Spis treści
Katecheci są zaniepokojeni zmianami w lekcjach religii
Katecheci z diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej w liście do minister edukacji podkreślają, że ich niepokój dotyczy nie tylko rozwoju duchowego, moralnego i psychicznego młodych ludzi, ale również bezpośrednio ich jako nauczycieli religii.
Czujemy się zatroskani nie tylko o rozwój duchowy, moralny i psychiczny oparty na wartościach uniwersalnych i chrześcijańskich kolejnych pokoleń młodych ludzi, ale także uderza to bezpośrednio w nas – nauczycieli religii odpowiedzialnych za przekaz tych wartości w przestrzeni szkolnej w ostatnich trzydziestu trzech latach – napisali katecheci.
Ich zdaniem, zmiany prowadzą do deprecjonowania pracy nauczycieli religii i nauczycieli etyki. Jak zaznaczyli, „wyliczanie średniej ocen zależy od ilości przedmiotów, na które uczeń chodzi, więc nie ma żadnego wpływu na obniżenie średniej uczniom nieuczestniczącym w lekcjach religii”.
Brak oceny z religii na świadectwie
Katecheci odnieśli się także do planów nieumieszczania oceny z religii na świadectwie, co jest podyktowane ujednoliceniem świadectw.
Od wielu lat uczniowie mają takie same świadectwa – w „religia/etyka” wpisuje się ocenę – bez wskazywania, na który przedmiot uczeń uczęszcza, albo nie wpisuje się nic – zwrócili uwagę nauczyciele. Według nich „zmiana spowoduje nie tylko spadek motywacji do nauki uczniów, ale przede wszystkim ich nierówne traktowanie ze względu na przedmiot, którego się uczą”.
Nauczyciele religii wskazują również na problemy wynikające z planowanego umieszczania lekcji religii na pierwszych i ostatnich godzinach lekcyjnych. Taka decyzja „uderza w tzw. higienę pracy danego nauczyciela” i może przyczynić się do rezygnacji z zajęć ze strony uczniów.
Spowoduje to także ogromne trudności dla dyrektorów szkół odpowiedzialnych za organizację planu nauczania. Przy wielu klasach i jednym katechecie w szkole będzie to wręcz niemożliwe – czytamy w liście.
Redukcja godzin religii a zwolnienia nauczycieli
Katecheci uważają, że redukcja godzin religii w szkole wiąże się ze zwolnieniami z pracy wielu świetnych pedagogów. W liście zwrócono uwagę, że nauczanie religii jest obecne w szkołach 23 krajów Unii Europejskiej i „stanowi jeden z przejawów wolności religii w świetle współczesnych standardów pluralistycznego społeczeństwa demokratycznego oraz gwarantowane przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej”.
W liście podkreślono również, że „uczniowie na religii uczą się szukania sensu życia, bezinteresownego działania na rzecz drugiego człowieka, dobra, szacunku, odpowiedzialności, współczucia, ale też cierpliwości, przebaczenia, wyrozumiałości”.
Według katechetów proponowane zmiany są formą „daleko posuniętej dyskryminacji, segregacji oraz wykluczeniem ludzi o odmiennych przekonaniach, a zatem także osób wierzących, z przestrzeni publicznej”. Nauczyciele wyrażają niezrozumienie, że do takich zmian mają przyczynić się osoby z Ministerstwa Edukacji Narodowej, które często odwołują się do poszanowania światopoglądowego, haseł tolerancji, otwartości oraz równości.
Przypomnijmy, że nie jest to pierwszy list katechetów do MEN w tej sprawie. Wcześniej petycję ws. rezygnacji ze zmian w lekcjach religii wystosowali katecheci z Tarnowa.
Źródło:
Polacy nieświadomi zagrożeń związanych z AI
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?