Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakończyła się budowa dworca metropolitalnego. Zobacz zdjęcia

Jakub Sarek
Jakub Sarek
Jutro (20 października) mija termin zakończenia prac przy budowie dworca dla komunikacji autobusowej w Lublinie. Zgodne z zapowiedziami ratusza nowy obiekt ma zostać oddany do użytku na początku 2024 r.
Jutro (20 października) mija termin zakończenia prac przy budowie dworca dla komunikacji autobusowej w Lublinie. Zgodne z zapowiedziami ratusza nowy obiekt ma zostać oddany do użytku na początku 2024 r. Małgorzata Genca
34 miesiące trwała budowa dworca metropolitalnego w Lublinie. Pasażerowie będą mogli z niego skorzystać na początku 2024 r.

Największa z realizowanych przez ratusz inwestycji jest już o krok od finalizacji. Chodzi budowę dworca metropolitalnego dla komunikacji autobusowej, który stanął w sąsiedztwie dworca głównego PKP w Lublinie.

- Termin zakończenia budowy dworca jest aktualny i mija 20 października. Tym samym obecnie prace skupiają się już na porządkowaniu terenu - informuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

I wskazuje, że po zgłoszeniu przez wykonawcę zakończenia budowy, rozpocznie się etap odbiorów, zarówno samego budynku, jak i branży drogowej.

A te - według szacunków ratusza - potrwają kilka tygodni.

- Następnym krokiem jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego - tłumaczy Góźdź.

Otwarcie nowego dworca planowane jest na początek 2024 r.

Inwestycja ruszyła w styczniu 2021 r. Miała być zrealizowana w ciągu 19 miesięcy. Termin zakończenia prac został wskazany w umowie z wykonawcą prac, czyli spółka Budimex na 29 lipca 2022 r. Ale już pod koniec 2021 r. było wiadomo, że inwestycja „złapała” poślizg. Termin został przesunięty na 28 lutego 2023 r. I też nie udało się go dotrzymać. Kolejną datę zakończenia robót wyznaczono na 15 maja 2023 r, a później jeszcze raz ją zmieniono na - 20 października 2023 r.

Sprawiło to, że inwestycja potrwa prawie dwa razy dłużej niż planowano - zamiast 19, 34 miesiące.

Umowie i aneksom do umowy zawartymi przez ratusz z Budimeksem przyglądają się śledczy z Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Kontrola w tym zakresie miała zakończyć się w sierpniu 2023 r., ale została przedłużona do lutego 2024 r.

- Przyszłe centrum komunikacyjne w jednej części miasta skupi transport miejski oraz pozamiejski autobusowy zintegrowany z komunikacją kolejową – podkreślał Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.

Budynek dworca ma 51 metrów długości i 25 szerokości. Nad ziemią powstały dwie kondygnacje (8 metrów wysokości), trzecia zlokalizowana jest pod ziemią. To parking dla samochodów osobowych. Pomieści 174 auta.

Trzypiętrowy budynek dworca będzie miał częściowo użytkowy dach. Zadaszenie obiektu wykonane jest w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowymi. Na terenie dworca przewidziano 53 zadaszone stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej oraz 13 dla komunikacji miejskiej.

Przebudowane zostały także ulice m.in. 1 Maja, Pocztowa, Młyńska, Gazowa, Krochmalna.

Dworcem Lublin - bo taką oficjalną nazwę otrzymał obiekt - będzie zarządzał lubelski Zarząd Transportu Miejskiego.

- Po zakończeniu procesu inwestycyjnego czyli po odbiorach oraz uzyskaniu pozwoleń użytkowych i eksploatacyjnych, będziemy adaptować obiekt dworca stricte pod funkcje zarządcze. Oczywiście realizacja zadań w tym zakresie jest prowadzona równolegle tj. mamy zakupioną znaczną część wyposażenia do pomieszczeń administracyjno-biurowych. Ostatnia część w tym zakresie jest finalizowana m.in. zabudowa meblowa pomieszczeń dla kierowców - mówi Monika Fisz z ZTM.

I dodaje, że trwa kompletowanie obsady kadrowej do obsługi dworca.

- Mamy już pracowników technicznych, z branży Inteligentnych Systemów Transportowych, finalizujemy zatrudnienie kadry do obsługi dworca m.in. BHP i dyspozytorów. Docelowo zakładamy zatrudnienie m.in. sześciu osób na to stanowisko, ale nie zamykamy opcji dorekrutowania w miarę potrzeb - zaznacza Fisz.

Do tej pory budowa dworca metropolitalnego pochłonęła blisko 215 mln zł. Całkowity koszt inwestycji to 340 mln zł, z czego 194 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków unijnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski