bardzo chciałbym, żeby Fokkery poleciały w trakcie przyszłorocznego Świdnik Air Festiwal.

    To znaczy, że jeszcze wrócą po wizycie w Poznaniu?



    Tak, przede wszystkim na dokończenie procesów certyfikacji. Kolejne etapy są rejestrowane i opisywane przez oblatywacza, dla dokonywania ewentualnych poprawek, gdyby coś nie do końca było dograne.

    A tak może być?



    Muszę powiedzieć, że jestem bardzo zadowolony. Samolot nie ma odchyleń toru lotu, jest w każdym zakresie sterowny i przyjemny w pilotażu, jak stwierdził oblatywacz Jarosław Rozwód.

    Trochę za słabo ciągnął napęd, a Jarek śmiał się, że można mu towarzyszyć w locie piechotą. Zwiększyłem nieco stopień sprężania i jest dużo lepiej.

    Śmigła trzeba też wymienić na lżejsze.

    POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:





    Czytaj treści premium w Kurierze Lubelskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (4)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Fokker

    Rrr (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    No nie wiem, czy tak wiernie oddaje kształt ta 80% "replika". Sporo uproszczeń, czy różnic w stosunku do oryginału...


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Fokker

    Karol (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    malowanie , to juz oddzielna kwestia

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    GRATULACJE

    Jacek Wozniak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    GRATULUJEMY- Fundacja Lotniczy Lublin

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Fokker

    Karol (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    jaki jest sens w robieniu czegoś co nie przypomina oryginału ?

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    O tym się mówi

    Wideo