Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w budżecie Lublina: Zobacz, które inwestycje zostaną wstrzymane lub ograniczone

Artur Jurkowski
Estakady nad Głęboką nie ma i na razie nie będzie
Estakady nad Głęboką nie ma i na razie nie będzie Jacek Babicz
30 mln zł mniej na budowę stadionu przy ul. Krochmalnej, 14 mln zł więcej na pensje dla nauczycieli - tegoroczny budżet Lublina zmienia się jak pogoda na wiosnę. Od początku roku finanse miasta były korygowane już siedem razy. W listopadzie radni znowu będą "poprawiać" budżet miasta na 2012 rok. - W grudniu też będą zmiany. To normalne. Uchwalając budżet nie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić wszystkich wydatków i dochodów. One się zmieniają, np. niektóre inwestycje okazują się po przetargach tańsze niż zakładaliśmy i wydatki trzeba skorygować - tłumaczy Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Zmiany idą w dziesiątki milionów złotych. - Problemem nie są wydatki , ale dochody. Np. założyliśmy 40 mln zł wpływów ze sprzedaży spółki Kamienice Miasta, a spółka nie będzie sprzedana. To groźne, bo w konsekwencji wzrośnie zadłużenie miasta - mówi Stanisław Podgórski, radny PO.

- Brak tych dochodów zrekompensujemy z innych źródeł - przekonuje Żuk.

Na liście tegorocznych inwestycji zabrakło np. wiaduktu nad ul. Głęboką, który miał połączyć ul. Filaretów z ul. Sowińskiego. Żuk już w trakcie kampanii wyborczej obiecywał, że to jeden z jego priorytetów. Estakada miała być gotowa do końca 2014 roku. - Nie będzie. Nie ma co do tego żadnych wątpliwości - podkreśla Zdzisław Drozd, wiceprzewodniczący klubu radnych PiS.

Prezydent tłumaczy wstrzymanie inwestycji zmianami w koncepcji dotyczącej układu drogowego. - Budowę samej estakady można by już rozpocząć. Ale musimy przemyśleć na nowo funkcjonalność węzła drogowego, który powstanie w tym miejscu. Ul. Głęboka będzie trasą przelotową łączącą tereny przy dworcu PKP z węzłem Sławin na przedłużeniu al. Solidarności. Trzeba przeanalizować, jak rozprowadzić ruch aut, który zostanie tam w przyszłości wygenerowany - wyjaśnia Żuk.

Ratusz w 2013 r. ma zarezerwować środki na aktualizację dokumentacji drogowej "węzła Głęboka". - Przetarg na budowę może być ogłoszony w 2014 r., ale prace na pewno nie skończą się w 2014 r. - nie ma wątpliwości prezydent Lublina.

Stadion nie ma jeszcze pozwolenia na budowę

Na budowę stadionu miejskiego przy ul. Krochmalnej ratusz planował wydać w tym roku 36,5 mln zł. Roboty miały ruszyć wiosną. Ale się nie zaczęły. Ratusz powtórnie gromadzi niezbędne dokumenty. Nie ma jeszcze m.in. pozwolenia na budowę. Już w maju "obciął" 19,1 mln zł z zarezerwowanej na tę inwestycję puli pieniędzy. Kolejne 6,9 mln zł "zdjął" ze stadionowego konta w czerwcu. W listopadzie chce zredukować tegoroczne nakłady do 6 mln zł. Budowa nowej areny piłkarskiej ruszy najwcześniej pod koniec roku. Otwarcie jest planowane na przełom sierpnia i września 2014 r. Stadion pomieści 15,5 tys. widzów. Inwestycja ma kosztować ok. 140 mln zł, z cze-go 67,3 mln zł dołoży UE.

Basen olimpijski utknął w gąszczu pytań

Tylko 21 tys. zł trafi w tym roku na budowę kompleksu krytych pływalni przy Al. Zygmuntowskich .

Pierwotnie ratusz planował wydać na ten cel milion złotych. Wiadomo już, że w tym roku prace nie ruszą, bo ciągle nie został rozstrzygnięty przetarg na wybór wykonawcy. Termin został przesunięty z powodu licznych pytań od zainteresowanych realizacją inwestycji.

Kompleks przy Al. Zygmuntowskich ma się składać z dwóch części: sportowej oraz rekreacyjnej. W tej pierwszej powstanie 50-metrowy basen olimpijski. Koszt budowy części sportowej jest szacowany na ok. 100 mln zł (45 mln dołoży Ministerstwo Sportu i Turystyki).

Obok zespołu sportowego powstanie miniaquapark (koszt ok. 30 mln zł).

Obiekty muszą być gotowe do 23 lutego 2015 r.

Przebudowa ulicy Głuskiej poczeka do 2013 roku

Od lat o przebudowę ulicy dobijają się mieszkańcy dzielnicy Głusk.

W tym roku ratusz planował rozpocząć inwestycję. Zarezerwował na ten cel 6 mln zł. Jednak fizycznie na prace może trafić tylko 100 tys. zł. W listopadzie radni będą debatować nad zmniejszeniem o 5,9 mln zł nakładów na tę inwestycję.

- Nie możemy rozpocząć robót drogowych z powodów natury formalnoprawnej - tłumaczy Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

Przebudowa ulicy ma ruszyć dopiero w przyszłym roku. Prace mają objąć odcinek od mostu na Czerniejówce do granic Lublina, czyli prawie całą część ulicy położoną w granicach administracyjnych miasta. Łącznie ok. 3 kilometrów drogi wraz z otoczeniem.

  • To kompleksowa przebudowa, obejmująca m.in. poszerzenie jezdni do siedmiu metrów, przebudowę skrzyżowań, wykonanie nowej nawierzchni. Wzdłuż drogi powstaną też chodniki, ścieżka rowerowa, oświetlenie - podkreśla Kieliszek.
    Ratusz szacuje koszt inwestycji na 40 mln zł.

Budowa alei Solidarności dużo tańsza niż zakładano

24,2 mln zł mniej niż planowano ma pochłonąć w tym roku budowa przedłużenia alei Solidarności do obwodnicy.

Ratusz chce, aby w listopadzie tę decyzję "przyklepali" radni. Pierwotnie nakłady na tę inwestycję w roku 2012 były planowanie na kwotę 54,8 mln zł. Budowa okazała się jednak dużo tańsza niż szacował ratusz. Wstępnie magistrat był gotów wydać na prace przy al. Solidarności nawet 475,5 mln zł. Po rozstrzygnięciu przetargu okazało się, że nakłady wyniosą 319,3 mln zł. Droga ma być gotowa najpóźniej do września 2014 r. Nowy odcinek alei Solidarności ma liczyć 5,8 km, z czego 3,8 km będzie w granicach Lublina. Nowa droga ma mieć status drogi ekspresowej, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Powstanie też m.in. pięć wiaduktów oraz dwa mosty.

Na ul. Krańcowej stanie nowa sygnalizacja świetlna

Tej inwestycji ratusz w ogóle nie planował realizować w tym roku. Decyzja o zarezerwowaniu środków na ten cel zapadła dopiero w czerwcu.

Chodzi o budowę sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych na wysokości targowiska na Bronowicach. Od kilku lat o poprawę bezpieczeństwa pieszych w tym miejscu walczyli mieszkańcy. Argumentowali, że na przejściu ciągle dochodzi do wypadków, w których poszkodowanymi są piesi.

Nowa sygnalizacja na ul. Krańcowej ma być gotowa najpóźniej do końca listopada. Prace przy jej montażu już trwają.
- Będzie to tzw. bezpieczna sygnalizacja, skoordynowana z cyklami świateł na skrzyżowaniach ulicy Krańcowej z ulicą Pogodną oraz Drogą Męczenników Majdanka - informuje Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

Budowa sygnalizacji świetl-nej na ul. Krańcowej pochłonie 141 tys. zł. Ratusz był gotów wydać na tę inwestycję 150 tys. zł.

Budowa estakady nad ul. Głęboką trafiła do inwestycyjnej "zamrażarki".

- Chcemy rozpocząć budowę estakady w drugim półroczu 2012 roku - zapowiadał w listopadzie 2011 r. Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. - Najpierw jednak musimy aktualizować dokumentację tej inwestycji. Tym chcemy się zająć na początku 2012 r., a później, jeśli pozwolą nam pieniądze, rozpoczniemy budowę, którą chcemy zakończyć w 2014 r.
Z planów nic nie wyszło. W budżecie na 2012 rok nie znalazły się środki na budowę i nie będzie ich też w 2013 r. Estakada miała być sposobem na zlikwidowanie "wąskiego gardła" na skrzyżowaniu ulic Filaretów, Głębokiej i Sowińskiego. Dzięki wiaduktowi mieliśmy się przedostać z Sowińskiego do Filaretów bez potrzeby zjeżdżania w dół do Głębokiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski