Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S-17: Zobacz kto buduje trasę i... ratuje żaby (ZDJĘCIA)

Aleksandra Dunajska
Grzegorz Grądziel
Grzegorz Grądziel Robert Frączek
Od 2011 r. relacjonujemy postępy prac przy S17. Teraz pokażemy, kto fizycznie układa nawierzchnię.

Na początek odcinek od Kurowa do Bogucina. Pracuje tu ponad tysiąc osób. 200 ściągnięto spoza Lubelszczyzny, czasami z drugiego krańca Polski.

Drogowcy nie wybrzydzają, bo - jak mówią - jadą tam, gdzie jest zajęcie i gdzie mogą zarobić. Z Kielc przyjechał Norbert Kokosza. Na swoim odcinku nad-zoruje m.in. roboty ziemne i nawierzchniowe. Wcześniej budował S7 w Skarżysku-Kamiennej. Do domu jeździ raz na dwa tygodnie. Wśród "tutejszych" pracowników jest Jacek Pikula z PRD Lubartów, który kieruje pracami na odcinku od węzła Kurów do Wólki Nowodworskiej. Dla majstra Grzegorza Grądziela z PRD Puławy to pierwsza tak duża inwestycja w zawodowej karierze: - I pierwsza droga realizowana od podstaw. A takie projekty są najciekawsze - nie ma wątpliwości.

Kobiet jest niewiele - cztery na całym odcinku. Np. Magdalena Kozłowska z Mota-Engil Central-Europe czuwa nad budową wiaduktu na drodze Garbów - Wola Przybysławska - Abramów, a Małgorzata Wałecka pilnuje realizacji, fachowo mówiąc, "konstrukcji wsporczej i deskowań na obiekcie węzła Bogucin".

Drogowcy zbudują między Kurowem a Bogucinem prawie 25 km ekspresówki. Postawią m.in. 8 mostów i 11 wiaduktów. Wykorzystają 4,2 mln ton piasku, 500 tys. ton kruszywa, 5,5 tys. ton stali i ponad 46 tys. msześc. betonu.

Ale ich zadanie to też ochro-na środowiska. Dlatego robotnicy zajmują się… ratowaniem żab. W ciągu ekspresówki dla płazów, podobnie jak dla innych gatunków, powstaną specjalne przejścia. Jednak już w czasie budowy drogowcy muszą zadbać, by zwierzęta nie ucierpiały. Plac robót jest więc ogrodzony siatką, wzdłuż której stoją pojemniki. Wyglądają jak zwykłe, wkopane w ziemię wiadra, ale ich cel wcale pospolity nie jest.

- Wpadają do nich płazy, które próbują się przedostać przez ogrodzenie na teren budowy. Pracownicy zbierają je co najmniej dwa razy dziennie i wywożą na teren wskazany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska - wyjaśnia Stanisław Wydrych, z-ca dyrektora kontraktu Kurów - Bogucin z firmy Mota - Engil Central-Europe SA.

Ten odcinek S17 powinien być gotowy do marca 2013 r. Oznacza to, że z większością prac - poza wykończeniowymi - trze-ba uporać się do grudnia. Zimą, w czasie mrozów, nie będzie można np. układać nawierzchni. - Zrobimy wszystko, żeby zdążyć - zapewnia dyr. Wydrych.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się za darmo: www.kurierlubelski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski