Autobus elektryczny linii "Eko" już jeździ po Lublinie (ZDJĘCIA, WIDEO)

Małgorzata Szlachetka
Nowa linia "Eko" obsługiwana przez autobus  elektryczny marki Ursus zadebiutowała w poniedziałek, 8 czerwca.
Nowa linia "Eko" obsługiwana przez autobus elektryczny marki Ursus zadebiutowała w poniedziałek, 8 czerwca. Anna Kurkiewicz
Autobus elektryczny z Lublina, marki Ursus, na jednym ładowaniu jedzie do 100 kilometrów. Na trasie linii "Eko" będą dwie przerwy na podładowanie, każda potrwa około 50 minut. Kursować zaczęła w poniedziałek.

Przez trzy miesiące przejedziemy się nią za darmo, dlatego w środku na razie nie ma zamontowanych kasowników. Później bilet ma kosztować 1 zł.

"Eko" obsługuje ścisłe centrum i jeździ w kółko. Przystanek początkowy jest przy placu Litewskim obok "baobabu", na przeciwko Poczty Głównej. Autobus kursuje następująco:Krakowskie Przedmieście (przystanek plac Litewski 03) - 3 Maja - Dolna 3 Maja - Wodopojna - Królewska - Narutowicza - Kapucyńska - Krakowskie Przedmieście (przystanek plac Litewski 03). Zmiany trasy w przyszłości nie są wykluczone.

Nowa linia miejskiej komunikacji jest obsługiwana przez jeden autobus elektryczny, który został złożony w Lublinie. To na razie prototyp, jego wyprodukowanie kosztowało Ursus około 2 milionów złotych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie odkupiło pojazd za kwotę 1 mln 700 tysięcy złotych.

Przedstawiciele producenta nie ukrywają, że chcieliby rozpocząć seryjną produkcję. Na razie jednak nie została podpisana żadna umowa w tej sprawie.

- Liczymy na rynek europejski, ale chcielibyśmy zacząć od Polski. Na przykład Kraków ogłosił przetarg na dostarczenie czterech autobusów elektrycznych, chcemy w nim wystartować - zapowiada Andrzej Wielgus, prezes zarządu Ursus Bus.

Ursus ma też chrapkę na inne rynki. - Autobus pokazujemy przy okazji prezentacji swoich traktorów. Mamy sygnały zainteresowania ze strony Tanzanii i Etiopii. Rozmowy trwają - zapewnił w poniedziałek prezes Wielgus.

Na razie jedyny autobus elektryczny marki Ursus spotkamy na ulicach Lublina. Jest klimatyzowany i wyposażony w cztery pary baterii, do których dostęp jest z boku autobusu. Zarząd Transportu Miejskiego informuje, że w rozkładzie przewidziane są dwie przerwy w ciągu dnia na "podładowanie" autobusu - około godz. 10 i o 15.40. Proces ładowania ma trwać 50 minut - autobus musi wcześniej podjechać do ładowarki, która została zamontowana naprzeciw Tarasów Zamkowych, przy Al. Unii Lubelskiej.

Linia "Eko" kursuje od poniedziałku do piątku między godziną 6.20 a 20.40, a w sobotę od 9 do 17.

- Energia elektryczna jest mniej więcej o połowę tańsza od oleju napędowego - podkreślał wczoraj Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin. - Z tym autobusem elektrycznym, który już mamy, nie mieliśmy większych problemów - zaznaczył Fulara.

Lublin ma obecnie stawiać na komunikację ekologiczną: trolejbusy oraz autobusy elektryczne.
- Chcemy odciążyć ścisłe centrum od autobusów spalinowych. Linia "Eko" ma też być alternatywą dla poruszania się w śródmieściu samochodem - mówił wczoraj prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Prezydent zapowiedział, że Lublin będzie starał się o unijne dotacje na inwestycje w ekologiczną komunikację.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lalka
Dlatego że na skrzyżowaniach ciągną się jak kredyt hipoteczny. Bywa tak że trolejbus prawie całą zmianie świateł pokonuje skrzyżowanie, oczywiście wynika to z jego budowy. Ale mają i plusy są fajną atrakcją turystyczną.
B
Bezsens
Kto wymyślił, że ten uschnięty, rozrośnięty badyl jest "baobabem"?
b
bez podpisu
więcej takich cacek na lubelskich drogach! tanio i ekologicznie i o to właśnie chodzi
b
bez podpisu
więcej takich cacek na lubelskich drogach! tanio i ekologicznie i o to właśnie chodzi
jw
B
Bogdan
Dlaczego trolle to zawalidrogi? Większość ma mosty z przełożeniem do 65-70km/h. Bogdany są bardzo słabe ze startu, za to zwykłe bębnowe bez naopędu alternatywnego przeganiają słabe osobówki.
c
cde
Najpierw wydali 200 mln na linię trolejbusową a teraz kupują autobus elektryczny. Marnotrawstwo pieniędzy w Lublinie jest straszne. Gdzie trolejbusy. Toco wyprawiają władze Lublina to masakra
L
Lalka
Wszystko fajnie i wolę taki typ autobusu od trolejbusów, bo trolejbusy to zawalidrogi.
Według mnie umyka nam pewien fakt, że te samochody nie są takie ekologiczne, bo aby uzyskać energię elektryczną do napędzania tych pojazdów musimy spalić węgiel w elektrowniach ponadto utylizacja zużytych akumulatorów nie jest obojętna dla środowiska. Bardziej traktuje te pojazdy w kategorii wyprowadzenia zanieczyszczeń poza miasto.
Ogólnie to jestem zdecydowanie za takimi rozwiązaniami może kiedyś się doczekamy większej ilości elektrowni ze źródeł odnawialnych i byłoby to prawie idealne rozwiązanie.
P
Paweł
Obecna trasa jest śmieszna
B
Ble
Pruszkowcy miauczą o deficycie.
A co Pruszkowski zrobiła dla miasta?
b
bg
Wiedziałam że znowu będzie narzekanie,czyli normalka
.
Trasa bez sensu. Niech jeździ większą pętlą np. 3 Maja - Tysiąclecia - Unii Lubelskiej - Piłsudskiego - Głęboka - Sowińskiego - Racławickie - Krakowskie Przedmieście - 3 Maja.
B
Bogdan
To zależy, bo bez rozpędu przed Bernardyńską to załadowany Bogdan ma prędkość maksymalną 10km/h.
e
elektricky mordulec
Nasza Władza przyjęła słuszną linię: elektryczny autobus, noworodki po 10 kg! Tylko tak dalej!
D
Daniel
z pl Wolności do Baobabu
Dodaj ogłoszenie