Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za trzy miesiące ma się zakończyć budowa dworca Metropolitalnego. Zobacz zdjęcia

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Prawie 200 milionów kosztowała już budowa nowego dworca dla komunikacji autobusowej w Lublinie. Ma być gotowy za trzy miesiące. Inwestycja potrwa prawie dwa raz dłużej niż pierwotnie planowano.

– Zbliżamy się do sfinalizowania tej kluczowej dla miasta i regionu inwestycji - inteligentnego, nowoczesnego obiektu wraz z peronami i nowym układem drogowym – informuje Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublin.

Chodzi o metropolitalny dworzec dla komunikacji autobusowej, który powstaje w sąsiedztwie dworca głównego PKP w Lublinie.

- Aktualnie stopień zaawansowania prac to blisko 90 procent, a ich wartość przekroczyła 199,7 mln zł – wylicza Justyna Góźdź z biura prasowego lubelskiego ratusza. I dodaje: - Wykonawca ma czas na zakończenie do 20 października.

Inwestycja ruszyła w styczniu 2021 r. Miała być zrealizowana w ciągu 19 miesięcy. Termin zakończenia robót został wskazany w umowie z wykonawcą prac, czyli spółka Budimex na 29 lipca 2022 r. Ale już pod koniec 2021 r. było wiadomo, że inwestycja „złapała” poślizg. Termin został przesunięty na 28 lutego 2023 r. I też nie udało się go dotrzymać. Datę zakończenia robót przesunięto na 15 maja 2023 r, a później jeszcze raz ją zmieniono - 20 października 2023 r.

Tym samym, ta największa z obecnie realizowanych inwestycji lubelskiego ratusza potrwa prawie dwa raz dłużej niż planowano: nie 19, ale 34 miesiące.

­- Za trzy miesiące będzie gotowy Dworzec Lublin – zapewnia Góźdź.

Hamaki dla pasażerów

- Przyszłe centrum komunikacyjne w jednej części miasta skupi transport miejski oraz pozamiejski autobusowy zintegrowany z komunikacją kolejową – podkreśla Szymczyk.

Budynek dworca ma 51 metrów długości i 25 szerokości. Nad ziemią powstały dwie kondygnacje (8 metrów wysokości), trzecia zlokalizowana jest pod ziemią. To parking dla samochodów osobowych. Pomieści 174 auta.

Trzykondygnacyjny budynek dworca będzie miał częściowo użytkowy dach. Zadaszenie obiektu wykonane jest w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowymi.

- Wejście na dach, znajdujący się na wysokości około 12 m nad poziomem terenu, jest zapewnione za pomocą dwóch klatek schodowych oraz wind, co umożliwi również dostęp osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Na użytkowym dachu o powierzchni około 6,7 tys. mkw znajdują się obszary zielone oraz wydzielona barierkami strefa ogólnodostępna z traktami spacerowymi. Tam zlokalizowany jest też plac zabaw z parkiem linowym o długości około 18 m i wysokości 3 m oraz specjalną nawierzchnią zapewniającą bezpieczną zabawę. Dodatkowo strefa ta zostanie wyposażona w 13 stolików z 4 krzesłami każdy oraz 8 hamaków zapewniających możliwość wypoczynku – opisuje Góźdź.

Użytkowy dach, jak i zadaszenie nad stanowiskami dla autobusów - 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej i 13 dla komunikacji miejskiej - wsparte są na olbrzymich wolnostojących charakterystycznych filarach. Mają one formę wysokich ażurowych kielichów.

- Na słupach montowane będzie również oświetlenie. W najbliższym czasie przeprowadzone zostaną jego próby, żeby wybrać najbardziej funkcjonalną i efektowną formę iluminacji budynku – zapowiada Góźdź.

Plac bez samochodów

Na ukończeniu są już prace przy układzie drogowym wokół dworca.

- Plac Dworcowy, po całkowitym usunięciu ruchu kołowego, stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego – opisuje Góźdź.

Przebudowane zostały ulice m.in. 1 Maja, Pocztowa, Młyńska, Gazowa, Krochmalna

A pierwszy pasażer …

- Po zakończeniu prac przez wykonawcę nastąpi etap odbiorów oraz procedura związana z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego. Otwarcie Dworca dla pasażerów będzie możliwe po zakończeniu niezbędnych formalności i uruchomieniu pierwszych funkcjonalności nowego obiektu – mówi Szymczyk.

Dworcem będzie zarządzał ZTM.

- Po odbiorach oraz uzyskaniu pozwoleń użytkowych i eksploatacyjnych, będziemy adaptować obiekt dworca stricte pod funkcje zarządcze. Oczywiście realizacja zadań w tym zakresie jest prowadzona równolegle tj. obecnie już zamawiamy wyposażenie obiektu, a po wakacjach będziemy uzupełniać kadrę do obsługi dworca (w szczególności będziemy pozyskiwać dyspozytorów). Tym samym będziemy gotowi w okresie przejściowym do otwarcia głównej funkcjonalności dworca, czyli obsługi przewoźników i pasażerów oraz płynnego przejścia na nowy dworzec – zapewnia Monika Fisz z ZTM.

Otwarcie dworca oznacza radykalna zmianę w siatce połączeń.

- Obecnie trwają prace nad kluczowym elementem, czyli opracowanie wariantowych rozwiązań układu linii komunikacyjnych. Te propozycje będziemy chcieli skonsultować we wrześniu – październiku z mieszkańcami oraz radnymi, jak również zgłosić do współpracy przy koncepcji opiniotwórczych ekspertów – dodaje Fisz.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski