Cięcia w rozkładzie jazdy PKP w Lublinie i Zamościu

Joanna Nowicka naszemiasto.pl
Kilkadziesiąt osób pojawiło się w marcu 2011 roku na zamojskim dworcu PKP, by po dwóch latach nieobecności powitać pociąg "Hetman". Dziś wiadomo już, że połączenie znów zniknie z rozkładu
Kilkadziesiąt osób pojawiło się w marcu 2011 roku na zamojskim dworcu PKP, by po dwóch latach nieobecności powitać pociąg "Hetman". Dziś wiadomo już, że połączenie znów zniknie z rozkładu JN/archiwum
Korekta rozkładów jazdy PKP Intercity ma wejść w życie 9 marca i - jak zastrzega spółka - będzie pierwszą z wielu. Tylko w tym roku rozkład jazdy zmieni się aż sześć razy.

- Zmiany wynikają z potrzeby dostosowania tras, terminów i godzin kursowania pociągów do prowadzonych modernizacji i prac torowych - informuje PKP Intercity.

W naszym województwie, do najważniejszych cięć na liniach kolejowych należy skrócenie trasy pociągu TLK "Wysocki" relacji Lublin-Częstochowa-Lublin, który będzie kursował teraz w skróconej relacji Lublin-Warszawa Wschodnia-Lublin. Powód? Niska frekwencja. "Wysockim" podróżowało średnio 70 osób podczas jednego kursu.

Takie same motywy kierują spółką w przypadku pociągu "Hetman", który do tej pory jeździł z Zamościa do Poznania. I o ile cel podróży pozostanie niezmieniony, to pociąg będzie startował dopiero z Rzeszowa.

- Przeciętnie na odcinku Rzeszów - Zamość z pociągu korzystało tylko ok. 20-30 pasażerów - uzasadnia Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

Frekwencja okazała się kluczowa, chociaż pod koniec 2011 roku, spółka zapewniała, że nie jest ona najważniejsza w przypadku połączeń TLK, bo pociągi spełniają warunek "służby publicznej".

Na pocieszenie PKP Intercity zapowiada uruchomienie z Zamościa autobusowego połączenia zastępczego do i z Rzeszowa, skomunikowanego bezpośrednio z pociągiem do Poznania. Spółka na razie nie podaje szczegółów na temat połączeń autobusowych.

Z Lublina do Częstochowy i z Zamościa do Poznania nie pojadą od marca klienci PKP Intercity. Spółka zapowiada zmiany w rozkładach jazdy.

Takie rozwiązanie nie zadowala jednak władz Zamościa. Prezydent Marcin Zamoyski napisał już pismo do spółki apelując o pozostawienie "Hetmana" na Roztoczu. - Zamość stanowi centrum turystyczne. To połączenie jest nam potrzebne - mówi Paweł Czechalski z Biura Promocji Urzędu Miasta. - Gdy prezydent interweniował w 2010 roku o przywrócenie "Hetmana", udało się. Teraz mamy nadzieję na podobny scenariusz.

O "Hetmana" martwi się też Sławomir Zawiślak. Poseł interweniował w sprawie pociągu już w styczniu m.in. u prezesa PKP Intercity. Wysłał też zapytanie poselskie do minister Elżbiety Bieńkowskiej.

Z kolei członkowie Grupy Obrony Kolei na Zamojszczyźnie wystosowali list otwarty do europosła Arkadiusza Bratkowskiego i do posła Mariusza Grada.

Pociąg "Hetman" kursuje od 2011 roku. Wtedy połączenie przywrócono po dwóch latach nieobecności. Przewoźnika zmusiły do tego protesty mieszkańców miasta, władz samorządowych i parlamentarzystów.

W tym roku czekają nas dynamiczne zmiany na rynku pracy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

E
Elka

A gdzie bezpośrednie połączenie z OLSZTYNEM ,wstyd aby nie było mozliwości dojazdu na Mazury !!!!nawet w okresie wakacyjnym,przesiadki to dyskomfort szczegolnie dla rodzin z dziećmi.

T
Tomek

Ja rozumiem PKP IC jest spółką akcyjną i chce zarobić, rozumiem też że ludzie/kraj się zmienia wiec zmieniają się potrzeby.Ale od kilku lat odnoszę wrażenie że wg PKP ludzie z Lublina chcą jeździć pociągami tylko do Warszawy i Bydgoszczy. Gdzie są połączenia Lublina z resztą Polski przez Kielce, Radom. Pociąg do Wrocławia jedzie przez Łódź i stolice, do Szczecina przez stolice, do Poznania przez stolice... No paranoja... Kiedyś wsiadałeś w pośpieszny do Jeleniej Góry i mogłeś nim dojechać właśnie do Kielc, Radomia, Częstochowy, Wrocławia i chyba Opola i tego typu pociągi miały "wzięcie" Do Szczecina jechałeś przez Radom i Łódź i ten pociąg też był pełny ludzi. Ale PKP wymyśliło Warszawę. Pytam jak pociąg jadący z Lublina do Częstochowy przez Warszawę, Koluszki ma mieć odłożenie skoro jedzie 9h zamiast 5...

m
miłośnik kolei

Bardzo trafne spostrzeżenia. Ostatnio doszły mnie słuchy, że pociągi do Lublina będą odjeżdżać z Warszawy Gdańskiej. Rewelacyjny pomysł. Czyli znowu zmniejszenie frekwencji - kto będzie jechał na północ Warszawy do pociągu jak ma busa do Lublina z pod dworca centralnego. Już teraz można śmiało planować zmniejszenie liczby pociągów z Warszawy do Lublina o połowę. Gratuluję pomysłów. Oby tak dalej i zostanie z PKP to co zostało z PKS - szczątki. Tylko szkoda tych ludzi tam pracujących, którzy przez takie działania stracą pracę.

c
commuter

Niska frekwencja, a więc skracamy trasę, zmniejszamy częstość kursowania i podnosimy ceny biletów. Rezultat: mniej chętnych. No więc dalsze cięcia tras i pociągi jeszcze rzadziej. Asymptotycznie zbliżamy sie do tego co proponuje Kononowicz - nic nie jeżdzi!. W komunikacji też istnieje coś jak krzywa Laffera. Pociągi częściej, szybsze i tańsze = więcej pasażerów i niższy deficyt (zarówno do DB, jak i SNCF dopłaca państwo i to niemało). No ale ten elementarz ekonomiczny jest za trudny i niezrozumiały dla spółek z grupy PKP.

g
gość

PKP tnie kursy, a tym czasem mohery zbierają w parafiach podpisy za stworzeniem przystanku na Czubach. Wydadzą kilka milionów dla kilkudziesięciu osób jeżdżących do pracy do Warszawy.

J
JA

To niech się zlikwidują całkiem. Tak będzie najtaniej i bez strat.

k
kubryk

nierentowne połączenia powinny być likwidowane po 3 miesiącach strat. Dość topienia pieniędzy.

d
dr Marco

A wszyscy robili z niego podśmiechujki...

l
leoncio

dopłacanie kasy do airportu lublin nie budzi protestów. nie rozumiem czemu nie mamy dofinansowywać PKP ? troszkę więcej ludzi korzysta z ich usług

j
jon

ignorować debila i tyle !

g
gonzo

Adamek ty normalny jesteś??? naucz się pisać.

A
Adamek

A pohója wogule wam pociongi i tak niestac plebsó,wisla krakuf klóbik bórakuf .kowalczyk oszóstko oddaj medal kali

m
m

Mam nadzieję, że ten trup na szynach niedługo w ogóle padnie. Kolej nic nie robi, tabor jest archaiczny, smród brud i nędza. Kto o zdrowych zmysłach pojedzie z Rzeszowa do Zamościa trupem, co jedzie prawie całą noc, toż to nie lata 50te a XXI wiek, jak tu ma być frekwencja

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3