MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trzy pospieszne linie wyjadą na ulice Lublina już 18 marca. Dokąd nimi dojedziemy?

Jakub Sarek
Jakub Sarek
archiwum
Trzy nowe autobusowe linie pospieszne wyjadą na ulice Lublina w najbliższy poniedziałek (18 marca). Połączą m.in. os. Poręba z Kalinowszczyzną i os. Widok z Czechowem. W godzinach szczytu będą kursować co 30 minut - zapowiada miasto.

18 marca zostanie wdrożona druga faza zmian w siatce połączeń komunikacji miejskiej, którą wymusiło otwarcie w styczniu autobusowego Dworca Lublin. Jej kształt rodził się w trakcie konsultacji społecznych z mieszkańcami przeprowadzonych jesienią 2023 r. Kolejny etap zmian Zakłada on wprowadzenie trzech zupełnie nowych linii pospiesznych - 301, 302, 303.

I tak: 301 swój początek będzie miała na os. Poręba na Czubach Południowych, a zakończy na ul. Daszyńskiego (Kalinowszczyzna).

- Jej trasa biegnie przez ulice: Granitową, Jana Pawła II, Armii Krajowej, Bohaterów Monte Cassino, al. Kraśnicką, al. Sikorskiego, al. Solidarności, co zapewni szybki przejazd "wz-etką", al. Tysiąclecia, Lwowską, Koryznowej, Niepodległości na Daszyńskiego - wylicza Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

302 wyruszy z os. Widok i dojedzie na pętlę przy ul. Koncertowej na Czechowie.

- Ta linia pojedzie przez ulice: Jana Pawła II, Nadbystrzycką, Narutowicza, Lipową, Krakowskie Przedmieście, 3 Maja, Dolną 3 Maja, Solidarności, Kompozytorów Polskich do ulicy Koncertowej - opisuje Malec.

- Na papierze przebieg tej linii wygląda dobrze. W rzeczywistości tak kolorowo jednak nie jest. Ul. Nadbystrzycka i pobliska ul. Narutowicza to klasyczne drogowe wąskie gardła. W godzinach szczytu autobusy utkwią tam w korku, więc podróż nimi nie będzie się kompletnie opłacała. Trudno zatem traktować ją w kategoriach linii przyspieszonej - uważa pan Marek, mieszkaniec Czechowa, który codziennie dojeżdża do centrum pracy komunikacją miejską.

303 pojedzie trasą linii 46 (którą zastąpi), czyli z Choin na Węglin. Linie te mają kursować w dni powszednie w godzinach szczytu co pół godziny.

- 50 proc. mieszkańców Lublina znajdzie się w zasięgu tych trzech linii. A jak uruchomienie tych linie przełoży się na sytuację pasażerów? Obecnie na odcinku dworzec PKS przy al. Tysiąclecia-os. Poręba jedziemy 34 minuty, po wprowadzeniu linii pospiesznej będą to 23 minuty. Chodzi o to, aby z tych najbardziej obleganych dzielnic miasta autobusy jeździły po najszybszych i najbardziej uproszczonych trasach - podaje dyrektor ZTM.

I dodaje, że głównym celem nowej siatki połączeń - oprócz spopularyzowania transportu zbiorowego i zwiększenia jego punktualności - jest poprawa częstotliwości kursowania miejskich autobusów i trolejbusów.

Jak zapowiada ratusz, ta ma się zwiększyć już od września.

- Moduł tzw. podstawowych linii wyniesie wówczas w szczytach 15 minut. Systematycznie będzie także wzrastać częstotliwości głównych linii komunikacji miejskiej do 10 minut. Kolejne dodatkowe kursy zostaną wprowadzone od stycznia 2025 wraz z nowym budżetem - deklaruje Katarzyna Duma, rzeczniczka prezydenta Lublina.

W ramach wprowadzonych zmian od poniedziałku (18 marca) zwiększy się liczba kursów linii 4 (do przystanku Elizówka), 24, 44 (do przystanku Kawka-las) i 74 (do przystanku Ciecierzyn-Żulin). Linię 25 czeka z kolei korekta rozkładu z przystanku Rondo Lubelskiego Lipca 03.

– Rozbudowujemy również sieć linii podmiejskich, dziś mamy ich już 29. W porozumieniu z Gminą Świdnik, trasa linii 35 zostanie wydłużona do Dworca Lublin. Z kolei we współpracy z Gminą Niemce linia 30 wybranymi kursami dojedzie do Majdanu Krasienińskiego. Z Gminą Strzyżewice uruchamiamy nową linię 28, kursującą z pętli przy ul. Żeglarskiej do Piotrowic. Dzięki skomunikowaniu gmin ościennych autobusami komunikacji miejskiej z Lublinem, realnie wpływamy na zmniejszenie natężenia ruchu drogowego w mieście – przekonuje Grzegorz Malec.

12 marca miną dwa miesiące od uruchomienia Dworca Lublin.

- Współpracujemy z przewoźnikami odjeżdżającymi z Dworca PKS na Podzamczu w sposób partnerski i miarowy. Operacja ich przenosin wymaga ścisłej koordynacji, bo tych podmiotów funkcjonuje tam kilkadziesiąt. Oni wszyscy chcą przenieść się w jednym momencie - wyjaśnia Grzegorz Malec.

I dodaje:

- Jest taka deklaracja, którą jesteśmy praktycznie zobowiązani, że od 18 marca z Dworca Lublin realizowanych będzie właściwie 75-80 proc. krajowych przewozów dostępnych z rynku lubelskiego. Mówimy tu o kilkudziesięciu przewoźnikach kursujących na takich kierunkach jak: Opole Lubelskie, Puławy, Nałęczów, Kazimierz Dolny, Tomaszów Lubelski - wymienia dyrektor ZTM - administratora obiektu przy ul. Dworcowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Atak migranta na granicy. Ranny polski żołnierz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski