MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Z tymi kompetencjami bez problemu znajdziesz pracę w sektorze dóbr i usług konsumpcyjnych. O jakie umiejętności chodzi?

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Branża dóbr i usług konsumpcyjnych nieustannie ewoluuje, zwłaszcza w ostatnim czasie. Jak wskazują eksperci, zautomatyzowane sklepy autonomiczne przejmą część zapotrzebowania na kasjerów i obsługę handlu detalicznego. Jednak zastrzegają, że jest to perspektywa długoterminowa, ponieważ społeczeństwo nie jest jeszcze gotowe na w pełni zautomatyzowaną obsługę. – Możemy spodziewać się rosnącego trendu zminimalizowania liczby prostych stanowisk na rzecz automatyzacji w perspektywie czasu – mówi nam Sandra Szczęsna, ManpowerGroup. Zobacz nasz materiał wideo.

Spis treści

– Branża dóbr i usług konsumpcyjnych nieustannie ewoluuje, co automatycznie przekłada się na rynek pracy – mówi nam ekspertka.
– Branża dóbr i usług konsumpcyjnych nieustannie ewoluuje, co automatycznie przekłada się na rynek pracy – mówi nam ekspertka. Szymon Starnawski/ Polska Press

Branża dóbr i usług konsumpcyjnych szuka pracowników

– Branża dóbr i usług konsumpcyjnych nieustannie ewoluuje, co automatycznie przekłada się na rynek pracy – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Sandra Szczęsna, ManpowerGroup. – Obserwujemy optymistyczne prognozy zatrudnienia dla tego sektora na III kw. tego roku – dodaje.

Ekspertka wskazuje, że zatrudniać będą głównie duże przedsiębiorstwa. – Zauważamy sfokusowanie na stanowiska sprzedażowe, które pociągną za sobą gro innych rekrutacji, takich jak specjalista do spraw wsparcia sprzedaży, specjalista do spraw wsparcia marketingu, czy osoby związane z szeroko rozumianą obsługą klienta – wymienia.

Szczęsna zwraca uwagę, że na ofertę pracy z tego sektora mogą także liczyć kandydaci z obszaru zakupów i łańcucha dostaw. Firmy z tego sektora będą zatrudniać również kandydatów związanych z rozwojem technologicznym oraz optymalizacją procesów.

Dokładniejsze dane z najdziemy w raporcie Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia, którego dane wskazują na to, że w III kwartale 2023 roku 37 proc. pracodawców sektora dóbr i usług konsumpcyjnych znad Wisły deklaruje chęć powiększania zespołów, 19 proc. z nich liczy się z koniecznością redukcji etatów, a 43 proc. organizacji przewiduje żadnych zmian w strukturach.

– Prognoza netto zatrudnienia dla tej branży, będąca odzwierciedleniem nastrojów rekrutacyjnych firm na czas od lipca do końca września to +16 proc. – wskazano.

Tych kompetencji poszukują pracodawcy

Ekspertka wskazuje, że w przypadku działu sprzedaży, pracodawcy poszukują osób z kompetencjami miękkimi, takimi jak dostosowywanie się do sytuacji, komunikatywność, czy nawiązywanie długofalowych relacji. – Jeśli chodzi o dział zakupów, firmom głównie będzie zależało na umiejętnościach negocjacyjnych oraz tych związanych z optymalizacją kosztów – wymienia.

Z drugiej strony ekspertka przyznaje, że sami pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na ideę ESG, czy zrównoważony rozwój w przedsiębiorstwach. – Firmy, które będą się wpisywały w tę ideę, będą mogły liczyć na wiesze zainteresowanie ze strony potencjalnych kandydatów na rynku pracy – mówi.

Szczęsna zapytana, czy na rynku mamy do czynienia z nowym trendem, przyznała, że ciężko to jednoznacznie określić, ponieważ automatyzacja wielu procesów trwa już od wielu lat i jak przyznaje, przedsiębiorstwa faktycznie chcą mocno zautomatyzować część procesów, ale jednocześnie skupiają się na maksymalizacji produkcji.

– Oznacza to, że na pewno zmaleje liczba stanowisk o niskich kompetencjach, ale z drugiej strony pojawi się wyższy popyt na stanowiska wykwalifikowane i techniczne – dodaje Sandra Szczęsna.

Ekspertka przyznaje, że firmy inwestują w kapitał ludzki, w szkolenia pracownicze, które mają pomóc zatrudnionym odnaleźć się w nowych rolach i pozwalają im nabyć nowe kompetencje. – Przedsiębiorcy z sektora dóbr i usług konsumpcyjnych mocno stawiają na rozwój e-commerce. Jeśli chodzi o specjalistów w tej dziedzinie, to na pewno teraz, jak i w przyszłych latach mogą liczyć na ciekawe oferty pracy.

Jednak kandydaci do pracy w sektorze dóbr i usług konsumpcyjnych, jak podaje Szczęsna, mają wysokie oczekiwania finansowe, które z roku na rok zwiększają się, głównie z powodu sytuacji gospodarczej i inflacji.

Firmy stawiają na doświadczenia użytkownika

Użytkownicy e-commerce oczekują intuicyjnego interfejsu platformy sprzedażowej, spersonalizowanych usług, a także dopasowanych do ich potrzeb ofert. Wyliczenia Qualtrics pokazują, że już teraz cyfrowe doświadczenia niespełniające oczekiwań konsumentów kosztują firmy nawet do 4,7 biliona dolarów rocznie.

Dlatego między innymi tak ważne jest, by firmy miały w swoich zespołach odpowiednich specjalistów IT lub partnerów zewnętrznych zapewniających wsparcie przy nieustannym ulepszaniu systemów, które przełożą się na coraz bardziej pozytywne doświadczenia użytkowników – wskazują autorzy raportu ManpowerGroup „Consumer Goods World of Work”.

W przypadku kelnerów stawki zaczynają się od 18 zł netto za godzinę, ale często ich są nawet kilkukrotnie wyższe ze względu na zostawiane przez turystów napiwki.

Praca sezonowa 2023. W tych zawodach płacą najwięcej. Zobacz...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Z tymi kompetencjami bez problemu znajdziesz pracę w sektorze dóbr i usług konsumpcyjnych. O jakie umiejętności chodzi? - Strefa Biznesu

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski